توصیه های پزشکی

بهترین روشهای مراقبت از سلامت کلیه

11719112623924922160134102492272312222223610به نقل از سلامت نیوز حتی بسیاری از این اصول با تصورات همیشگی ما از اقداماتی که باید برای حفظ سلامت کلیه ها انجام داد، مغایرت دارد. از جمله آن که همیشه به نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز توصیه می شویم، اما از نقطه نظر متخصصان اورولوژی، مصرف زیاد آب یعنی شش تا هشت لیوان در روز به تمام افراد توصیه می شود غیر از آنها که در ریسک اورلود مایع (افزایش حجم و فشار مایعات بدن) مانند مبتلایان به نارسایی قلب هستند.

دکتر بهزاد عین اللهی، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در این ارتباط می گوید: مطالعات جدید نشان داده است مصرف زیاد آب و افزایش حجم ادرار به علت مهار کردن ترشح هورمون وازوپرسین، اثرات محافظتی روی قلب و کلیه دارد که تاکیدی بر مصرف مایعات بخصوص آب در جلوگیری از بیماری های کلیه است.

دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن علمی پیشگیری از چاقی نیز با اشاره به این که حفظ تعادل آب و الکترولیت و دفع مواد سمی وظیفه اصلی کلیه هاست و میزان مصرف مایعات بر عملکرد این ارگان حیاتی تاثیر زیادی دارد به جام جم می گوید: برخی از انواع بیماری های کلیوی باید با محدودیت مصرف آب و مایعات کنترل شوند و در مقابل برخی دیگر نیازمند مصرف زیاد آب و افزایش دهنده های ادراری هستند. البته فقط پزشک، صلاحیت تعیین نوع و میزان مایعات مورد نیاز بیمار را دارد و مبتلایان به اختلال عملکرد کلیه باید بشدت از مصرف خودسرانه یا عمل به توصیه افراد غیرمتخصص پرهیز کنند؛ زیرا برهم خوردن این تعادل می تواند به قیمت جان افراد تمام شود.

به سیگار و الکل نه بگویید

کشیدن سیگار باعث کاهش جریان خون در کلیه ها و در نتیجه موجب تسریع در ایجاد نارسایی کلیه می شود.

دکتر عین اللهی با بیان این مطلب می افزاید: سیگار‏ کشیدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی ازجمله حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد و می تواند به وخیم تر شدن مشکلات کلیوی منجر شود. همچنین نوشیدن الکل نیز به افزایش فشار خون منجر می شود و سطح کلسترول خون را نیز بالا می برد که عاملی برای ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی است.

مصرف خودسرانه مسکن، چرا؟

به خاطر داشته باشید محدودیت در مصرف بی رویه مسکن ها نظیر ایپوبروفن در حفظ سلامت کلیه ها بسیار مهم است. چون مصرف بی رویه مسکن ها در دنیا شایع است.

به گفته دکتر عین اللهی، بیماری های مزمن کلیوی با مصرف نابجای داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مانند آسپیرین و ایبوپروفن تشدید می شود. اگر نیاز به این مسکن ها دارید، باید به دستور پزشک معالج تان باشد. ‏

عین اللهی درباره هفتمین توصیه برای داشتن کلیه سالم یادآور می شود: اضافه وزن و چاقی بسیاری از اندام ها و دستگاه های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و متأسفانه کلیه هم از مضرات آن بی نصیب نمی ماند. کمترین اثری که چاقی بر کلیه می گذارد این است که سبب افزایش فشار خون می شود و افزایش فشار خون نیز بر کلیه اثر می گذارد. حفظ وزن و پیشگیری از افزایش آن در اینجا اهمیت زیادی پیدا می کند.

کلیه ها در خطر فشار خون بالا و دیابتimgres

جالب است بدانید دومین علت نارسایی کلیه که در دنیا به دیالیز کشیده می شود داشتن فشار خون است و در ایران هم این آمار را داریم.

به گفته دکتر عین اللهی، بیمارانی که فشار خون دارند، می توانند به نارسایی کلیه مبتلا شوند و بیمارانی که نارسایی کلیه دارند، می توانند به فشار خون مبتلا شوند. پس افرادی که فشار خون دارند صرف نظر از این که مشکل کلیه داشته یا ندارند حتما باید عملکرد کلیه شان تست شود.

این اورولوژیست تاکید می کند: اگر به یک بیماری طولانی مدت مانند دیابت مبتلا هستید، باید بدانید این بیماری به طور بالقوه با بیماری مزمن کلیوی در ارتباط است. پس نیاز است این بیماری را بدقت مداوا کنید.

کلیه سالم با تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی منجر شود. کاهش مصرف چربی و نگهداشتن فشار خون در حد پایین با مصرف میوه ها، سبزی ها و غلات کامل ضروری است. همچنین محدود کردن میزان مصرف نمک هم اهمیت زیادی دارد و نباید از شش گرم در روز تجاوز کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.