سلامت

شکر قهوه ای چیست؛

فرق شکر قهوه ای با سفید و خواص و مضرات شکر قهوه ای بهتر بشناسیم

شکر قهوه‌ ای یک ماده شیرین‌کننده است که از نی‌شکر تهیه می‌شود. این نوع شکر شبیه شکر سفید است، اما حاوی مقادیر مختلف ملاس است. شکر قهوه‌ای می‌تواند تصفیه‌شده یا تصفیه‌نشده باشد؛ اما بیشتر شکر قهوه‌ای که در بخش فروش مواد غذایی پیدا می‌کنید، تصفیه شده است.

ارزش غذایی شکر قهوه‌ای

مانند همه قندها، شکر قهوه‌ای کالری و کربوهیدرات بدن را تأمین می‌کند؛ اما ویتامین و مواد معدنی قابل‌توجهی ندارد. اگر شکر قهوه‌ای به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، می‌تواند ماده مفیدی در الگوی غذایی باشد.

در هر ۱ قاشق چای‌خوری یا ۴.۶ گرم شکر قهوه‌ای، مواد غذایی زیر وجود دارد:

کالری: ۱۷.۵
چربی: ۰ گرم
سدیم: ۱.۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات: ۴.۵ گرم
فیبر: ۰ گرم
قند؛ ۴.۵ گرم
پروتئین؛ ۰ گرم

کربوهیدرات

تمام کالری موجود در شکر قهوه‌ای، از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود. در یک وعده، ۱ قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای ۱۷.۵ کالری وجود دارد. فیبر یا نشاسته‌ای در شکر قهوه‌ای وجود ندارد.

پروتئین

شکر قهوه‌ای فاقد پروتئین است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

وقتی شکر قهوه‌ای در مقادیر معمول مصرف شود، هیچ ریز مغذی قابل توجهی را تأمین نمی‌کند. با این حال، در مقادیر بیشتر، شکر قهوه‌ای ممکن است برخی مواد معدنی را تأمین کند. یک فنجان شکر قهوه‌ای، ۱۸۳ میلی‌گرم کلسیم و مقادیر کمتری آهن، منیزیم، سلنیوم، منگنز و پتاسیم را برای بدن فراهم می‌کند.

خواص و مضرات شکر قهوه‌ ای

شکر قهوه‌ای، مانند تمام قندها، یک کربوهیدرات ساده است که انرژی سریع (گلوکز) را به بدن و مغز می‌رساند. گلوکز منبع انرژی ترجیحی مغز است؛ با این حال، کالری اضافی و کربوهیدرات‌های حاصل از قند و سایر منابع به‌عنوان چربی ذخیره می‌شوند. بنابراین مصرف قند در حد اعتدال، مهم است. برخی از مضرات شکر قهوه ای عبارتند از:

بیماری‌های مختلف

مصرف بیش‌ازحد قندها اغلب باعث افزایش بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیرالکلی است. با این حال، برخی از متخصصان ادعا می‌کنند که وقتی قند در سطوح توصیه شده مصرف شود، به افزایش خطر بیماری کمک نمی‌کند.

آلرژی

طبق آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا (AAAAI)، گزارشات مربوط به آلرژی به قند واقعی نادر است؛ مخصوصا وقتی که قندها به‌عنوان قندهای ساده مصرف می‌شوند.

با این حال، گزارش‌های بحث برانگیزی از آلرژی به قند در کودکان و افزایش بیش‌فعالی گزارش شده است. آلرژی به قند در کودکان به‌طور گسترده‌ای در دهه ۱۹۸۰ گزارش شده است و البته گزارش‌ها در سال‌های بعد کاهش یافته است.

سرانجام، در توضیح آلرژی به قند و شرایط مربوط به آن، سازمان AAAAI خاطر نشان می‌کند که عدم تحمل متابولیک به قندها وجود دارد که مربوط به کمبود آنزیم در دستگاه روده انسان است. علائم ممکن است شامل اسهال و سایر مشکلات دستگاه گوارش باشد.

پوسیدگی دندان

مصرف بیش‌ازحد قند، به‌ویژه قندهای تصفیه‌شده، اشکالاتی در پی دارد. علاوه بر اثرات بالقوه پزشکی که قبلا ذکر شد، کسانی که بیش‌ازحد قند مصرف می‌کنند؛ ممکن است دچار مشکلات پوسیدگی دندان شوند.

در نوامبر ۲۰۱۵، انجمن دندان‌پزشکی آمریکا به‌طور رسمی توصیه سازمان بهداشت جهانی را برای محدود کردن مصرف شکر به کمتر از ۱۰٪ کالری دریافتی روزانه تأیید کرد.

این سازمان توضیح می‌دهد که قندهای اضافه شده، به‌ویژه آنهایی که در نوشیدنی‌های شیرین یافت می‌شوند، باعث افزایش باکتری‌ها و اسیدهای ناسالم در دهان می‌شوند. این اسید به دندان آسیب می‌زند، باعث ایجاد حفره یا ایجاد فرسایش می‌شود. پوسیدگی و آسیب دندان‌ها یکی از بزرگ‌ترین مضرات شکر قهوه ای است؛ البته استفاده بیش از اندازه از آن.

افزایش سطح قند خون

یکی دیگر از مضرات شکر قهوه ای، افزایش قند خون است. سرانجام، کسانی که دیابت دارند باید به‌خصوص در مصرف قند احتیاط کنند. کسانی که دیابت نوع ۱ یا ۲ دارند، برای جلوگیری از افزایش قند خون، باید سطح قند خون را سالم حفظ کنند.

کربوهیدرات‌ها، از جمله شکر قهوه‌ای، می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون شوند. اگر مبتلا به دیابت هستید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا شکر قهوه‌ای در رژیم غذایی شما بی‌خطر است یا خیر.

ساختار مغذی شکر قهوه‌ای، محصول نهایی را در حالت طبیعی، غنی می‌کند و در واقع شکر قهوه‌ای با مواد افزودنی صنعتی مانند دی اکسید گوگرد، اسید فسفریک، هیدروکسید کلسیم کربن فعال شده غنی نشده است. این مواد افزودنی نیازی به ترکیب شدن با شکر قهوه‌ای ندارند و وجود آنها بو و رنگ طبیعی شکر قهوه‌ای را مختل می‌کند.

علاوه بر این، فرایندهای صنعتی تقریبا کل کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فسفر را از بین می‌برد؛ در حالی که همه این مواد می‌توانند به بدن شما برای رسیدن به تعادل معدنی، کمک کنند.

رطوبت

فرق شکر قهوه ای با شکر سفید در وجود «ملاس» است. این ماده در شکر قهوه‌ای به آن رطوبت بیشتری می‌بخشد و این امر که به شما این امکان را می‌دهد تا آزادی بیشتری در طراحی دستورالعمل‌های غذایی داشته باشید.

وجود طعم‌ها و بافت‌های بیشتر

هر آشپز ذی‌صلاحی می‌تواند به شما بگوید که شکر سفید تصفیه شده طعم و بافت کمتری از شکر قهوه‌ای را دارد. برخی از انواع شکر قهوه‌ای که به دلیل طعم و مزه معروف هستند، توربینادو، باربادوس، ماسکوادو و دمرا نام دارند.

نسبت شیرینی

شکر قهوه‌ای و سفید، تقریبا میزان شیرینی یکسانی دارند و می‌توانند در دستورالعمل‌های شما مخلوط یا تغییر داده شوند. کمی آنها را آزمایش کنید و خودتان ببینید چه طعم‌های جدیدی با بسیاری از برندهای شکر قهوه‌ای به وجود می‌آید.

خواص شکر قهوه ای برای محافظت از پوست

بافت طبیعی شکر قهوه‌ای شبیه شن و ماسه مرطوب است؛ اما ساینده‌تر است و قادر است فقط سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و و منافذ پوست را مسدود کند. به همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان درمان پوستی، مرطوب کننده خفیف و غنی کننده ویتامین B استفاده کرد که از پوست در برابر اثرات پیری محافظت می‌کند.

خواص شکر قهوه ای برای تأمین انرژی

همانند شکر سفید، شکر قهوه‌ای نیز می‌تواند برای مدت کوتاهی، انرژی بدن شما را تقویت کند؛ مثلا در مواقعی که احساس ضعف می‌کنید، قدرت و بیداری موقت را برای شما ایجاد می‌کند. با این حال، قندها به دلیل نداشتن مواد مغذی، فقط می‌توانند در دوره‌های کوتاه مدت، انرژی بدن را تأمین کنند و پس از این دوره کوتاه، دیگر به دنبال مصرف بیشتر هستیم. این اثر به دلیل کاهش سطح هورمون سروتونین ساخته شده، به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود و نوعی اعتیاد به قند را به وجود می‌آورد.

از تمام مطالب بالا نتیجه می‌گیریم که شکر قهوه‌ای در مقایسه با شکر سفید مفیدتر است؛ اما به هر حال در خانواده قندهاست و مصرف زیاد آن ضرر دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن