تناسب اندام با ورزشراهنماي خريد و نگهداري

بهترین زمان برای خرید کفش ورزشی جدید + راهنمای خرید

کفش ورزشی مناسب، قسمت ضروری انجام هر تمرین ورزشی است. انتخاب کفش ورزشی مناسب در سلامت عضلات و اسکلت شما در حین ورزش موثر می باشد. یک کفش مناسب می تواند جلوی بروز بسیاری حوادث، جراحات و دردها را بگیرد.کفش ورزشی بهترین دوست برای کسی که که می دود یا پیاده روی می کند، یک جفت کفش راحت که پا را از ضربه ها حمایت کند، می باشد.

ما حتی بهترین کفش ها نیز نمی توانند تا آخر دوام بیاورند. این افراد و همچنین وزشکاران حرفه ای می دانند پیاده روی یا دویدن، با کفشی که عمر خودش را کرده باعث بروز آسیب های ورزشی ناخواسته ای همچون گرفتگی ساق پا یا زانو می شود.

احساس درد و تیر کشیدن می کنید :

همین که یکی از دوندگان دچار آسیب های ساق پا یا زانو می شود از او می پرسم چه مدت است که این کفش را می پوشی؟ درد زانو و گرفتگی ساق پا که باعث درد در قسمت های پایینی پا می شوند هر دو می توانند از نشانه های این باشند که باید به فکر یک جفت کفش جدید باشید.
هنوز دوست ندارید از کفش های ورزشی ارزشمند خود دل بکنید؟ می توانید آنها را نگه دارید و در پیاده روی ها و یا دوندگی های کوتاه مدت مورد استفاده قرار دهید.

کیلومترش را رد کردید :

بعد از 480 تا 650 کیلومتر بهتر است کفشتان را تغییر دهید. از آنجا که سائیدگی و پارگی کفش ها همیشه مشهود نیست این روش کمک می کند بدون اینکه آسیب دیدگی غافلگیرتان کند زمان تعویض کفش را متوجه شوید. شاید بپرسید حالا چطور کیلومتر بندازم مگه من ماشینم؟
برای این کار توصیه می شود از برنامه هایی که دوندگی یا پیاده روی تان را محاسبه می کنند استفاده کنید. روش های قدیمی نیز وجود دارد و می توانید هر بار مقدار دوندگی یا پیاده روی خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. جان هنوود می گوید کسانی که به صورت حرفه ای می دوند می دانند که هر دو ماه یکبار باید کفش هایشان را تغییر دهند.

چه موقع کفش باید تعویض گردد

لازم است پس از استفاده کافی کفش ورزشی تعویض گردد هرچند شاید ظاهر خوبی داشته باشد چرا که دیگر حمایت کافی را از پای شما بعمل نخواهد آورد. لازم است چنانچه کف کفش سائیده شده یا دچار درد در پا شده اید کفش را تعویض کنید.
میانه کفش پس از 600 مایل دویدن یا حدود 600 ساعت استفاده دچار فرسودگی و عدم کارایی حمایتی و ضربه گیری می شود و لازم است که کفش تعویض گردد. به اسم های تجاری توجه نکنید بر اساس قاعده و متناسب با نیاز ورزشی و فیزیک بدنی خود کفش مناسب را تهیه کنید.

کفشتان کهنه به نظر می آید :

سه نقطه در کفش وجود دارد که نشان می دهد وقت جایگزین کردن آن فرا رسیده. کف کفش، جلوی کفش و پارچه بیرونی. کف کفش معمولا اولین جایی است که شروع به از بین رفتن می کند چون طوری طراحی شده که شوک و انرژی ای که از زمین به طرف پا می آید را دریافت و خنثی می کند.
مشکل اینجاست که سائیدگی این قسمت از کفش را نمی توان به سادگی دید. اگر کفی کفش کهنه شود دیگر کارایی گذشته را نخواهد داشت. بنابراین فشار روی یک قسمت از پا بالا می رود و باعث آسیب دیدگی تان خواهد شد.

قسمت بعدی است که کهنه می شود، جلوی کفش است. پس اگر کف کفش صاف و سائیده شده بود مطمئنا این قسمت نیز دیگر انعطاف پذیری و حمایت گذشته را نخواهد داشت و پا آسیب می بیند. هرگونه سوراخ و پارگی در بافت بیرونی کفش نیز چراق قرمز سومی است که با دیدنش باید به فکر کفشی جدید باشید.

برای اینکه قبل از 480 تا 650 کیلومتر دویدن جلوی از بین رفتن کفشتان را بگیرید، توصیه می شود آنها را فقط برای ورزش کردن استفاده کنید. اگر کفشتان مخصوص دویدن است از آن برای پیاده روی استفاده نکنید. هر کفشی مناسب کاری است که برای آن ساخته شده است.
اگر کفشتان را خلاف آنچه مخصوصش است استفاده کنید، مطمئنا دوامی نخواهد داشت. اگر دو جفت کفش دویدن دارید توصیه می شود هر بار یکی را استفاده کنید تا عمر هر دو افزایش پیدا کند.

نحوه انتخاب کفش ورزشی مناسب

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای هر ورزش می تواند گیج کننده باشد. هر ورزشی بر حسب نیازهای خودش نوع خاصی از کفش ورزشی را لازم دارد.
کفشهای ورزشی پای ورزشکار را در مقابل استرسها و فشارهای گوناگونی که طی ورزش به پا اعمال می گردد محافظت و از بروز صدمات پا در ورزشکاران جلوگیری می کند. چنانچه بیش از 3 جلسه در هفته ورزش می کنید نیاز به کفش خاص آن رشته ورزشی دارید و در موارد کمتر از 3 بار در هفته نیازی به تهیه کفش ورزشی خاص ندارید و با کفش های عادی که در آنها احساس راحتی می کنید می توانید به آن ورزش بپردازید.کفش های ورزشی خاص رشته های ورزشی از نظر وزن، پهنا، کف کفش، نوع مواد بکار رفته در آنها ، الگوی بند کفش و میزان راحتی و نرمی با یکدیگر تفاوت دارند.

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای رشته های ورزشی

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای دویدت : کفش های مخصوص دویدن باید سبک باشند و کف نرمی داشته باشند تا در هر بار اصابت پا به زمین فشار وارد بر کف پا را جذب کنند. از سویی این کفش ها باید با پهنای کف پا تناسب داشته باشند مثلاً ورزشکاری که پای پهن دارد نباید از کفش های نوک باریک استفاده کند.

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای پیاده روی : کفش های پیاده روی نسبت به کفش های دویدن نسبتاً سفت تر می باشند.

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای بسکتبال : کفش های مخصوص بسکتبال یک کف سفت و ضخیم دارند و با لبه های جانبی بلند یک حمایت جانبی از سمت داخل و خارج مچ پا می کنند و این امر فرد را از آسیب دیدگی ورزشی طی حرکات ناگهانی به چپ و راست مصون می دارد.

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای تنیس و سایر ورزشهای راکتی : این کفشها معمولاً دارای میخ های کفش در ته کفش می باشند.
لازم است هر شخصی بر اساس نوع رشته ورزشی، میزان راحتی و قیمت کفش نوع خاصی از آن را انتخاب کند. کفشی که دقیقاً اندازه پا باشند نقش بسیار مهمی در کاهش صدمات ورزشی دارد، این امر بخصوص در دو میدانی بارزتر است.

هنگام خرید کفش به چه نکاتی توجه کنیم

• در هنگام عصر به خرید کفش اقدام کنید چرا که بخاطر تورم نسبی پا اندازه پا در بیشترین حد است و در آینده دچار تنگی کفش نخواهید شد.
• شماره دقیق کفش خود را بدانید، توجه داشته باشید که با افزایش سن شما شماره کفش هم افزایش می یابد.
• چنانچه از کفی کفش استفاده خواهید کرد از یک نوع کفی در هر دو کفش استفاده کنید.

• در هنگام خرید هر دو کفش را پوشیده و با آن راه بروید و راحتی و حمایت جانبی آنها را بسنجید.
• کفش را طوری انتخاب کنید که حدود 5/0 اینچ بین نوک پا و جلوی کفش فاصله خالی وجود داشته باشد.
• به کف کفش توجه کنید که لغزنده نباشد تا در هنگام ورزش دچار لغزش و سرخوردن نشوید.

• به قوس داخل کف کفش توجه داشته باشید، افراد بر سه دسته اند، آنهایی که قوس پای افزایش یافته و بلند دارند و آنها که کف پای صاف و قوس کف پای کاهش یافته دارند و افراد با قوس پای طبیعی. افرادی که قوس پای کاهش یافته دارند در هنگام دویدن و راه رفتن نوک پا را به سمت خارج ساق قرار می دهند و دچار خوردگی سمت داخل کف کفش می شوند و لازم است از کفش های دارای حمایت جانبی خوب استفاده کنند. افرادی که دارای قوس داخل پای افزایش یافته اند در هنگام دویدن و راه رفتن پای خود را به سمت داخل قرار می دهند و دچار خوردگی سمت خارج کف کفش می شوند و لازم است از کفش های نرم و انعطاف پذیر استفاده کنند.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.