توصیه های پزشکی

بهداشت دوران قاعدگی ؛ ۷ نکته درباره بهداشت زنان و دختران

دوران قاعدگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر زنی است و از آنجا که به‌طورمعمول زنان را یک هفته در ماه درگیر می‌کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود. این امر نشان می‌دهد که آنها سالم هستند و آمادگی مادرشدن را در آینده دارند. قاعدگی نه تنها بیماری نیست بلکه امری ضروری و طبیعی برای بدن است، اگرچه ممکن است به ظاهر موجب ناراحتی شود.
باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران به علت باز بودن دهانه رحم بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده منجر شود.

بنابراین توجه به این نکات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد:

۱- نوار بهداشتی: سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کرده و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع به‌خصوص زمانی که خون‌ریزی بیشتر است، پدیدار می‌شود. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود.
۲- لباس زیر مناسب: از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید. لباس‌های زیر را باید جدا از سایر لباس‌ها بشویید و درآفتاب خشک کنید. هیچ‌گاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.
۳- ورزش: انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ‌گونه منعی ندارد بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می‌کند. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است.
۴- تغذیه: به منظور جبران خون از دست رفته در این دوران می‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و… بیشتر استفاده کنید.
۵- حمام کردن: حمام‌کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد بلکه لازم است. البته باید از نشستن کف حمام خودداری و تا حد امکان به شکل ایستاده حمام کنید تا بدن شما به آلودگی‌های میکروبی کف حمام مبتلا نشود. اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر و یا دریا اجتناب کنید.
۶- بهداشت ناحیه تناسلی: در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست‌شویی رفتن به‌خصوص پس از اجابت مزاج  شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود. تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به‌وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. دقت کنید هیچ‌گاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.
۷- آکنه: یکی از عوارض شایع دوران نوجوانی آکنه یا جوش غرور است که علت آن تغییراتی است که در هورمون‌ها صورت می‌گیرد و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می‌یابد. این مشکل با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می‌یابد. بنابراین راه درمان آکنه‌های ساده رعایت بهداشت پوست، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرک و پرهیز از دست‌زدن به آنها و درباره آکنه‌های شدید مراجعه به متخصص پوست است

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.