درمان و مراقبت از مو

آیا صابون های مراغه برای ریزش مو مفید است؟

موهاي سرم خشك است. شنيده‌ام كه صابون مراغه براي كساني كه ريزش مو دارند بسيار خوب است. لطفا مرا راهنمايي كنيد.
خير صابون‌هاي قديمي براي شستن موهاي سر مفيد نيستند ولي افرادي كه موهاي چرب دارند مي‌توانند آن را تحمل كنند اما موهاي خشك را، زبر و شكننده و كدر مي‌كند.

صابون مراغه که به صورتی کاملا طبیعی تولید می شود با ماندگاری بیش از 10 سال و با قدمتی بیش از۱۵۰ سال معروف ترین صابون سنتی کشور بوده و سوغاتی اصلی و ارزشمند این شهرستان به حساب می آید.

این صابون که به صورت سنتی و نیمه صنعتی تولید می شود، به رغم رواج صابون های صنعتی همچنان به عنوان شوینده اصلی در خانه های مردم این شهرستان و سایر شهرهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. تا پیش از تولید صابون های صنعتی، در بیشتر شهرهای ایران مردم از صابون مراغه استفاده می کردند و هم اکنون نیز در بازار سنتی همه شهرهای ایران، صابون های سنتی مراغه طرفداران زیادی دارد.

این صابون به علت دارا بودن PH مناسب و میزان اسید کنترل شده آن حساسیت های پوستی را از بین برده و پیاز موی سر را تقویت می کند.

انواع صابون مراغه
صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می شود و معروفترین نوع آن صابون زرد بوده و نسبت به بقیه بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می گیرد. تنها فرق صابون زرد و سفید در رنگ آن ها بوده ولی صابون سیاه از ضایعات این صابون ها بوجود می آید و قدرت پاک کنندگی آن نسبت به بقیه پایین تر است.

در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا اضافه می شود که در این صورت صابونی مناسب برای رفع ریزش مو، شوره سر و تقویت پیاز مو است.

صابون های تولیدی به صورت نیمه صنعتی و درمحیطی بهداشتی تولید و ترکیبات آن در آزمایشگاه های این کارگاه کنترل می شود. صابون مراغه با افزودن۱0 ‪درصد روغن نارگیل به عنوان صابون حمام شناخته شده است.

صابون مراغه با ماندگار بالا
تن و موی افراد پس از شستن با این صابون، نرم و لطیف می شود و از شوره و خشکی پوست نیز خبری نیست و علاوه بر آن ماندگاری صابون مراغه بیش از 10 سال است و هر چه صابون مراغه کهنه باشد ارزش شویندگی آن بیشتر می شود. صابون مراغه تاریخ انقضاء ندارد و هرچقدر از زمان تولید آن بگذرد بازهم می توان از آن استفاده کرد، اما متاسفانه مردم ایران به علت نبود تبلیغات، اطلاع چندانی از مزایای صابون مراغه ندارند و تمایل مردم به استفاده از صابون های صنعتی و شیمیایی هر روز بیشتر می شود.

 

 

چرا برخی موها ریزش زیادی دارند موی چرب چه ویژگی هایی دارد و برای ریزش این نوع موها از چه روش هایی می توانیم کمک بگیریم طب سنتی وچه پیشنهادات درمانی برای این عارضه دارد فشارهای عصبی، اختلالات هیجانی می توانند در چرب شدن مو نقش داشته باشند علل و درمان موهای چرب را در ادامه مطلب برایتان خواهیم گفت.

ریزش موی سر به دلایل بسیاری رخ می دهد ، ممکن است به خاطر انباشته شدن چربی ها در اطراف غددهای پیاز مو این امر، روز به روز تشدید شود. برای جلوگیری و پیشگیری از این موضوع می توان از درمان های طب سنتی که بسیار هم پر کاربرد می باشند استفاده کرد،در ادامه با گیاه یاب همراه باشید تا علل و درمان موهای چرب بپردازیم.

نشانه‌های موهای چرب

ـ بسیار نازک و تقریبا شبیه موی بچه‌ها بوده و هیچ حجمی ندارد.

ـ حتی اگر تازه شسته شده باشند، باز در طول روز و به مرور شروع به چرب شدن می‌کنند، در حدی که انگار روی آن‌ها روغن ریخته شده است.

ـ موها پژمرده، بدون حالت و بدون طراوت هستند و هیچ حالتی را به خود نگه نمی‌دارند.
علت چیست

براساس دیدگاه‌های درمانگران طب‌های مکمل، پرکاری غدد چربی پوست دلایل مختلفی دارد.

یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انتقال این اختلال به صورت وراثتی است؛ یعنی پرکاری غدد چربی از طریق پدر یا مادر قابل انتقال به فرزندان است.

علاوه بر این، فشارهای عصبی، اختلالات هیجانی و رفتاری نیز در پرکاری غدد چربی و ترشح آن‌ها نقش دارد.
درمان طب نوین برای موهای چرب

اگر موهای‌تان خیلی چرب است، هر روز آن‌ها را بشویید تا چربی‌ها که «سبوم» نامیده می‌شوند، از بین بروند. بهتر است از یک شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنید چون این نوع شامپوها فاقد هر گونه روغن‌های سنگین و سیلیکون هستند. همچنین بهتر است از نرم‌کننده ها خیلی استفاده نکنید و فقط روی ساقه و پایین موها از آن استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید از دوش خیلی گرم پرهیز کنید چون غدد چربی را تحریک کرده، در نتیجه چربی بیشتری ترشح شده و موها زودتر چرب می‌شوند. بهتر است به یک دوش آب ولرم اکتفا نکنید.

تا جایی که می‌توانید از استرس و فشارهای عصبی پرهیز کنید.

برای درمان موهای چرب می‌توانید از یکی از راه‌های زیر که کاملا طبیعی، ارزان و بی‌خطر است، استفاده کنید:

ـ آب نارنج را گرفته و سپس، آن را صاف کنید. مالیدن این آب به موها، چربی‌های اضافی آن را گرفته، پوست سر را ضدعفونی کرده و باعث براق شدن موها می‌شود. بعد از گذشت ۴۰ دقیقه موها را خوب آبکشی کنید.

ـ گرد زنبق برای موهای چرب و روشن به‌ عنوان شامپوی خشک به کار می‌رود. برای این کار باید کمی گرد به سرد خود بپاشید، ده دقیقه صبر کرده و سپس با دقت و قدرت موها را شانه کنید.

ـ سفیده‌ی تخم‌مرغ را خوب هم زده تا سفت شود و کف کند، سپس آن را به پوست سر بمالید و بگذارید تا خشک شود. در انتها موها را شانه زده تا سفیده‌های خشک شده، بریزد.

ـ ابتدا مقداری گل سرشوی را خمیر کرده و به سر بمالید. بعد آن را بشویید، سپس مواد دارویی مثل مازو، چفت یا مواد گیاهی گس که مواد مازویی دارند، روی سر بمالید.

بهترین کار این است که مازو را با حنا مخلوط کرده و به سر بمالید. اگر می‌خواهید حنا رنگ بدهد، آن را با آب گرم مخلوط کنید.

ـ استفاده از لیمو و مالیدن آب تازه‌ی آن به سر، باعث می‌شود که چربی سر گرفته شده و پوست نرم و شفاف شود.

ـ پوست سر را یک روز در میان با یک قاشق چای‌خوری روغن عنصل به مدت یک ساعت مالش دهید و سپس با صابون معمولی مانند صابون مراغه یا با گل سرشوی اثر چربی را از بین ببرید.

 

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.