توصیه های پزشکی

به این نکات هنگام رفتن به استخر توجه کنید

این روزها مراجعه به استخرهای عمومی بیشتر می شود و این لزوم توجه به بهداشت فردی و وضعیت استخرها را بیشتر می کند. استخرهای شنا محل مناسبی برای رشد و در نتیجه انتقال بیماری های عفونی و پوستی هستند. اهمیت بهداشت آب استخرهای شنا در رابطه با کیفیت میکروبی و شیمیایی آن است. استخرها به علت اینکه در مدت زمان محدود به طور همزمان مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می گیرند همیشه با مسایل و خطرات بهداشتی همراه هستند.

چنانچه منبع تامین کننده آب آنها کاملا سالم هم باشد، ورود حتی مقادیر جزیی باکتری های بیماری زا توسط شناگران احتمال بروز عفونت را به همراه دارد. از بین بیماری های منتقله از طریق شنا می توان به تب تیفوییدی، اسهال، عفونت چشمی لیپتوسپیروزیس، کرم های حلقوی، عفونت های پوستی، بیماری خارش شناگران، عفونت سینوس ها، عفونت گوش و گلو اشاره کرد.

استخرهای عمومی و جاهایی که از آب به طور مشترک استفاده می شود به راحتی می توانند بعضی بیماری ها را انتقال دهند. آب محیط مناسبی برای انتقال و رشد موجودات ذره بینی بیماری زایی است که عامل بیماری هایی از قبیل تب تیفوییدی، اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ورم

ملتحمه چشم، زردزخم و… است

عوامل عفونت های ذیل در استخری با مراقبت ضعیف ممکن است وجود داشته باشد.

عفونت های ویروسی و قارچی، مثل عارضه خارش پای شناگران که یک بیماری قارچی پوست است.

عفونت چشم، گوش، گلو و بینی

عفونت های بخش فوقانی دستگاه تنفس

عفونت های روده ای

آب استخرهای شنا نه تنها دریافت کننده مواد دفعی بدن نظیر موکوس بینی، بزاق، دهان و عرق است، بلکه اگر رفتن به دستشویی و عمل دوش گرفتن با آب گرم و صابون زدن در جایگاه ویژه در محوطه استخر و قبل از ورود به آب صورت نگیرد، آثار مواد دفعی مدفوعی، ادرار و پوست مرده و آلودگی های محل کار یا خیابان که روی پوست بدن نشسته اند، همچنین مایع های دستشویی و بدن، روغن ها، کرم ها و دیگر آلاینده ها نیز به آب وارد می شوند و بهداشت آب و سلامت شناگران را به مخاطره خواهند انداخت.

به علاوه، استخرهای غیرسرپوشیده از گرد و خاک ناشی از وزش طوفان ها، گرده های گل گیاهان و دیگر آلودگی های هوا در امان نیستند و همه این موارد، بر ضرورت توجه ویژه به عملیات صافی، گندزدایی و راهبرد مناسب و استفاده از توالت و بهره گیری از دوش آب گرم و صابون قبل از ورود به آب استخر، تاکید دارند.

از خوردن، آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام شنا باید جدا خودداری کرد زیرا ممکن است حتی سبب خفگی در شخص شناگر شود، به خصوص خانم ها چون عادت به جویدن آدامس دارند ممکن است آن را فراموش کرده و هنگام شنا دچار خطر شوند.

در مورد بزرگسالان هم در صورتی که مبتلا به اسهال اند باید تا بهبودی کامل از رفتن به استخر خودداری کنند زیرا انواع اسهال ها مانند اسهال میکروبی، ویروسی و انگلی از راه آب قابل انتقال می یابد. همچنین مبتلایان به زردی از نوع هپاتیت A تا بهبودی کامل باید از شنا در استخر خودداری کنند زیرا ویروس آن از راه آب قابل سرایت به دیگران است. خوردن آب استخر به علت آلودگی میکروبی و شیمیایی چه عمدی باشد و چه سهوی، خطرناک است و باید از آن پرهیز کرد.

پریدن آب در گلو و به عبارت دیگر وارد شدن آب در مجاری هوا و سرفه کردن خطرناک بوده و باید هرچه زودتر شخص خود را به کناره استخر برساند و تا قبل از طبیعی شدن وضع از شنا کردن خودداری کند.

شست وشوی موها بعد از شنا اگر بدون توجه به نکات بهداشتی صورت گیرد سبب صدمه و آزار بیشتر موها می شود. گرما و آفتاب شدید هم موجب صدمه و خشکی بیشتر موها می شود. در فصل شنا بهتر است موها را ساده و کوتاه سلمانی کرد به طوری که منظم کردن مکرر آن احتیاج به دستکاری زیاد نداشته باشد. بهتر است از رنگ، فر و صاف کردن مو به خصوص در فصل شنا خودداری کرد یا آن را توسط افراد باتجربه انجام داد تا موجب صدمه اضافی به پوست و موی سر نشود. رعایت بهداشت دقیق و کامل در استخرها ضروری است وگرنه ممکن است بیماری های دیگری مانند شپش سر، گال و غیره از این طریق به افراد منتقل شود. به منظور پیشگیری از انتشار آلودگی های مختلف میکروبی، انگلی و قارچی از طریق آب استخرها رعایت مواد زیر ضروری است:

● نکات مهم برای شناگران:

قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شست وشو دهید.

هنگام شناکردن خلط گلوی خود را وارد آب استخر نکنید.

اگر بیماری پوستی از قبیل بیماری های قارچی قابل سرایت دارید به هیچ عنوان به استخر عمومی مراجعه نکنید.

بعد از دوش گرفتن و قبل از ورود به محوطه استخر، حتما باید از حوضچه ضدعفونی عبور کنید.

از خوردن و آشامیدن در استخر شنا بپرهیزید.

در صوت ابتلا به سرماخوردگی یا هر نوع بیماری عفونی یا پوستی واگیردار باید از ورود به استخر تا رسیدن به سلامتی کامل خودداری کنید.

هر شناگر باید از وسایل شنای اختصاصی و تمیز خود استفاده کند.

منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.