توصیه های پزشکیسلامت

حمله پانیک چیست؟ تشخیص علل، علائم و درمان قطعی حمله پانیک

حمله پانیک چیست؟ تشخیص علل، علائم و درمان قطعی حمله پانیک

حمله پانیک یا پنیک اتک نیز مانند حملات عصبی دیگر، باعث بروز علائمی مانند تعریق، ضربان قلب سریع و تنفس سریع می‌شود؛ اما از آنجا که هنگام شروع حمله، در خواب بودید، ممکن است بیشتر بترسید. مانند حملات پانیک روزانه، می‌توانید برای رفع پریشانی شدید یا ترس و سایر علائم، اقداماتی انجام دهید. اگر حمله پانیک به‌طور منظم اتفاق بیفتد، ممکن است بتوانید روش‌های درمانی را پیدا کنید؛ روش‌هایی که به‌طور کلی می‌توانند جلوی حملات پانیک را بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد حمله پانیک که شما را از خواب بیدار می‌کند، ادامه این مطلب را در مجله کوروش بخوانید.

در طی حمله پانیک، چه اتفاقی می‌افتد؟

حمله پانیک چیست؟ تشخیص علائم و درمان قطعی حمله پانیک

علائم اولیه حمله پانیک را در هر زمان از روز، می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد. برای اینکه بتوانید با اطمینان بگویید که حمله پانیک داشته‌اید؛ باید ۴ عدد یا بیشتر از این علائم مختلف را هم‌زمان داشته باشید.

الف. علائم جسمی

تعریق
لرز
حالت تهوع
تپش قلب
احساس ضعف یا ناپایداری
احساس سرگیجه یا سبکی سر
تنگی‌نفس
ناراحتی یا درد قفسه سینه
احساس گزگز یا بی‌حسی
گرگرفتگی

ب. علائم احساسی

داشتن ترس ناگهانی از مرگ
ترس از دست‌دادن کنترل
ترس از حمله ناگهانی

ج. علائم ذهنی

احساس خفگی

احساس جداشدن از خود یا واقعیت، که به‌عنوان «شخصیت‌زدایی» و «خالی‌شدن از واقعیت» شناخته می‌شوند.

چه چیزی باعث حمله پانیک در شب می‌شود؟

مشخص نیست که چه عواملی باعث حمله پانیک می‌شوند؛ یا چرا از هر ۷۵ نفر، ۱ نفر دچار بیماری حمله پانیک مزمن‌ می‌شود که به‌عنوان «اختلال پانیک» نیز شناخته می‌شود.
محققان عوامل اساسی این اختلال را شناسایی کرده‌اند که ممکن است ریسک حمله پانیک را در شما افزایش دهند:

ژنتیک

اگر اعضای خانواده‌ای دارید که سابقه حملات پانیک یا اختلال پانیک را دارند؛ احتمالا حملات وحشت را تجربه خواهید کرد.

فشار

اضطراب زیاد همان حمله پانیک نیست، اما این دو وضعیت ارتباط تنگاتنگی دارند. احساس استرس، خستگی مفرط یا اضطراب شدید می‌تواند یک عامل خطر برای حمله پانیک در آینده باشد.

تغییرات شیمی مغز

تغییرات هورمونی یا تغییرات دارویی ممکن است روی شیمی مغز شما تأثیر بگذارد. این اتفاق ممکن است باعث بروز حملات پانیک شود.

رویدادهای زندگی

آشفتگی در زندگی شخصی یا شغلی شما می‌تواند اضطراب یا نگرانی زیادی را ایجاد کند. این آشفتگی‌ها ممکن است منجر به حملات پانیک شود.

شرایط زمینه‌ای

شرایط و اختلالات ممکن است احتمال حمله پانیک را افزایش دهد. این شرایط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اختلال اضطراب عمومی
اختلال استرس حاد
اختلال استرس پس از سانحه
اختلال وسواس فکری عملی
افراد مبتلا به فوبیای خاص نیز ممکن است دچار حملات پانیک شوند و باعث بیدارشدن ناگهانی از خواب آنها شوند.

حملات پانیک قبلی

ترس از حمله پانیک دیگر ممکن است اضطراب را افزایش دهد. این ترس می‌تواند منجر به کاهش خواب، افزایش استرس و خطر بیشتر برای حملات پانیک بعدی شود.

حملات پانیک چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

آزمایش خون، آزمایشات تصویربرداری و معاینات بدنی نمی‌تواند تشخیص دهد که دچار حمله پانیک شده‌اید یا اینکه اختلال پانیک دارید. با این حال، این آزمایش‌ها می‌توانند شرایط دیگری را که می‌توانند علائم مشابهی از جمله تیروئید و بیماری‌های قلبی را ایجاد کنند، از بین ببرند.

اگر نتایج آزمایشات یک بیماری زمینه‌ای را نشان ندهد، ممکن است پزشک درمورد علائم و سابقه سلامتی، رویدادهای زندگی و هر عامل دیگری که باعث اضطراب می‌شود، با شما صحبت کند.

اگر پزشک شما اعتقاد دارد که دچار حمله پانیک شده‌اید یا دچار اختلال پانیک هستید، ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد. یک درمان‌گر یا روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تا علل اختلال پانیک را درک کنید و برای از‌بین‌بردن آنها تلاش کنید.

چگونه می‌توان از حملات پانیک جلوگیری کرد؟

اگرچه حملات پانیک ممکن است ناخوشایند باشند، اما خطری ندارند. علائم آن می‌تواند آزاردهنده باشد و ممکن است باعث ایجاد ترس و وحشت شوند، اما این اقدامات درمانی ممکن است به کاهش و متوقف‌شدن آنها کمک کند. روش‌های درمانی برای حمله پانیک، شامل موارد زیر است.

درمان در لحظه

اگر حمله پانیک را تجربه می‌کنید، این مراحل ممکن است به کاهش علائم کمک کند:

به خودتان کمک کنید تا آرام شوید

به‌جای اینکه به احساسات شتاب‌زده خود فکر کنید، روی نفس خود تمرکز کنید؛ یعنی سعی کنید آرام و عمیق نفس بکشید. کشش قفسه سینه و شانه‌ها را احساس کنید و به عضلات خود بگویید تا آزاد شوند.

حواس خود را پرت کنید

اگر علائم حمله پانیک طاقت‌فرسایی دارید، می‌توانید با دادن کار دیگری به خود از احساسات فاصله بگیرید. می‌توانید از شماره ۱۰۰ تا ۳، ۳تا۳تا به عقب بشمارید. می‌توانید با یک دوست درمورد یک خاطره خوش یا داستانی خنده‌دار صحبت کنید. متمرکزکردن افکار خود به دور از احساسات موجود در بدن، به آنها کمک می‌کند تا اضطراب خود را کاهش دهند.

خودتان را خنک کنید

بسته‌های یخ را آماده کنید و از قبل چند عدد در فریزر داشته باشید. پس از حمله پانیک، آنها را به پشت یا گردن خود بمالید. یک لیوان آب سرد را به آرامی بنوشید. با غلبه بر گرگرفتگی بدن، احساس «خنک‌شدن» کنید.

قدم بزنید

کمی ورزش سبک ممکن است به بدن شما کمک کند تا خودش را تسکین دهد. اگر می‌توانید، از دوستی بخواهید با شما راه برود. حواس‌پرتی اضافی تسکین مناسبی است.

درمان‌های طولانی‌مدت

اگر به‌طور منظم دچار حملات پانیک هستید، با پزشک خود درمورد روش‌های درمانی صحبت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تعداد حملات را کاهش داده و از بروز آنها در آینده جلوگیری کند. این درمان‌ها شامل موارد زیر است.

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی(CBT) نوعی روان‌درمانی است. در طول جلسات، شما با یک درمان‌گر کار خواهید کرد تا علل احتمالی حملات پانیک خود را درک کنید. همچنین استراتژی‌هایی برای کمک به شما در کاهش سریع علائم در صورت تکرار مجدد، تدوین خواهد شد.

تجویز دارو

پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای جلوگیری از حملات پانیک در آینده تجویز کند. اگر هنگام استفاده از این داروها دچار حمله پانیک شوید، علائم ممکن است کمتر باشد.

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنید

علائم ممکن است نشان دهد که زمان آن رسیده است که درمورد حملات پانیک و درمان‌های احتمالی، با پزشک خود صحبت کنید. این علائم عبارت‌اند از:

در طول ۱ ماه، بیش از ۲ حمله پانیک دارید؛
از ترس بیدارشدن با حمله پانیک دیگر، در خوابیدن یا استراحت مشکل دارید؛
علائم دیگری را نشان می‌دهید که ممکن است به حملات پانیک مرتبط باشد، مانند اختلالات اضطرابی یا اختلالات استرس.

بیدارشدن با حمله پانیک چگونه است؟

اگر با حمله پانیک از خواب بیدار شوید، طبیعی است که احساس آشفتگی کنید.
ممکن است در دانستن اینکه خواب می‌بینید یا نه، مشکل داشته باشید. حتی ممکن است فکر کنید که دچار حمله قلبی شده‌اید. علائمی مانند درد قفسه سینه نیز غیرمعمول نیست.

بیشتر حملات وحشت بیش از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد و علائم در آن مرحله، کاهش می‌یابد. اگر با حمله وحشت از خواب بیدار شوید، ممکن است به اوج علائم نزدیک شوید. علائم می‌تواند پس از آن، کاهش یابد.

نتیجه‌گیری نهایی

مشخص نیست که چرا مردم حملات پانیک را تجربه می‌کنند، اما برخی عوامل محرک ممکن است احتمال بیدارشدن با حملات پانیک را بیشتر کند. ممکن است فقط یک حمله پانیک داشته باشید یا چندین حمله داشته باشید؛ به‌هرحال این بیماری قابل درمان است. می‌توانید لحظه‌ای گام بردارید تا علائم را تسکین دهید. همچنین می‌توانید با درمان و داروها برای جلوگیری از حملات وحشت در آینده، جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن