توصیه های پزشکی

رژيم غذايی مخصوص آقايان جهت بهبود باروری

 تغذيه تاثيري مستقيم بر توانايي اسپرم دارد. تحقيقات نشان مي دهد كه داشتن عادات بد غذايي، براي مثال مصرف مكرر مشروبات الكلي، مي تواند باعث پايين آوردن كيفيت و مقدار اسپرم شده و لقاح تخم را دشوارتر مي كند.

از آنجا كه ناباروري به همان اندازه كه جزء مشكلات خانم هاست، مشكل آقايون نيز به حساب مي آيد تقريباً %40 از ناباروري ها به مردها برمي گردد داشتن تغذيه سالم احتمال بچه دار شدن شما را بالا خواهد برد.

باروري تنها دليل ايجاد تغيير در رژيم غذايي نيست. تحقيقات نشان مي دهد كه پدرهايي كه در ماه قبل از لقاح تخم، زياد از مشروبات الكلي استفاده مي كنند تقريباً دو نوشيدني الكلي در روز نوزادانشان تقريباً 200 گرم كمتر از نوزادان ديگر وزن دارند. وزن كم در هنگام تولد مشكلي بسيار جدي است كه مي تواند بر سلامت فيزيكي و ذهني كودك شما در ادامه زندگيش، تاثير بگذارد.
اينكه نوشيدن قهوه به قدرت باروري شما صدمه مي زند يا آن را تقويت مي كند، چندان روشن و آشكار نيست.

گرچه برخي تحقيقات نشان مي دهد كه قهوه باروري آقايون را مختل مي كند، اما يك تحقيق برزيلي نشان داد كه اسپرم مرداني كه قهوه مينوشند، قدرت شناوري بيشتري داشته كه مي تواند باعث تقويت قدرت باروري شود. مطمئن ترين كار اين است كه مصرف قهوه را تا يك تا دو فنجان در روز محدود كنيد.


 

كدام مواد مغذي از اهميت بيشتري برخوردارند؟

رژيم غذايي شما بايد به اندازه رژيم غذايي همسرتان متعادل، متنوع، و مغذي باشد. چند توصيه مفيد براي پدران آينده:

به اندازه كافي از موادغذايي سرشار از ويتامين C و ساير آنتي اكسيدان ها استفاده كنيد. اين موادمغذي به جلوگيري از نقص و عيب اسپرم كمك كرده و جنبندگي آن را افزايش مي دهد. يك ليوان آب پرتقال در روز تقريباً 124 ميليگرم ويتامين C در خود دارد.

خوب است كه در روز حداقل 90 ميليگرم يا بيشتر و اگر سيگار مي كشيد حداقل 125 ميليگرم استفاده كنيد.

به اندازه كافي روي (zinc) مصرف كنيد. تحقيقات بسياري نشان مي دهد كه حتي كمبودهاي كوتاه مدت روي مي تواند حجم نطفه و سطح تستوسترون را كاهش دهد. منابع عالي كه مي توانيد مقدار توصيه شده روزانه يعني 11 ميليگرم روي را از آن مصرف كنيد شامل صدف خوراكي (8 عدد صدف متوسط تقريباً حاوي 16 ميليگرم روي است)، گوشت پشت مازو گاو (85 گرم حاوي 4.8 ميليگرم روي است)، لوبيا پخته (يك فنجان از آن حاوي 3.5 ميليگرم روي است، و قسمت هاي سياه گوشت مرغ (2.38 ميليگرم روي در هر 85 گرم) مي شود.

اسيد فوليك مصرف كنيد. تحقيقات نشان ميدهد كه مرداني كه سطح ويتامين B در بدنشان پايين است، اسپرم كمتري دارند. مي توانيد 400 ميكروگرم مورد نياز روزانه تان را با خوردن سيريال هاي صبحانه، سبزيجات، و آب پرتقال تامين كنيد اما مصرف مكمل اسيد فوليك يا مولتي ويتامين براي اطمينان بيشتر مي تواند به شما صدمه بزند.

مقدار كلسيم و ويتامين D مصرفيتان را بالا ببريد. طبق تحقيقي كه در دانشگاه ويسكونسين در مديسون انجام گرفت، مصرف 1000 ميليگرم كلسيم و 400 IU (ده ميكروگرم) ويتامين D در روز مي تواند قدرت باروري را در مردان بالا ببرد. منابع خوب كلسيم عبارتند از شير كم چرب (يك ليوان از آن حاوي 302 ميليگرم كلسيم است) و ماست (يك فنجان از آن حاوي 415 ميليگرم كلسيم است). ويتامين D مصرفي خود را نيز مي توانيد از شير (يك ليوان شير حاوي 98 IU ويتامين D است) و ماهي آزاد (85 گرم از آن حاوي 360 IU ويتامين D است) تامين كنيد.

تا مي توانيد از نوشيدني هاي الكلي استفاده نكنيد. تحقيقات نشان ميدهد كه مصرف مشروب مي تواند مقدار تستوسترون و اسپرم را در شما پايين آورده و مقدار اسپرم هاي غيرطبيعي را درانزال شما بيشتر مي كند.


 

ميوه ها و سبزيجات باروري را در مردان تقويت مي كند

تحقيقات جديد عنوان مي كند، مرداني كه مي خواهند قدرت باروري خود را افزايش دهند، ممكن است به خوردن بيشتر ميوه ها و سبزيجات روي بياورند. محققان در نشست انجمن پرشكي باروري، اعلام كردند كه هرچه مصرف ميوه ها و سبزيجات در مردان بيشتر باشد، اسپرم آنها نيز جنبندگي بيشتري مي يابد.

48 مرد نابارور و 10 مرد بارور كه در سال گذشته صاحب فرزند شده بودند، پرسشنامه اي را در رابطه با رژيم غذاييشان تكميل كردند. نتايج نشان داد كه 83 درصد از مردان نابارور مقدار بسيار كمي از ميوه ها و سبزيجات استفاده مي كردند، يعني كمتر از 5 وعده در روز.

به طور كلي مرداني كه كمترين مقدار ميوه و سبزيجات را مصرف مي نمودند، كمترين ميزان جنبندگي اسپرم را داشتند.

دكتر ويويان لوئيس، پروفسور زنان و زايمان در دانشگاه روچستر، نيويورك در اين زمينه مي گويد، “تصور مي كنيم كه كيفيت اسپرم تا حد زيادي به مصرف آنتي اكسيدان در رژيم غذايي بستگي دارد.”

او در ادامه صحبت هاي خود مي گويد، آنتي اكسيدان ها، مثل آنچه در ميوه ها و سبزيجات وجود دارد، مي تواند به جلوگيري از آسيب رسيدن به اسپرم كه باعث ميشود كند و تنبل شوند و توانايي بارور كردن تخم را از دست دهند، كمك مي كند.

به ويژه، آنتي اكسيدان هاي گلوتاتيون و كريپتوكسانتين، كه بيشتر در سبزيجات، گوجه فرنگي، فلفل و پرتقال وجود دارد، قدرت و سلامت اسپرم را تضمين مي كند.

دكتر لوئيس توصيه مي كند كه مردهايي كه مي خواهند بچه دار شوند، بهتر است از انواع و اقسام ميوه ها و سبزيجات، حداقل 5 وعده در روز، استفاده كنند.

همچنين مردها بهتر است از خوابيدن طولاني مدت در وان آب داغ و كشيدن سيگار و ماريجوانا كه همه به اسپرم آسيب مي رساند، خودداري كنند.


تاثير تلفن همراه بر ناباروري در مردان

تحقيق ديگري نشان مي دهد كه استفاده از تلفن همراه با آسيب رسيدن به اسپرم در ارتباط است اما محققان و ساير متخصصين مي گويند اين تحقيق چندان پيشرفته نيست كه براساس نتايج آن بتوانيم به مردان توصيه كنيم براي تقويت قدرت باروري خود، كمتر از تلفن همراه استفاده كنند.

دكتر ربكا سوكول، پزشك زنان و زايمان در دانشگاه كاليفرنيا جنوبي در لوس آنجلس مي گويد، “فقط مي تواينم بگوييم استفاده از تلفن همراه با اين مسئله در ارتباط است. اما نمي توانيم نتيجه گيري كنيم كه استفاده از آن منجر به ناباروري مي شود.”

در تحقيقي كه روي 361 مرد كه تحت آزمايش ناباروري قرار گرفتند انجام شد، محققان دريافتند كه هرچه مقدار زماني كه مردها در روز از تلفن همراه استفاده مي كنند، بيشتر باشد، اسپرم آنها ناسالم تر خواهد بود. براي مثال، مرداني كه بيش از 4 ساعت در روز با تلفن همراه صحبت مي كنند درمقايسه با دسته اي كه از تلفن همراه استفاده نمي كنند، مقدار اسپرم در آنها كمتر بوده، جنبندگي اسپرم در آنها كمتر بوده و اسپرمشان غيرعادي تر بوده است. اين تفاوت بين 30 تا 50 درصد بوده است.

دكتر آشوك آگاروال اعتقاد دارد، “ميدان الكترومگنتيكي كه تلفن همراه ايجاد ميكند ميتواند باعث اسيب رسيدن به اسپرم شود.” اما وي خاطر نشان مي كند كه اين مسئله شامل استفاده از كامپيوتر هاي نوت بوك، PDA ها و ساير ابزارهايي كه EMF دارند، نمي شود و البته نياز به تحقيقات گسترده تري است.

جوزف فارن، گوينده CTIA انجمن بي سيم كه نماينده صنعت تلفن همراه است، درعليه نتايج اين تحقيق به مباحثه پرداخت. او مي گويد، “يك تحقيق، همانطور كه محققان اذعان دارند، دليل بر اين نيست كه استفاده از تلفن همراه مقدار اسپرم را در مردان كاهش مي دهد.

loading...
برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن