سلامت

تغذیه کودکان : میان وعده سالم و مقوی برای کودکان(قسمت اول)

کودکان در حال رشد اغلب بین وعده های غذایی گرسنه می شوند. با این حال، بسیاری از میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده برای کودکان بسیار ناسالم هستند. آن‌ها اغلب پر از آرد تصفیه‌شده، قند و ترکیبات مصنوعی هستند. میان وعده ها فرصتی عالی برای اضافه کردن مقداری مواد مغذی به تغذیه کودکان است. به جای غذاهای فرآوری شده، کودک خود را با غذاهایی سیر کنید که انرژی و مواد مغذی مورد نیاز آن ها را تامین خواهد کرد. در اینجا لیستی از میان وعده‌هایی برای کودکان که هم سالم و هم خوش‌مزه هستند آورده شده‌است.

1. تغذیه کودکان با ماست

ماست یک منبع عالی برای کودکان است چون منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است. کلسیم به خصوص برای استخوان‌های در حال رشد کودکان مهم است.

برخی از ماست ها حاوی باکتری‌های زنده هستند که برای سیستم گوارشی مفید هستند.

بیشتر ماست های که به بازار عرضه می‌شوند قند بالایی دارند. به جای آن ماست ساده و پرچرب را انتخاب کنید و آن را با میوه تازه و یا مقداری عسل شیرین کنید.

با این حال، مطمئن شوید که به کودکان زیر ۱۲ ماه عسل ندهید، چرا که آن ها در معرض خطر بیماری های جدی به نام بوتولیسم قرار خواهند گرفت.

۲. پاپ کرن در تغذیه کودکان

شما ممکن است ذرت بو داده را یک غذای ناسالم در نظر بگیرید، اما این واقعا یک دانه کاملا مغذی است.

تا زمانی که شما آن را با مواد ناسالم ترکیب نکنید، ذرت بو داده می‌تواند یک میان وعده‌ سالم برای کودکان باشد. ذرت بو داده را با کمی کره آماده کنید و کمی پنیر رنده‌شده بر روی آن بریزید. با این حال، زمانی که ذرت بو داده به کودکان کم‌سن و سال می‌دهید، احتیاط کنید چون می‌تواند باعص خفگی باشد.

در تهیه اسموتی ها و خوراکی های خوشمزه به شما توصیه می کنیم از ابر غذای اسپیرولینا استفاده کنید! پودر اسپیرولینا قابل میکس کردن با تمامی اسموتی های خوشمزه و دارای خواص فوق العاده برای رشد کودکان شماست!

۳. کرفس با کره بادام‌زمینی و کشمش

کرفس با کره بادام‌زمینی و کشمش روش سرگرم‌کننده‌ای برای خوردن این سبزی است! یک ساقه کرفس را به سه یا چهار تکه برش دهید، کره بادام‌زمینی را به داخل کرفس اضافه کنید و چند کشمش در بالای کره بادام‌زمینی قرار دهید.

این سه ماده غذایی تعادل خوبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی را فراهم می کنند. فقط مطمئن باشید که کره بادام‌زمینی بدون شکر اضافی یا روغن‌های گیاهی خریده اید.

۴. آجیل ها در تغذیه کودکان

آجیل ها سرشار از چربی‌های سالم و همراه با فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. چربی رژیم غذایی برای حمایت از رشد کودکان مهم است. پزشکان به دلیل واکنش آلرژیک کودکان را از مصرف آجیل منع می‌کنند، اما شواهد اخیر نشان می‌دهد که آجیل‌ها در سنین پایین این ریسک را کاهش می‌دهند. با این وجود، آجیل می‌تواند باعث خفگی باشد، پس قبل از دادن آجیل به عنوان میان وعده مطمئن شوید که کودک می‌تواند بافت این مواد غذایی را کنترل کند.

۵. تغذیه کودکان تریل میکس

تا زمانی که کودک شما نسبت به آجیل حساسیت ندارد، تریل میکس یک غذای سالم برای کودکان است که می توانند آن را مصرف کنند. اغلب تریل میکس های تجاری حاوی آب‌نبات شکلاتی هستند که قند بالایی دارند اما شما می‌توانید به راحتی خودتان این میان وعده را در خانه بسازید. برای تهیه یک نسخه سالم‌تر، آجیل، میوه خشک و یک دانه سبوس‌دار را ترکیب کنید.

۶. گلابی خرد شده با پنیر ریکوتا

گلابی یک میان وعده شیرین و آسان برای کودکان است. گلابی ها دارای فیبر بالا و ترکیبات گیاهی مفید هستند. هر تکه را با پنیر ریکوتا آغشته کنید تا منبع خوش‌مزه از پروتئین و کلسیم را به میان وعده‌های کودک خود اضافه کنید.

۷. پنیر کوتاژ

پنیر کوتاژ یک پنیر خامه‌ای و تازه است که به اندازه کافی نرم است که حتی کودکان هم می توانند آن را بخورند. این پنیر غنی از پروتئین و یک منبع خوب از سلنیوم، ویتامین ب ۱۲ و کلسیم است. ویتامین ب ۱۲ برای رشد جسمی و ذهنی کودکان مهم است. شما می‌توانید پنیر کوتاژ را به تنهایی، با میوه تازه یا خشک‌شده استفاده کنید و یا از آن به عنوان یک کرم روی نان تست استفاده کنید.

۸. بلغور جو دو سر

جو دو سر پرک یک صبحانه سالم برای کودکان است، اما یک میان وعده عالی نیز هست. جو دو سر در فیبر محلول بالایی دارد که تعداد باکتری های مفید در سیستم گوارشی را افزایش می‌دهدو فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

از تهیه بسته‌های طعم دار، که قند بالایی دارند صرف نظر کنید. شما می توانید با اضافه کردن ۱ / ۸ قاشق سوپ خوری دارچین و سیب شیرین یک میان وعده سالم برای تغذیه کودکان تهیه کنید. اگر شما بلغور جو دو سر را به جای آب با شیر درست کنید، کمی پروتئین و کلسیم به رژیم غذایی کودکتان اضافه خواهید کرد.

9.یک تکه پنیر

پنیر عمدتا از پروتئین و چربی تشکیل شده‌است و منبع خوبی از کلسیم است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پنیر و دیگر محصولات لبنی در بهتر شدن کیفیت رژیم غذایی موثر است. مواد غذایی لبنی پر چرب به میزان قابل‌توجهی به دریافت الزامات مورد نیاز از کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و D در تغذیه کودکان کمک می‌کنند.

پنیر برای کودکان پروتئین با کیفیت بالا را برای کودکان فراهم می کند که برای رشد مناسب آن ها لازم است. پروتئین همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا بین وعده های غذایی احساس سیری داشته باشند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که کودکانی که پنیر می‌خورند احتمال کمتری دارند که دچار پوسیدگی دندان شوند.

 

۱۰. میان وعده نان پیتا با سبزیجات

برخی از والدین فکر می‌کنند که دادن سبزیجات به کودکان دشوار است. اما اگر سبزیجات را برای آن‌ها جالب کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که سبزیجات را امتحان کنند. پخش سبزیجات خام مانند هویج، خیار، کاهو و فلفل دلمه‌ای را برش داده و روی نان پیتا قرار دهید. به کودکتان اجازه دهید سبزیجات دلخواه خود را انتخاب کند. سبزیجات دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند و بسیاری از کودکان به اندازه کافی از آن‌ها تغذیه نمی‌کنند.

۱۱. اسموتی ‌میوه

اسموتی میوه یک روش خوب برای مصرف بسیاری از مواد مغذی با یک میان وعده پیش‌پاافتاده است. شما هم چنین می‌توانید سبزیجات را به اسموتی اضافه کنید. با شیرینی میوه ها، کودک شما ممکن است حتی متوجه نشده باشد که چه چیزهایی داخل آن وجود دارد. از مواد اولیه تازه استفاده کنید و از اضافه کردن آب‌میوه اجتناب کنید چرا که شکر زیادی دارد.

ترکیبات بی‌شماری وجود دارند که شما می‌توانید امتحان کنید، اما در اینجا یک دستور العمل‌های اسموتی برای شروع کار وجود دارد:

اسموتی میوه توتی

مواد لازم برای ۴ وعده:

۲ فنجان (۶۰ گرم) اسفناج

2 فنجان (۳۰۰ گرم) میوه توتی یخ زده

1 فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) ماست ساده

1 فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر یا شیر بادام

1 قاشق سوپ خوری (20 گرم) عسل

تمام مواد لازم را به یک مخلوط‌کن اضافه کنید و تا زمانی که یکدست شود مخلوط کنید.

۱۲. تخم‌مرغ آب‌پز شده

تخم‌مرغ آب‌پز را در یخچال نگه دارید تا یک میان وعده سریع و با پروتئین بالا داشته باشید. تخم‌مرغ بسیار مقوی است و یک میان وعده عالی برای بچه‌ها است. آن‌ها پروتئین با کیفیت بالا و چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین ب ۱۲، ریبوفلاوین و سلنیوم را فراهم می‌کنند.

آن‌ها همچنین حاوی لوتین و زاکسانتین هستند که هر دو از کارتنوئیدها هستند که برای سلامت چشم مفید هستند. علاوه بر این، آن‌ها یکی از بهترین منابع غذایی از کولین هستند که ویتامین است که برای توسعه مناسب مغز ضروری است.

۱۳. کوکی موز و جو دو سر

شیرینی‌های موز خانگی میان وعده‌های سالم برای کودکانی هستند که مزه خوبی دارند. این کوکی‌ها به جای شکر تصفیه‌شده، شیرینی شان را از موز می گیرند. قند تصفیه شده در کودکان با مشکلات سلامتی مانند افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، چاقی دوران کودکی، و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

طرز تهیه کوکی موز و جو دو سر

مواد لازم:

۳ موز رسیده و له شده

۱ / ۳ فنجان (۸۰ میلی‌لیتر) روغن نارگیل

دو فنجان (۱۶۰ گرم) جو دو سر

۱ / ۲ فنجان )۸۰ تا ۹۰ گرم( چیپس شکلات یا میوه خشک شده

یک قاشق سوپ خوری (۵ میلی‌لیتر) وانیل

تمام مواد لازم را در یک کاسه بریزید. یک قاشق سر پر از مخلوط کوکی را بر روی سینی فر قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۵ ° C ) بپزید.

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.