اصول پوشيدن لباس

راهنمای انتخاب لباس بهار و تابستان

در بيشتر كشورهاي دنيا شروع فصل بهار يعني زمان استفاده از لباس‌هاي سبك‌تر. مردم دنيا، به خصوص خانم‌ها، با آغاز فصل بهار براي دانستن اينكه در فصل جديد چه نوع لباس‌ها با چه طرح‌ها و جنس‌هايي مد شده است، سعي مي‌كنند از قافله عقب نمانند. تقريبا هر سال طرح‌ها و مدل‌هاي لباس‌ها تغيير مي‌كند. لباس‌هاي تابستاني نيز طرح، جنس و مدل‌هاي متفاوتي دارند. مناسب‌ترين لباس‌ها در اين فصل، ملايم‌ترين و خنك‌ترين آنها و به طور كلي لباس‌هايي است كه اجازه جريان يافتن هوا را بدهند. معمولا پارچه‌هاي گلدار نيز در اين فصل از سال طرفداران بيشتري پيدا مي‌كنند. مهم‌ترين ويژگي‌ پارچه‌هاي تابستاني، وزن آنها از نظر جنس، رنگ و طول است. بنابراين از نظر جنس و مدل، لباس‌هاي تابستاني و بهاري به هم شبيه هستند و لباس‌هاي پاييزي و زمستاني نيز به يكديگر. استفاده از كلاه نيز در آغاز فصل بهار بيشتر مي‌شود؛ زيرا همان‌طور كه مي‌دانيد، آفتاب بهاري در صورت عدم مراقبت از پوست مي‌تواند به آن آسيب برساند. تمايل به استفاده از رنگ‌هاي متاليك در فصل زمستان، كم‌كم جاي خود را به رنگ‌هاي ملايم‌تر و خنثي‌تر كه تن قرمز- خاكستري دارند، مي‌دهد. فصل بهار، فصل تازگي طبيعت و فصل گل و گياه است و در انتخاب رنگ لباس‌ها مي‌توان از طبيعت الهام گرفت. اين رنگ‌ها باعث سرزندگي و شادابي مي‌شوند؛ اما ممكن است با آنها رنگ پريده و بي‌حال به نظر برسيد! به اين منظور مي‌توانيد از لباس‌هاي طرح‌دار كه تكه‌هاي رنگي روشن بر روي زمينه مات و تيره دارند، استفاده كنيد. بهتر است رنگ روشن از صورت شما دورتر باشند. در هر حال اگر با پوشيدن رنگ‌هاي شاد و روشن احساس راحتي نداريد، مي‌توانيد براي لوازم جانبي خود، مثل كمربند، كفش و كيف از اين رنگ‌ها استفاده كنيد. در استفاده از رنگ‌هاي روشن و شاد زياده‌روي نكنيد؛ حتي اگر به چهره شما بيايند. لباس‌هايي با الياف مصنوعي، مثل نايلون و پلي‌استر و پارچه‌هايي كه درصد كمي نخ و پنبه دارند، چندان مناسب نيستند و براي حفظ سلامت بيشتر بايد از لباس‌هاي نخي و پنبه‌اي كه از الياف طبيعي تهيه شده‌اند، استفاده كرد. از آنجا كه پوست حساس‌ترين و نازك‌ترين ارگان بدن است و منافذ بسياري دارد، بايد از مواد خطرناك دور باشد. لباس‌هاي زير كه به طور مستقيم با پوست تماس دارند (خصوصا لباس‌هاي خواب و لباس‌هاي كودكان) بايد از الياف طبيعي تهيه شده باشند. يكي از مهم‌ترين مشخصه‌‌هاي لباس اين است كه در آن احساس راحتي كنيد. انتخاب لباس‌هاي تنگ با اندازه‌‌هاي نامناسب، احساس راحتي به شما نمي‌دهد.

انتخاب لباس مناسب با توجه به رنگ پوست
براي هر رنگ پوست، هر رنگ لباس مناسب نيست؛ چون پوست‌ها يا تيره هستند يا روشن و يا گندمگون. بنابراين بايد لباسي را انتخاب كنيد كه با پوست‌تان سازگاري داشته باشد. مثلا: پوست‌هاي تيره كه معمولا چشم‌ها و موهاي مشكي يا قهوه‌اي تيره دارند، اگر از لباسي استفاده كنند كه با رنگ‌هاي تيره مغايرت داشته باشد، چهره‌شان از يكنواختي خارج شده و جذاب‌تر مي‌شوند. رنگ‌هاي مناسب لباس اين افراد صورتي، سفيد، خاكي، آبي بسيار ملايم و طوسي روشن است. افراد داراي پوست‌هاي معمولي مي‌توانند از هر نوع رنگي براي لباس خود استفاده كنند؛ ولي بهتر است رنگ لباس را مطابق رنگ چشم‌هاي‌شان انتخاب كنند. براي پوست‌هاي روشن، رنگ‌هايي كه با رنگ پوست تضاد دارد، مناسب است؛ مثل سبز، قرمز، سرمه‌اي، سياه و قهوه‌اي. براي ست كردن رنگ و طرح پارچه از لباس‌هايي استفاده كنيد كه طرح زيادي ندارند. لباس‌هايي كه با الياف مصنوعي بافته مي‌شوند، شايد بسيار هوس‌انگيز به نظر برسند؛ اما بيشتر براي مهماني‌ها مناسبند و براي استفاده روزمره انتخاب خوبي نيستند. پوشيدن برخي لباس‌ها براي سلامت افراد مضر است:
آيا شما نيز جزء آن دسته از خانم‌هايي هستيد كه با پوشيدن شلوار جين تنگ احساس ناراحتي مي‌كنيد؟ پزشكان معتقدند كه شلوار جين تنگ و چسبان مي‌تواند موجب عفونت مثانه خانم‌ها شود. خارش و تكرر ادرار از علائم اين عفونت است. اين اتفاق معمولا در خانم‌ها روي مي‌دهد؛ چون مجراي ادرار آنها كوتاه است و برخي باكتري‌ها در اثر اصطكاك لباس به سمت واژن حركت مي‌كنند. اين شلوارها امكان جريان يافتن هوا را از بين مي‌برند و به اين ترتيب رشد قارچ‌ها بيشتر مي‌شود. علاوه بر شلوارهاي جذب و جين، كفش‌هايي كه پاشنه بسيار بلند دارند نيز آسيب‌هايي وارد مي‌آورند. برخي خانم‌ها عادت به استفاده مداوم از كفش‌هاي پاشنه بلند دارند و به اين ترتيب به تاندول آشيل آنها آسيب مي‌رسد و برخي مشكلات مربوط به راه رفتن به وجود مي‌آيد. كفش‌هاي پاشنه بلند فشار زيادي به كمر وارد مي‌كنند و استمرار آن باعث كمردردهاي شديد و طولاني‌مدت مي‌شود. كفش‌ها و چكمه‌هاي بسيار تخت و بدون هيچ‌گونه انحنا نيز به زانو فشار مي‌آورند و موجب كمردرد مي‌شوند.

چند اشتباه در لباس پوشيدن

هيچ‌گاه لباس‌هاي پاييزي و زمستاني را با لباس‌هاي بهاري و تابستاني ست نكنيد، زيرا لباس‌هاي زمستاني سنگين‌تر و زبرتر و خشن‌تر از لباس‌هاي سبك، رها و خنك بهاري و تابستاني هستند.
لباس‌هاي خيلي براق و درخشنده و سنگدوزي شده نپوشيد. اين‌گونه لباس‌ها را فقط براي مهماني‌هاي بزرگ شب بگذاريد.
اگر از زيورآلات زياد استفاده كنيد، خيلي شلوغ و نامرتب به نظر مي‌رسيد. بعضي زيورآلات ساده و سبك‌ترند و شما را شيك‌تر جلوه مي‌دهند.
با پوشيدن لباس‌هاي خيلي تنگ، چاق‌تر از آنچه هستيد به نظر مي‌رسيد و برخي ايرادهاي اندام‌تان مشخص مي‌شود. اگر اندام چاقي داريد، از پوشيدن لباس‌هاي طرح‌دار كه زمينه شلوغ دارند، خودداري كنيد؛ زيرا باعث مي‌شوند چاق‌تر و پهن‌تر به نظر برسيد. لباس‌هاي يكرنگ با طرح‌هاي عمودي براي اين‌گونه افراد مناسب‌ترند.

چه پارچه‌هايي براي سلامت مناسب‌ترند؟
پارچه‌هاي لطيف هر كسي را مي‌تواند متناسب جلوه دهد. پارچه‌‌هاي روان يكي از بهترين انواع مد است. بافت پارچه‌هاي روان به صورتي است كه شما را جذاب‌تر از پارچه‌هاي سفت نشان مي‌دهند. براي خريد لباس‌هاي بهاري قبل از رفتن به مركز خريد تصميم بگيريد كه چه مدل لباس با چه طرح و رنگي مي‌خواهيد. به اين ترتيب دچار سردرگمي نمي‌شويد. ما به شما توصيه مي‌كنيم كه از جنس‌هاي خنك استفاده كنيد تا احساس راحتي و خنكي بيشتري كنيد. لباس‌هاي پلاستيكي به شما احساس گرمي بيشتري مي‌دهند و از آنجا كه مواد مصنوعي با پوست سازگاري ندارند، ممكن است در شما حساسيت ايجاد كنند. اين روزها محيطي كه در آن زندگي مي‌كنيم، پر از آلودگي‌هاي مختلف است. آب، هوا، ميوه‌ها، سبزيجات و حتي پوشاك. بنابراين استفاده از خوراك و پوشاك طبيعي كه بدون دخالت سموم و مواد شيميايي تهيه شده‌اند، راه‌حل خوبي براي كاهش تماس با انواع مواد خطرناك شيميايي است. پوست‌هاي حساس‌تر، مواد خطرناك را بيشتر جذب مي‌كنند؛ بنابراين بهتر است افرادي كه پوست‌هاي حساس دارند (به خصوص كودكان) حتما از لباس‌هايي با الياف كاملا طبيعي و ارگانيك استفاده كنند. الياف طبيعي مثل پشم، پنبه و ابريشم حرارت بدن را به بيرون منتقل مي‌كنند و خنك‌كننده هستند. همچنين به راحتي لكه‌گيري و شسته مي‌شوند. پشم و پنبه (نخي) براي فصل سرد و گرم مناسب‌ترند. لباس‌هاي پشمي خاصيت رطوبت‌پذيري دارند و عرق بدن را جذب و به آرامي تبخير مي‌كنند؛ بنابراين براي فصل زمستان انتخاب خوبي هستند. لباس‌هاي پنبه‌اي يا نخي هم خاصيت خنك‌كنندگي دارند و در فصل تابستان و بهار بسيار استفاده مي‌شوند. پارچه‌هاي ابريشمي سبك و براق هستند و به دليل داشتن پروتئين حرارت را در خود نگه مي‌دارند. اين‌گونه لباس‌ها در تابستان و زمستان و اغلب براي مهماني‌ها و جشن‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. پارچه‌هاي نايلوني، پلي‌استر و ريون از الياف كاملا مصنوعي به دست مي‌آيند. آنها رطوبت كمي به خود جذب مي‌كنند، مقاومت زيادي در برابر چروك شدن و به طور كلي قابليت الاستيكي بسياري دارند؛ اما به دليل داشتن مواد شيميايي و مصنوعي براي پوست مفيد نيستند و باعث ايجاد گرماي بيشتر، خصوصا در فصل بهار و تابستان مي‌شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.