توصیه های پزشکی

راه‌هایی برای مقابله با آلرژی فصلی

این روزها، روزهای آلرژی است. هر تغییر فصلی مانند گرده افشانی بهاری، غبار تابستانی، برگ ریزان پاییزی و گردوغبار خانگی در زمستان برای میلیون ها نفر از مردم محرک آلرژی زاست و آزاردهندگی خود را دارد اما بیشترین حساسیت ها در بهار دیده می شوند. برای اشخاصی که دچار حساسیت های بهاره و آلرژی ها هستند، این آلاینده ها می توانند علایم مختلفی از قبیل آبریزش مداوم و آزاردهنده بینی، عطسه، سرفه و خارش چشم را به همراه داشته باشد. برای دیگر بیماران دچار آلرژی مانند آلرژی های آسمی یا آلرژی به نیش زنبور، این حملات برای آنها ممکن است کشنده باشد.

گاهی آلرژی ها آنقدر نگران کننده می شوند که نیاز به مراجعه به پزشک پیدا می شود، اما گاه هم درمان های ساده خانگی می توانند تسکین دهنده آبریزش بینی و عطسه شوند. در این مقاله، ما چند روش مطمئن و موثر با استفاده از نسخه های خانگی که علایم آلرژی شما را کاهش می دهند، به شما معرفی می کنیم.

۱ شست وشو با سرم نمکی

شست وشوی بینی با آب و نمک می تواند در تسکین آلرژی های تنفسی با از بین بردن محرک هایی که در بینی قرار گرفته اند و سبب بروز عفونت شده اند، موثر باشند. در حقیقت، محلول آب و نمک قادر است برخی سلول های عفونی را نیز از بین ببرد. شما می توانید سرم های نمکی آماده را از داروخانه محل خود تهیه کنید یا می توانید آن را با ترکیب یک قاشق چایخوری نمک و یک پیمانه آب مقطر گرم و اضافه کردن کمی سودای خوراکی به صورت روزانه تهیه کنید. در سینک دستشویی خم شوید و مقداری از این محلول را در سوراخ های بینی خود بکشید و اجازه دهید به داخل بینی و گلویتان برود. این عمل را یک یا دو بار در روز انجام دهید. در صورتی که مبتلا به آسم هستید پیش از انجام این درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۲ حمام کردن

اگر در طول فصل گرده افشانی برای مدت زیادی مجبورید بیرون از خانه باشید، پس از بازگشت به خانه برای از بین بردن گرده ها موهای خود را بشویید. این ذرات زردرنگ چسبناک روی موهای شما جمع شده و به داخل چشم های شما وارد می شوند. اگر نیمه شب با سرفه، عطسه و حمله آلرژی از خواب بیدار شدید، یک دوش آب داغ می تواند هر نوع گرده باقیمانده را که در طول روز روی بدن شما جمع شده از بین ببرد. این کار به باز شدن سینوس ها حداقل برای مدت کوتاهی کمک می کند و خوابی راحت و آرام خواهید داشت. البته بد نیست که اقدام به تعویض روبالشی خود نیز بکنید.

اگر دچار خارش یا سوزش چشم شدید و به داروهای ضدآلرژی نیز دسترسی نداشتید، چشم ها را با آب سرد و تمیز بشویید تا به آرام کردن آنها کمک کند. با اینکه این شیوه به اندازه آنتی هیستامین ها موثر نیست، اما هیچ خطری هم ندارد.

۳ دوری از جریان باد و دود

تنفس هوای آلوده سبب بدتر شدن آلرژی می شود. در واقع، ترکیبات سمی ای که در هوا جریان دارند در برخی افراد می توانند موجب آلرژی شوند. اگر گمان می کنید این آلاینده ها حملات شما را بیشتر می کنند، در روزهای دودآلود تا آنجا که مقدور است از خانه خارج نشوید. اگر مجبور به بیرون رفتن از خانه شدید، به خصوص زمان ورزش کردن، از ماسک های جراحی استفاده کنید. البته انتظار نداشته باشید این روش برایتان معجزه کند، زیرا این ماسک ها شما را از تمامی محرک های حساسیت زا محافظت نمی کند و فقط باعث تنفس راحت تر شما می شود. دود توتون از محرک های بسیار مضر است که موجب حاد شدن آلرژی های تنفسی می شود. به دوستان و خانواده خود اجازه ندهید هوا را به دود سیگار و پیپ خود آلوده کنند و اگر خودتان هم سیگار می کشید هرچه زودتر آن را ترک کنید. باد خنکی که در روزهای بهاری از پنجره به داخل می وزد، ممکن است به نظر دلپذیر باشد، اما محیط خانه را پر از ریزگردها می کند که این یک خبر بد برای بیماران آلرژی است. تصفیه کننده های هوا به ویژه آنهایی که دارای فیلترهای HEPA هستند قادر به کاهش ریزگردهای موجود در هوای داخل خانه هستند اما برخی از آنها گردوخاک را در خانه پراکنده می کنند و برخی از انواع آلرژی ها را بدتر می کنند. در روزهای پرباد فصل گردافشانی، عینک های آفتابی یا حتی طبی نیز می توانند چشمان شما را از آلاینده های آلرژی زا محافظت کنند. برای حفاظت بیشتر از عینک های دارای پوشش در طرفین یا حتی عینک های خلبانی استفاده کنید.

۴ چای نعناع نوش جان

کسانی که مبتلا به آلرژی هستند در طول قرن ها برای از بین بردن گرفتگی بینی و محرک های غشای مخاطی مبارزه کرده اند و دریافته اند که یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن آن چای نعناع است. نعناع علاوه بر رایحه دلپذیر خواص فراوانی دارد. روغن حیاتی آن ماده ای برای کاهش تراکم است و مواد موجود در نعناع حاوی ترکیبات ضدعفونی کننده و ضدباکتری است. برای تهیه چای نعناع حدود ۱۵ گرم برگ نعناع خشک را در یک قوری یک لیتری بریزید و دو سوم آن را با آب جوش پر کنید و بگذارید پنج دقیقه بماند (برای تاثیر بیشتر می توانید بخار آن را نیز استنشاق کنید). وقتی سرد شد آن را صاف کرده و بنوشید، در صورت تمایل می توانید آن را شیرین کنید. چای نعناع را با احتیاط به کودکان بدهید زیرا ممکن است دچار خفگی شوند.

۵ همان بخور سنتی

تنفس بخار آب سینوس های تحریک شده را تازه کرده و تسکین می دهد و کمک می کند تا ماده مخاطی مجرای تنفسی باز شوند. چند لحظه پس از این کار، احساس خوبی به شما دست خواهد داد. چند لیوان آب را جوشانده و آن را در یک ظرف بزرگ بریزید. با احتیاط بالای ظرف قرار بگیرید و یک حوله روی سر خود بیندازید. ۵ تا ۱۰ دقیقه به راحتی نفس بکشید. وقتی استشمام بخار تمام شد، بگذارید آب ولرم شود و یک حوله را در آن انداخته و روی سینوس ها، کناره های بینی، بالای چشم ها و ابروها قرار دهید.

۶ مواظب حیوانات خانگی باشید

کسانی که همستر یا گربه نگهداری می کنند از آلرژی زا بودن موی آنها غافلند. آنها باید به طور مداوم حیوان را حمام کنند. فیدو و فیفی دو ماده آلرژی زایی هستند که در عرق بدن و آب دهان باقیمانده روی موهای حیوانات خانگی یافت می شوند. خوشبختانه این مواد آلرژی زا با آب از بین می روند و حمام با آب گرم این مشکل را حل می کند. هر دو هفته یک بار بدون استفاده از صابون، گربه خود را با آب گرم بشویید. علاوه بر شست وشوی مرتب حیوان خانگی، پس از هربار تماس با او سریع دست های خود را بشویید.

۷ غبارروبی موکت ها

فرش ها و موکت ها مقدار زیادی موجودات ریز غبار شکل را در خود نگاه می دارند (موجودات میکروسکوپی از سلول های مرده پوست که از انسان ها منتشر می شود، تغذیه می کنند و در بسیاری افراد ایجاد آلرژی می کنند). کف اتاق ها و زیر فرش ها را به طور مداوم جارو کشیده و تی بزنید تا خانه تان از این موجودات ریز در امان بماند. اگر نمی توانید همه خانه را با این روش تمیز کنید، دست کم فقط اتاق خواب خود را مرتب تمیز کنید. بررسی ها نشان داده گوشه و کناره های اتاق خواب نسبت به اتاق های دیگر خانه دارای میزان بالایی از این موجودات ریز است چون شما حدود یک سوم از زمان خود را در آنجا سپری می کنید. اگر نمی توانید مرتب موکت ها را بشویید، حتی الامکان آنها را جارو بکشید که به تنفس راحت شما کمک خواهد کرد. اما توجه کنید که بسیاری از جاروبرقی ها ذرات گردوغبار را به هوا باز می گردانند و سبب عطسه و خس خس بیماران آلرژی می شوند. از جاروبرقی های دارای فیلترهای HEPA استفاده کنید یا در دریچه خروجی محفظه جاروی خود یک فیلتر نصب کنید. اگر گردوغبار واقعا شما را آزار می دهد و توانایی مالی دارید، از سیستم جاروبرقی های مرکزی استفاده کنید.

۸ از رطوبت دور شوید

موجودات ریز گردوغباری شکل عاشق محیط های نمناک هستند که به آنها اجازه تکثیر دهد. از دستگاه های رطوبت زدا یا تهویه های با کیفیت استفاده کنید. دستگاه های رطوبت زدا از رشد کپک ها که از دیگر محرک های آلرژی زا هستند، نیز جلوگیری می کند. هنگام آشپزی و استحمام حتما هواکش را روشن کنید.

۹ دوری از محرک ها

معمولا بهترین روش برای کاهش ناراحتی های آلرژی دوری از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زاست. برای نمونه، اگر به گربه حساسیت دارید، از رفتن به خانه کسانی که گربه نگه می دارند، بپرهیزید. اگر مجبور به نزدیک شدن به گربه هستید، این ملاقات را تا جایی که ممکن است، کوتاه کنید و از دست زدن و لمس حیوان خودداری کنید. شست وشوی دست ها را نیز فراموش نکنید. با اینکه در برخی مناطق سوزاندن زباله های خانگی و ساختمانی رواج دارد، اما این عمل منطقی نیست. دود حاصل از سوزاندن زباله ها که با مواد فلزی آمیخته شده یا دیگر چیزهای سرشار از مواد شیمیایی می تواند برای برخی افراد سرگرم کننده باشد، اما به افراد مبتلا به آلرژی و آسم که دارای سیستم های تنفسی حساسی هستند، آسیبی جدی وارد می کند. همچنین در مورد موادی که در شومینه خانه تان می سوزانید نیز دقت کنید. بهتر است هنگام استفاده از شومینه، دور از آن باشید.

منبع: بتر لایف

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.