توصیه های پزشکی

حقايقی پيرامون دوران قاعدگی

بدخلقي
تغيير و تحول‌هاي اخلاقي در دوران قاعدگي مسأله‌اي بسيار طبيعي است. تغييرات هورموني قبل از قاعدگي، سندرم قبل از قاعدگي يا PMS را به وجود مي‌آورند كه شامل تغييرات فيزيكي و روحي، از جمله سردرد، خستگي، نفخ، آكنه، درد سينه و موارد ديگر مي‌باشد. بيشتر زنان سندرم قبل از قاعدگي را دارند؛ اما اگر فكر مي‌كنيد شدت آن در شما خيلي زياد است، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد.

درد ‌‌كشنده شكم

بيشتر زنان با نزديك شدن به زمان قاعدگي خود، دچار گرفتگي عضلات مي‌شوند. گرفتگي عضلات شكم به اين دليل به وجود مي‌آيد كه بدن هورمون‌هاي متفاوتي از جمله پروستاگلاندين ترشح مي‌كند. اين مواد شيميايي و هورمون‌ها باعث سفت شدن شكم و رحم مي‌شوند و به همين دليل شما احساس درد و گرفتگي عضلات شكم مي‌كنيد. به طور معمول اين نوع دردها چند روز وجود دارند و بعد از بين مي‌روند. اما دردهاي شديد و غيرقابل تحمل طبيعي نيستند و بايد به پزشك مراجعه كرد. به اين نوع دردها، قاعدگي دردناك مي‌گويند.

خونريزي بسيار شديد

خونريزي‌هاي شديد ماهانه شايد باعث وحشت و نگراني در مورد كم‌خوني شوند؛ ولي خونريزي‌هاي معمولي و طبيعي هيچ خطري به همراه ندارند. در طول دوران قاعدگي به طور معمول 12-4 قاشق غذاخوري مايع خوني توليد مي‌شود. اين مايع در ابتداي خونريزي بسيار كمرنگ است، اما در روز دوم بسيار شديد مي‌‌شود و بعد از آن مجددا كاهش مي‌يابد. اما اگر خونريزي شما خيلي شديد است و مجبوريد روزانه نزديك به ده بار پوشك خود را عوض كنيد، لازم است به پزشك مراجعه نماييد. دوران خونريزي نبايد بيش از 7 روز به طول بينجامد. خونريزي‌هاي شديد و طولاني را «منوهاگيا» مي‌نامند و دليل آن معمولا به عدم تعادل يك هورمون يا يك مشكل فيزيكي مربوط مي‌شود.

لخته‌هاي خون

وجود لخته‌هاي خون مي‌تواند علامت خطر باشد، اما جاي هيچ نگراني نيست. گاهي اوقات خونريزي‌هاي شديد نيز هيچ خطري ندارند. لخته‌هاي خون وقتي شكل مي‌گيرند كه خون در حال خروج از بدن در جايي از مسير خود متوقف و با سلول‌هاي خوني ديگر تركيب مي‌شود و انبوه سلول‌هاي خوني در كنار هم به لخته خوني تبديل مي‌گردند. لخته‌هاي خون معمولا در سنگين‌ترين روز خونريزي ديده مي‌شوند و اگر تعداد آنها خيلي زياد و غيرطبيعي باشند، بايد به پزشك مراجعه كرد. لخته‌هاي خون معمولا به دليل سقط جنين يا تغييرات هورموني به وجود مي‌آيند.
شل و سفت شدن عضلات

وقتي كه مادر بزرگ‌تان به شما مي‌گويد هنگام درد شديد ماهانه خود، شكم خود را ببنديد، هيچ تعجبي ندارد، چرا كه قاعدگي و دردهاي ناشي از آن و حتي مشكلات گوارشي در اين دوران نسل به نسل منتقل مي‌شود. «پروستاگلاندين» موجب گرفتگي و درد نواحي شكم و زير شكم و همچنين شل و سفت شدن عضلات اين نواحي در دوران قاعدگي مي‌گردد؛ به همين دليل برخي افراد دچار يبوست و برخي ديگر دچار اسهال مي‌شوند.

زمان قاعدگي

نامنظم شدن تاريخ قاعدگي مي‌تواند واقعا دردسرساز شود؛ خصوصا وقتي كه براي زمان آن از پيش برنامه‌ريزي كرده باشيد. زمان قاعدگي به زمان تخمك‌گذاري بستگي دارد. اگر هر ماه تخمك‌گذاري نداشته باشيد، سيكل ماهانه شما نامنظم مي‌شود. البته عوامل ديگري همچون مصرف دارويي خاص (مثل قرص‌هاي ضدبارداري) مي‌تواند موجب بي‌نظمي قاعدگي شود. اغلب زنان هر 28 روز يكبار دچار خونريزي‌ ماهانه مي‌شوند؛ اما اگر اين زمان به 35- 25 روز برسد، باز هم طبيعي است. اگر از اولين روز شروع خونريزي تا اولين روز شروع خونريزي بعدي را بشماريد، به اين اعداد مي‌رسيد.

برهم خوردن زمان قاعدگي

اگر فعاليت جنسي شما خيلي زياد باشد و قاعدگي‌تان به تأخير بيفتد، ممكن است فكر كنيد كه حتما حامله شده‌ايد؛ اما تغييرات هورموني حتما روي تاريخ قاعدگي اثر مي‌گذارد. در اغلب موارد، مشكلات مربوط به قاعدگي نگران‌كننده نيستند؛ اما گاهي مراجعه به پزشك نيز لازم است. كمبود مواد مغذي بدن، تومورهاي خوش‌خيم، التهابات، عفونت‌هاي ناشي از مقاربت‌ها و برخي عوامل ديگر روي قاعدگي تأثير مستقيم دارند. عفونت‌ها، تومورهاي بدخيم و خوش‌خيم بسيار شايع هستند. ضخيم شدن لايه داخلي رحم نيز از علل خونريزي، خصوصا در خانم‌هاي 40- 50 ساله است كه هشداري بسيار جدي براي وقوع سرطان در آينده مي‌باشد. احتمال سرطان رحم با افزايش سن زياد مي‌شود. دلايل ديگر قاعدگي‌هاي نامنظم غير از حاملگي، عبارتند از: افزايش يا كاهش قابل توجه وزن، فعاليت شديد بدني و يا مشكلات هورموني، تخمك‌گذاري نامنظم مهم‌ترين دليل قاعدگي نامنظم است. به طور كلي، هيپوتالاموس مغز به غده هيپوفيز دستور مي‌دهد تا هورمون‌هايي را بسازد و در خون آزاد كند. اين هورمون هم روي تخمدان و توليد و رشد تخمك اثر مي‌گذارد و هم موجب ترشح هورمون زنانه از تخمدان‌ها مي‌شود و اگر به هر دليلي براي هيپوتالاموس و هيپوفيز مشكلي پيش آيد، تنظيم اين چرخه به هم مي‌خورد و قاعدگي نامنظم مي‌شود. براي كاهش درد در روزهاي شروع قاعدگي بهتر است ويتامين E مصرف كنيد؛ زيرا اين ويتامين در كاهش درد قاعدگي مؤثر است. ولي در هر صورت دردها و خونريزي‌هاي شديد نبايد ناديده گرفته شوند و حتما بايد به پزشك مراجعه كرد تا در صورت هرگونه نارسايي، كمبود ويتامين‌ها و بيماري اقدام به درمان آنها شود.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.