اصول پوشيدن لباستوصیه های پزشکی

از صدمات عینک آفتابی تقلبی چه می دانید!

این اشعه ماورای بنفشی که این روزها حسابی به جان همه افتاده بدجوری خطرناک است؛ برای این که به صورت و پوست آسیب نزند می شود از کرم های ضد آفتاب، دستکش و کلاه هایی با لبه های بزرگ استفاده کرد اما چشم ها و پوست اطراف شان جزو حساس ترین قسمت هایی هستند که اشعه ماورای بنفش می تواند به راحتی به آن ها آسیب بزند؛ آسیب هایی که کمترین شان چروک دور چشم است و بیشترین شان آب مروارید. حالا که اوضاع خطرناک شده برای چشم ها هیچ کاری نمی شود کرد به جز اینکه یک عینک آفتابی خوب را به آنها هدیه بدهید. عینک آفتابی از آن وسایلی است که باید برایش پول خوبی خرج کنید چون مستقیما با سلامت شما در تماس است، پس لطفا خسیس نباشید.

 

 

● به جنگ ماورای بنفش بروید

«افزایش خطرناک میزان اشعه ماورای بنفش در تهران.» همین یک جمله برای همه ما کافی بود تا سریعا همه اخبار مربوطه را دنبال کنیم و ببینیم راه چاره چیست. ماورای بنفش این روزها به دشمن درجه یک تهرانی ها تبدیل شده، تهرانی ها با سلاح های مختلفی به جنگ این مهمان ناخوانده رفته اند تا بلکه بتوانند خودشان را از شرآن خلاص کنند.

برای پوست صورت همچنان کرم های ضد آفتاب بیشتر از قبل توصیه می شوند و باید هر ۴ ساعت یک بار تمدید شوند. برای محکم کاری، استفاده از کلاه های آفتابی با لبه های بزرگ انتخاب دیگری است که پیش روی تهرانی ها گذاشته شده. از طرف دیگر باید از دستکش هم استفاده کنیم چون هر چه باشد دست ها هم در معرض سوختگی قرار دارند. به خانم ها هم توصیه می شود در این هوا آرایش کمتری داشته باشند اما یک گزینه دیگر هم هست که باید توجه خیلی ویژه ای به آن داشت؛ عینک آفتابی! چون از قرار معلوم این میزان ماورای بنفش می تواند به راحتی به چشم ها آسیب برساند، دورشان را چروک کند و از آن بدتر باعث آب مروارید شود. ممکن است خیلی از شما عینک آفتابی داشته باشید و خیلی های دیگرتان هم به دنبال خرید آن باشید. جزو هر کدام از این ۲ دسته که هستید بد نیست این مطلب را بخوانید. در این مطلب علاوه بر اینکه طبق روال معمول پیشنهادهایی برای داشتن ظاهری زیبا و آراسته برای تان داریم، نکاتی هم راجع به استاندارد بودن عینک ها و انتخاب فریمی مناسب برای صورت تان خواهید خواند و برای تکمیل کردن این پرونده با جدیدترین و محبوب ترین فریم های ری بن آشنا می شوید.

یادتان باشد شاید قیمت عینک های مارک دار و شناخته شده بالاتر باشد اما در عوض خیال تان راحت است که یک عینک مناسب و استاندارد را برای یک مدت طولانی انتخاب کرده اید. در نهایت برای تهیه این عینک ها حتما به سراغ مراکز شناخته شده بروید. ساعت ۱۰صبح تا ۲بعدازظهر ساعات اوج وجود ماورای بنفش در هواست! با عینک آفتابی جدیدتان خوش بگذرد!

 

 

● یو وی ۴۰۰ یعنی چه؟

یک عینک آفتابی خوب و استاندارد باید اصطلاحا یو وی ۴۰۰ باشد یعنی بتواند ۹۹درصد اشعه های ماورای بنفش را بگیرد و بلوکه کند. پس اگر قصد دارید به خرید عینک آفتابی بروید حتما این نکته را درنظر بگیرید. روی بعضی از عینک های آفتابی این عدد نوشته شده است اما گول نخورید! چون لزوما نوشته شدن این عدد روی دسته های عینک به معنی واقعی بودنش نیست. چاره راه انتخاب یک فروشگاه خوب و مجهز به دستگاه تست کننده ماورای بنفش است.

 

 

● پیشنهادهایی برای فصل تابستان

تابستان امسال از آن تابستان هایی است که آدم می ماند از فرط گرما به کجا پناه ببرد! از آن هایی که به راحتی می تواند آدم را گرمازده و خانه نشین کند. می گویند در شهرهای جنوبی کشور، زندگی شب ها شروع می شود؛ از بس که در روز هیچ کس نمی تواند پایش را از خانه بیرون بگذارد. زندگی شب ها شروع می شودامسال وضع بقیه نقاط ایران هم دست کمی از آنها ندارد!

انتخاب لباس مناسب برای این فصل سوزان احتیاج به دقت ویژه ای دارد و باید دور لباس هایی که در ساخت پارچه های شان از الیاف مصنوعی استفاده شده است را خط بکشید؛ این الیاف نه تنها باعث می شوند تعریق بدن تان به خوبی انجام نشود بلکه می توانند باعث آسیب های پوستی هم بشوند. ساده ترین شان اصطلاح عرق سوز شدن است که این روزها زیاد می شنویم.

سعی کنید تا جایی که می توانید از پارچه های طبیعی استفاده کنید. لباس های نخی بپوشید، از کتان استفاده کنید و برای پایین نگه داشتن دمای بدن تان تا جایی که می توانید آب بنوشید. در این شماره برای خانم های سایز بزرگ پیراهن هایی را به عنوان پیشنهاد معرفی می کنیم که در عین بزرگ بودن و پوشیدگی بسیار خنک و راحت هستند. در این پیشنهادها نکاتی که برای افراد سایز بزرگ ضروری است را هم گنجانده ایم.

برای خانم هایی که به زیورآلات علاقه خاصی دارند هم طی چند شماره پیشنهادهای خوبی داریم؛ پیشنهادهایی که هم زیبا هستند و هم به دلیل سنگ هایی که در ساخت شان به کار رفته شده، خواص درمانی دارند؛ به عبارت دیگر یک تیر و ۲ نشان هستند.

همان طور که پوشش درون خانه خیلی مهم است، پوشش بیرون از منزل هم اهمیت اهمیتش در این فصل گرم بیشتر هم می شود. برای همین لباس هایی که در شماره های تابستانه سیب سبز معرفی می شوند پیشنهادهایی هستند که برای این فصل مناسبند. دراین شماره مانتوهای متنوعی را پیشنهاد داده ایم و سعی کرده ایم رنگ های روشن تر را بین آن ها قرار دهیم تا مانع جذب نور خورشید و گرمای آن شوند و در عین حال جنس پارچه ها هم خنک و راحت باشد. امیدواریم که دوست داشته باشید.

 

 

● استاندارد باشید

با اینکه بعضی از فروشگاه ها به دستگاه های تست کننده ماورای بنفش مجهز هستند اما به جز فروشگاه های معتبر و شناخته شده ممکن است بقیه فروشگاه ها استاندارد را رعایت نکنند. بعد از اینکه به فروشگاه معتبری رفتید، زمان تست عینک خودتان کنار فروشنده بایستید و از او بخواهید تمام قسمت های شیشه را مورد آزمایش قرار دهد. این نکته را فراموش نکنید که تمام قسمت های عینک آفتابی باید به یک میزان جلوی اشعه ماورای بنفش را بگیرند؛ نه اینکه یک قسمت شیشه ۵۰ درصد را بلوکه کند و یک قسمتش ۹۰ درصد را.

 

 

● وقتی چشم می سوزد؟

مدل های تقلبی زیادی در بازار هست چون خیلی ها حاضر نیستند برای عینک شان پول خرج کنند. چینی ها هم وارد عرضه کردن محصولاتی با ظاهر زیبا اما غیراستاندارد شده اند.

خیلی از افرادی که اطلاعات زیادی ندارند هم جذب خرید این نمونه ها می شوند. مثال بارزش همین دستفروش هایی است که عینک های رنگارنگ و زیبا را با قیمت هایی حول و حوش ۷ تا ۱۲ هزار تومان می فروشند. محض سلامت خودتان هم که شده گول این مدل ها را نخورید! لطفا!

 

 

● شیشه پولاریزه یعنی چی؟

یک عینک آفتابی استاندارد علاوه بر اینکه باید یو وی ۴۰۰ داشته باشد بهتر است از زیر ابروها تا نزدیک گونه ها را بپوشاند. از طرف دیگر خوب است که عینک شما شیشه هایی پولاریزه داشته باشد؛ پولاریزه بودن شیشه ها باعث می شود جلوی تابش مستقیم آفتاب گرفته شود. مثل این می ماند که خطوطی افقی روی سطح شیشه هجوم خطوط مستقیم اشعه ماورای بنفش را بشکند.

 

 

● عینک تقلبی چه صدماتی به شما می زند؟

یادتان می آید یک آزمایش خیلی ساده داشتیم که می گفت در نور زیاد مردمک چشم ها تنگ می شوند و در نور کم مردمک ها گشاد می شوند؟ دقیقا در مورد عینک دودی هم این موارد صدق می کند. حالا فکرش را بکنید به جای یک عینک استاندارد، نمونه تقلبی اش را خریداری کرده باشید؛ شیشه هایش هم مشکی و تیره باشند. در این حالت مردمک های چشم های تان باز باز می شوند و آماده برای ورود اشعه ماورای بنفش! آن هم در بدترین شکل ممکن. این مورد یکی از حالت هایی است که آسیب های جبران ناپذیری به چشم ها وارد می کند. پس مواظب باشید.

 

 

● چگونه عینک تقلبی را بشناسید؟

همه عینک های تقلبی را که نمی شود با قیمت پایین شان تشخیص داد. خیلی از این عینک ها با قیمتی معادل قیمت اصل شان فروخته می شوند اما بدون خواص اصل! رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران نحوه تشخیص مدل غیراستاندارد را این طور توضیح می دهد که اگر انگشت خود را روی شیشه عینک آفتابی بکشیم و در این حال شیشه به داخل فرو برود، متوجه خواهیم شد که عینک آفتابی غیراستاندارد است البته غیراستاندارد بودن عینک آفتابی علائم دیگری هم دارد که متاسفانه بیشترشان بعد از خرید مشخص می شوند. علائمی مثل سوزش، خارش، سردرد، خشکی چشم و پستی و بلندی دید علامت های خطر هستند.

 

 

● اگر صورت گرد دارید…

دو نکته درباره صورت های گرد صادق است؛ اولی این که اگر پیشانی کشیده ای دارید و گردی صورت تان با چاقی آن همراه نشده استفاده از فریم های گرد، بزرگ و پهن گزینه مناسبی برای شما به حساب می آید اما در غیراین صورت بهتر است دور فریم های گرد را خط بکشید. نکته دوم اینکه اگر دوست دارید شکل کلی صورت تان را از حالت گرد بودن در بیاورید باید حواس بیننده را با استفاده از یک فریم مستطیل شکل پرت کنید. معمولا فریم های مستطیل شکل برای صورت های گرد مناسب هستند. نکته ای که باید در اینجا درنظر داشته باشید این است که اندازه شیشه های عینک دودی تان نباید کوچک باشد چون در آن صورت تمام نقشه های تان نقش بر آب می شود!

 

 

● چه مدل هایی بخریم؟

فریم عینک تان را چه آفتابی باشد و چه طبی با توجه به فرم کلی صورت تان انتخاب خواهید کرد. صورت ها شکل های مختلفی دارند، بعضی ها به شکل قلب هستند، بعضی ها گرد و بعضی ها کشیده، البته این ها شکل های معمول هستند. معمولا فرم ایده آل یک صورت به شکل قلب است، البته برای خانم ها. برای آقایان داشتن صورتی استخوانی با فکی که به نسبت کل صورت بزرگ تر باشد ملاک زیبایی محسوب می شود. بنابراین خیلی مهم است که شما مدلی را انتخاب کنید که به صورت تان بیاید و آن را به شکل ایده آل نزدیک تر بکند.

 

 

● اگر صورت کشیده دارید…

فریم های مثلث شکل برای صورت هایی که گونه دارند و استخوانی به حساب می آیند ،فریم های مناسبی هستند. البته آقایانی که چانه های کوچکی دارند بهتر است به سراغ این مدل ها نروند. در کل این نوع فریم ها نوعی ابهت و زیبایی به چهره می دهند و به خاطر گوشه دار بودن شان، به شخصیت استفاده کننده آن ها نظم و قدرت می دهند.

 

 

● چه رنگ پوستی، چه فریمی؟

این که پوست صورت تان چه رنگی است تاثیر زیادی بر انتخاب رنگ شیشه و قاب آن دارد. معمولا برای افرادی که رنگ پوست شان روشن است بهتر این است که دور فریم مشکی و شیشه مشکی را کلا خط بکشند! بر عکس برای آنها استفاده از قاب های روشن و شیشه های متمایل به بنفش و قهوه ای توصیه می شود. افراد با هر رنگ پوستی که دارند خوب است بدانند اگر می خواهند عینکی بخرند که بتوانند در تمام فصل های سال از آن استفاده کنند بهتر است به سراغ رنگ سفید نروند. سفید از آن رنگ هایی است که اگر چه در فصل تابستان جلوه خوبی دارد اما در بقیه فصل ها کمتر قابل استفاده است.

 

 

● چه زمانی شیشه فتوکرومیک بزنید؟

خیلی از افرادی که از عینک طبی استفاده می کنند، برای محافظت از چشم های شان در برابر نور خورشید عینک های فتوکرومیک را ترجیح می دهند. عینک فتوکرومیک در برابر نور خورشید تیره می شود و نمی گذارد اشعه ماورای بنفش به چشم های فرد استفاده کننده برسد. این که درصد تیرگی عینک شما چقدر باشد، بستگی به محیط کار یا فضایی دارد که بیشتر اوقات تان را در آن می گذرانید. اگر در محل کارتان میزان نور خورشید زیاد است به این معناست که باید شیشه تیره تری را انتخاب کنید. البته نه سر خود! بلکه با مشورت چشم پزشک تان.

 

 

● خطر آستیگمات شما را تهدید می کند!

گفتیم که وقتی از شیشه عینک دودی تان به منظره ای نگاه می کنید نباید آن پستی و بلندی داشته باشد. دلیلش هم این است که اگر با عینک آفتابی تان فضا را ناهموار می ببینید به این معناست که شیشه عینک شما تراش مناسبی نخورده است و خیلی از عینک های غیراستاندارد اینگونه هستند. تراش نامناسب شیشه باعث شده، چشم آستیگمات شود و در حالت حاد منجر به انحراف چشم تان موقع نگاه کردن به اطراف می شود. برای اطمینان از استاندارد بودن می توانید، عینک آفتابی تان را پیش یک متخصص چشم ببرید و از او بخواهید با دستگاه لنزومتر لنز عینک را چک کند.

 

 

● هنگام خرید عینک لبخند بزنید

بهترین پیشنهادی که برای تمام فصل ها قابل استفاده است، شیشه های قهوه ای است. فریم این عینک می تواند به رنگ خودش باشد یا رنگ هایی مثل قرمز و زرشکی.

معمولا فریم های تیره برای صورت هایی که رنگ شان تیره است مناسب تر هستند. می توانید در انتخاب عینک تان به سراغ تضاد بروید، یعنی رنگ فریم و قاب را طوری انتخاب کنید که در مجموعه رنگ های متضاد قرار بگیرند. برای مثال شیشه ای که به بادنجانی متمایل باشد و قابی که مشکی باشد ترکیبی زیبا را ایجاد می کنند. شیشه مشکی و قاب نقره ای یا حتی طلایی هم گزینه مناسبی محسوب می شود. موقع امتحان فریم عینک حتما با آن بخندید چون بالا رفتن گونه ها می تواند بعضی از فریم ها را روی صورت تان جا به جا کند. نکته آخر درمورد جنس دسته و قاب فریم هاست؛ در مجموع جنس فلز برای قاب یک عینک آفتابی نوعی حالت مجلل و رسمی بودن به آن می دهد اما سایر جنس ها این حالت رسمیت را از آن می گیرند و مدل عینک را به مدلی تبدیل می کنند که در عین زیبایی و شیک بودن این قابلیت را دارد که در همه جا از آن استفاده شود. به همین دلیل بهتر است جوان ها به سراغ گزینه دوم بروند.

 

 

● برای کودکان چه عینکی بخرید؟

بچه ها به خصوص در فصل تابستان عاشق بیرون رفتن و بازی کردن بیرون از محوطه خانه هستند. ممکن است خیلی های شان را در کلاس های تابستانی ثبت نام کرده باشید و همین مسئله باعث می شود آن ها در معرض نور خورشید قرار گیرند. همان قدر که استفاده از عینک آفتابی برای بزرگ ترها واجب است، برای بچه ها هم اهمیت دارد. حتی اهمیتش بیشتر می شود وقتی که بدانید قرنیه چشم بچه ها شفاف تر از بزرگسالان است و به همین دلیل اشعه های مضر را خیلی سریع تر و راحت تر از بزرگسالان عبور می دهد. هر چقدر هم که اصرار کردند، نگذارید از عینک های فانتزی با شیشه های نامناسب استفاده کنند. از چشم پزشک کودک تان بخواهید، جایی مناسب برای تهیه عینک آفتابی کودکان به شما معرفی کند و هر چه زودتر برای خرید به آن جا بروید.

 

 

● چه رنگ چشم هایی عینک می خواهند؟

حتما شما هم چیزهایی درباره تاثیر رنگ چشم در میزان عبور نورشنیده اید. واقعیت این است که رنگ چشم های روشن در معرض نور آفتاب به نسبت رنگ های تیره بیشتر آسیب می بیند. چون شفافیت بیشتری دارد و میزان بیشتری از اشعه های مضر را از خود عبور می دهد. بنابراین اگر رنگ چشم های تان آبی، سبز، عسلی یا هر کدام از زیرمجموعه های رنگ های روشن است، نیاز شما به استفاده از عینک دودی مناسب خیلی بیشتر از سایران است. تا جایی که می توانید سعی کنید، در ساعات اوج وجود ماورای بنفش در معرض آفتاب قرار نداشته باشید. یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا۴ بعد از ظهر!

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.