توصیه های پزشکی

افراد واکسینه شده چگونه ویروس کرونا را انتقال می‌دهند؟

محققان معتقدند که ممکن است افراد واکسینه شده نیز به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند و آن را به دیگران انتقال دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که بیماری کووید -۱۹ همه جنبه‌های زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده است موضوع واکسیناسیون مورد توجه محققان و مقامات بهداشتی قرار گرفته است. ظهور گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا نیز نگرانی مربوط به شیوع نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش داده است به طوری که متخصصان معتقدند حتی افراد واکسینه شده نیز در معرض ابتلای ویروس کرونا قرار دارند و می‌توانند این ویروس را به دیگران انتقال دهند.

آیا افراد واکسینه شده به بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند؟

با توجه به شیوع گسترده گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا، دریافت واکسن کرونا اقدامی بسیار مهم و ضروری در نظر گرفته شده است البته احتمال مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ پس از دریافت واکسن کرونا وجود دارد. دریافت واکسن‌های کرونا خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد اما نمی‌تواند کاملاً مانع بروز بیماری شود.

عفونت دستیابی به موفقیت (breakthrough infection) زمانی رخ می‌دهد که یک فرد پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود و ممکن است این فرد کرونای بدون علامت، خفیف یا متوسط را تجربه کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که احتمال وقوع “عفونت دستیابی به موفقیت” نادر است و احتمال بیمار شدن افراد واکسینه شده کم است.

چرا عفونت دستیابی به موفقیت نگران کننده است؟

واکسن‌های کرونا تنها وسیله محافظتی در برابر ابتلای ویروس کرونا است، اما بروز عفونت دستیابی به موفقیت باعث شده است افراد به اثربخشی واکسن‌ها اعتماد نکنند و در مورد دریافت آن شک کنند. محققان معتقدند که در حال حاضر واکسیناسیون بهترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ و انتقال آن به دیگران است. بروز عفونت دستیابی به موفقیت به این معنا نیست که واکسن‌ها به خوبی عمل نکرده‌اند، بلکه واکسن‌های کرونا خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

افراد واکسینه شده چگونه ویروس کرونا را انتقال می‌دهند؟

شیوع گونه دلتا ویروس کرونا احتمال بیمار شدن افراد واکسینه شده و انتقال آن به دیگران را افزایش داده است. با وجود اینکه نتایج مطالعات نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا بار ویروسی موجود در بدن افراد را کاهش می‌دهد، افراد واکسینه شده نیز ممکن است در معرض ابتلای ویروس کرونا قرار بگیرند و آن را به دیگران منتقل کنند.

از آنجایی که افراد واکسینه شده ممکن است به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند، می‌تواند علائمی مانند سرفه و عطسه داشته باشد، در اینصورت قطرات تنفسی آلوده به ویروس کرونا باعث انتقال بیماری به دیگران می‌شود. محققان با بررسی مجاری تنفسی افراد واکسینه شده که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شدند به این نتیجه رسیدند که میزان قابل توجهی ویروس کرونا در بینی و حلق افراد وجود دار بنابراین احتمال انتقال ویروس کرونا از این افراد به دیگران وجود دارد.

چگونه می‌توان خطر انتقال ویروس کرونا به دیگران را کاهش داد؟

با توجه به شیوع گونه دلتا ویروس کرونا و افزایش خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ از همه افراد حتی افراد واکسینه شده درخواست شده است از ماسک استفاده کنند علاوه بر این لازم است افراد به منظور پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ دیگر اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند، فاصله اجتماعی را حفظ کنند، از حضور در محیط‌های شلوغ پرهیز کنند و دستان خود را به صورت مرتب بشویند و ضدعفونی کنند. توصیه شده است که افراد در زمان تعیین شده واکسن کرونا را تزریق کنند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.