توصیه های پزشکی

با چه ورزشي قد بلند شويم؟

انجام حركات ورزشي يكي از عوامل افزايش قد است ولي براي داشتن قد مناسب رعايت نكات ديگر نيز الزامي است.

دكتر فريده گنجوي، متخصص تربيت بدني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه ورزش و فعاليت بدني از عوامل اثر گذار روي رشد عضلات و مفاصل است گفت: علاوه بر انجام و حركات ورزشي، تغذيه مناسب و ارث نيز در افزايش قد موثر هستند.

وي با اشاره به اينكه به تصور والدين برخي از ورزش ها مانند واليبال و بسكتبال موجب افزايش قد در كودكان مي شود گفت: اين موضوع بيشتر به استعداديابي مربي هاي ورزش مرتبط است كه براي اين ورزش ها افراد قد بلند را انتخاب مي كنند.

دكتر گنجوي با تاكيد بر اينكه انجام حركات ورزشي منظم  موجب رشد مناسب عضلات و استخوان ها و افزايش قد مي شود  گفت: خلاف تصور عامه مردم، فعاليت هاي قدرتي و انعطاف پذيري ژيمناستيك به تقويت عضلات و تراكم استخوان كمك مي كند، اما عامل بلند شدن قد نيست.
** سبك زندگي، نوع تغذيه و حركات ورزشي در افزايش قد موثرند

اين متخصص تربيت بدني ياد آورشد: جهش ها و حركات سنگين در سنين 12 تا 18 سالگي تا حدودي موجب رشد طولي استخوان ها مي شوند.

دكتر گنجوي تصريح كرد: انجام حركات ورزشي در صورتي موجب رشد قدي مي شود كه هر فرد متناسب با نوع ورزش و مدت زماني كه ورزش را انجام مي دهد، تغذيه اي مناسب داشته باشد.

وي در ادامه افزود: انجام حركات ورزشي كه بيشتر بر ضربان قلب تاثير داشته باشد، نيازمند دريافت كالري بيشتر در سنين بلوغ است، بنابراين نوجواناني كه تمايل به افزايش قد دارند، بايد علاوه بر ورزش بر نوع تغذيه خود،  مصرف مواد حاوي كلسيم بيشتر توجه داشته باشند.

وي استفاده از ويتامين- د طبيعي را ضروري دانست و افزود: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بمدت ده دقيقه در روز موثر به جذب كلسيم در استخوان ها كمك مي كند.

دكتر گنجوي در پايان گفت: ورزش شنا در سنين قبل از بلوغ موجب رشد قدي مي شود

منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.