توصیه های پزشکی

تعریق زیاد مشکل اغلب خانم ها

سوفیا واستلر به یاد دارد که در سال چهارم ابتدایی همیشه بازو هایش را به بدنش می چسباند. او هرگز دوست نداشت دستش را برای جواب دادن به سوال در کلاس بالا ببرد. تعریق بیش از حد باعث می شد حلقه ا ی از عرق در زیر بغلش پدیدار شود حتی وقتی که هوا گرم نبود. او تا زمانی که ۳۰ سالش نشده بود با پزشکان در مورد این که بازوهایش همیشه از عرق خیس است صحبت نکرده بود. پزشک او بعد از شنیدن مشکلش، با او در مورد «هایپر هیدروسیس» یا همان تعریق بیش از اندازه صحبت کرد و توضیح داد که این بیماری به تعرق غیرقابل پیش بینی و بیش از مورد نیاز بدن گفته می شود.

● پیامدهای روانی تعریق

سوفیا که اکنون ۳۶ ساله است می گوید: «یک سری پیامدهای روانی هم وجود داشت که به همراه این بیماری آمد. من نمی دانستم که این مشکل ممکن است برای افراد دیگر هم اتفاق بیفتد. در آن زمان که کلاس چهارم ابتدایی بودم، سعی می کردم خودم را از چشم دیگران مخفی کنم و با خودم می گفتم این چه مشکلی است که برای من پیش آمده و فرد دیگری مشکل مشابه من را ندارد؟»

سوفیا واستلر که داوطلبانه در جامعه بین المللی «هایپر هیدروسیس» حضور دارد، امیدوار است افراد بیشتری در مورد درمان تعریق بیش از حد اطلاع پیدا کنند و مثل خودش سال ها به دنبال پزشکی تحصیلکرده نگردند تا کمک شان کند. افراد مبتلا به تعریق بیش از اندازه در ایالات متحده، بالای ۸ میلیون نفر تخمین زده شده اند که تنها ۴۰درصد از این گروه این مشکل را با مشاور بهداشت و درمان در میان گذاشته اند.

در این مطلب متخصصان پوست در مورد تعریف تعریق طبیعی صحبت می کنند و این که اگر بیش از اندازه عرق می کنید، چه کاری باید انجام دهید.

● چرا بعضی ها بیشترعرق می کنند؟

در واقع ۲ نوع «تعریق بیش از اندازه» وجود دارد: تعریق بیش از اندازه اولیه، که به خودی خود اتفاق می افتد و تعریق بیش از اندازه ثانویه که توسط برخی داروها یا برخی مشکلات پوستی زمینه ای ایجاد می شود. در این مقاله به تعریق بیش از اندازه نوع اولیه پرداخته می شود. دکتر سلیس می گوید: «اکثر افرادی که مبتلا به تعریق بیش از اندازه هستند، ۴ برابر حالت طبیعی عرق می کنند. هر چند ممکن است این میزان بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از این باشد. مشکل این است که آن ها زمانی که بدن نیاز به خنک شدن ندارد هم عرق می کند. آن فرد می تواند فردی آرام، خونسرد و بدون استرس باشد اما باز هم بیش از حد عرق کند.» محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این اختلال می شود اما پزشکان فکر می کنند شاید مشکلی بین ارتباط مغز با غدد عرقی وجود داشته باشد. به نظر می رسد که غدد عرقی افراد مبتلا به تعریق بیش از اندازه، حساس تر از غدد عرقی افراد عادی است. این مشکل در برخی افراد موروثی است. ممکن است تعریق بیش از اندازه در بیشتر افراد یک خانواده وجود داشته باشد. بیش از دوسوم افراد مبتلا به این بیماری، افراد مبتلای دیگری نیز در خانواده شان دارند و به نظر می رسد این مشکل از آغاز بلوغ شروع می شود.

● چه مقدار زیاد محسوب می شود؟

برای تشخیص «هایپر هیدروسیس» لازم نیست کمیت تعریق را اندازه بگیریم، کافی است بفهمیم تعریق بیش از اندازه، کیفیت زندگی بیمار را تا چه حد تحت تاثیر قرار داده است. یعنی ممکن است ۲ نفر، یکی ۲برابر حد طبیعی و دیگری ۸ برابر حد طبیعی عرق کند ولی هر دوی آن ها مبتلا به «هایپر هیدروسیس» باشند. در واقع به سادگی می شود گفت اگر بیش از حد به عرق کردن خود و راه های مقابله با آن فکر می کنید، به احتمال زیاد تعرق شما از حالت عادی بیشتر است. مثال: فردی که همیشه لباس تیره می پوشد و ۳ پیراهن یک شکل همراه خود به محل کارش می برد تا با تعویض آن ها تعریق بیش از اندازه اش را مخفی کند. بعضی از آن ها حتی از حوله های کوچک برای مخفی کردن عرق زیربغل شان استفاده می کنند. آن ها ممکن است یک شی مرطوب کنار دست خود بگذارند و به بهانه خیس بودن دست شان با همکاران شان دست ندهند!

● و اما راه خلاصی

راه های زیادی برای درمان تعریق بیش از حد «هایپر هیدروسیس» وجود دارد. متخصصان پوست درمان را با تجویز ضد عرق ها شروع می کنند. اگر این نسخه جواب نداد، پزشکان از درمان به وسیله امواج کوتاه الکتریکی روی مناطقی که غدد عرقی وجود دارد، استفاده می کنند. روش دیگر تزریق سم بوتولیسم یا همان «بوتاکس» در موضع است، هر دوی این موارد باعث بلوکه شدن سیگنال های غدد عرقی می شود که عملکردشان تولید عرق است؛ زمان تکرار این درمان وقتی است که تعرق زیاد مجددا شروع شود. اگر این درمان ها عمل نکنند، داروهایی وجود دارند که می توانند عملکرد غدد عرقی را مختل کنند اما باید در نظر بگیرید که این داروها عوارض جانبی شدیدتری دارند.

جراحی برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب غدد، از آخرین راه های علاج محسوب می شوند. به عنوان مثال خانم جوانی بود که تعریق زیاد در ناحیه زیربغل نداشت ولی از تعریق زیاد کف دست و پایش رنج می برد، برای درمان تعریق زیاد کف دست این خانم از بوتاکس و برای کف پایش از امواج کوتاه الکتریکی استفاده شد. این خانم جوان می گوید: «من حالا می توانم روزنامه بخوانم، می توانم دست عزیزانم را در دست خود بگیرم و راکت تنیس را در دستم نگه دارم. شما نمی توانید درک کنید که چقدر در طول روز به دست های تان نیاز دارید. علاوه بر مزایای فیزیکی این کار، آزادی روانی هم خواهید داشت؛ گویی باری از روی دوشم برداشته شده است.»


منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.