توصیه های پزشکیسلامت در دوران قبل و بعد از بارداری

رژیم غذایی مناسب در دوران شیردهی و ارتباط آن با سلامت مادر

مادران مهربون ایران زمین تا حالا چقدر به تغذیه خود در دوران شیردهی توجه داشته اید ؟برخی از خانم ها تصور می‌کنند  که تنها  نوع تغذیه‌شان در دوران بارداری مهم است، در حالی که بیشتر متخصصان تغذیه می‌گویند اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی کمتر از اهمیت تغذیه در دوران بارداری نمی باشد؛ زیرا ذخایر بدن مادر در دوران بارداری تقریبا به تمام شده و برای برگشت بدن به وضعیت عادی و تولید شیر کافی باید تغذیه مناسب داشته باشند.

مادران باید از کدام گروه‌های غذایی در دوران شیردهی بیشتر استفاده کنند؟

گروه اول: نان و غلات شامل گندم، جو، جودوسر، برنج و فرآورده‌های غلات  .سهمی ‌از انرژی دریافتی از این گروه غذایی (معادل ۱۱ تا ۱۲ واحد) البته از نوع کامل آن دریافت شود.
گروه دوم : سبزیجات هستند. این گروه از مواد غذایی چه به صورت‌ برگی، ساقه‌ای و ریشه‌ای و یا میوه‌ای مانند گوجه‌فرنگی، کدو، بادمجان، خیار و گل‌کلم، لوبیای سبز، نخودفرنگی و عدس و انواع کلم‌ها به مقدار ۵ تا ۷ واحد به صورت خام و پخته در طول برنامه‌های غذایی روزانه باید مصرف شوند.
گروه سوم  : میوه ها هستند. باید به میزان ۳ تا ۴ واحد یعنی  حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم از انواع میوه‌های فصلی به رنگ‌های مختلف به صورت آب‌میوه یا خود میوه یا کمپوت‌های خانگی بدون شکر مصرف شود
گروه چهارم:  لبنیات هستند. این گروه نه تنها از نظر ارزش غذایی بالایی دارد بلکه  منابع غنی برای تامین کلسیم و ویتامین B2 نیز می باشند. از این رو، خانم‌های شیرده بهتر است روزانه ۳ تا ۴ واحد از این گروه مواد غذایی مصرف کنند.
گروه پنجم : مواد پروتئینی هستند. گوشت‌ها، حبوبات، دانه‌ها و مغزها و حتی تخم‌مرغ نیز از منابع مناسب پروتئین حیوانی، ویتامین‌های B12 و B6 و مواد معدنی نظیر فسفر، روی و مخصوصا آهن هستند.
گروه ششم : چربی‌ها و روغن‌ها هستند. اما با توجه به انرژی متراکم شان، به عنوان یک گروه مستقل به حساب نمی‌آیند، چرا که به صورت مرئی و نامرئی در وعده غذایی افراد وجود دارند و باید در مصرف‌شان حد اعتدال را رعایت کرد.

یک تذکر به مادران عزیز

در دوران شیردهی نیز مانند دوران بارداری سازش‌های متابولیکی خاصی در هضم و جذب مواد غذایی خورده شده‌ ایجاد می گردد. از کمترین میزان انرژی، پروتئین و انواع ویتامین و املاح دریافتی بهترین استفاده به عمل می‌آید اما کوچک‌ترین اضافه دریافت انرژی سبب اضافه وزن و چاقی می شود. بنابراین، مادرانی که به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند با توجه به حد متوسط شیر تولید شده (در اکثر بانوان به میزان ۷۵۰ میلی‌لیتر شیر) نباید در ۶ ماهه اول تولد (نسبت به انرژی مورد نیاز قبل از بارداری) بیشتر از ۳۴۰ کیلوکالری و در ۶ ماهه دوم نباید بیش از ۴۰۰ کیلوکالری دریافت کنند. بنابراین از هرگونه پرخوری و هله‌هوله و تنقلات که فاقد موادمغذی پرهیز شود. یکی از عوامل موثر بر افزایش وزن مادران شیرده عادت به ناخنک زدن و ریزه‌خواری و گرایش شدید به مصرف مواد شیرین می باشد که توصیه می‌شود تا حد امکان مصرف آنها را کاهش دهند.در دوران بارداری به هیچ عنوان استفاده از رژیم کم کالری جایز نمی باشد.

مصرف چه  غذاهایی به زیاد شدن شیر مادرکمک می‌کنند ؟

به‌طور تجربی مشخص شده که مصرف بعضی از مواد غذایی شیر مادر را افزایش می دهند اما  دلایل علمی برای آنها و عملکردشان در چرخه‌های زیست- ‌شیمیایی پروسه تولید شیر وجود ندارد و برخی از پژوهشگران معتقدند که شاید یک عقیده قدیمی و ریشه‌دار در مورد مصرف آنها باعث آرامش خیال و اعتماد به نفس بیشتر در مادران می‌شود. این خوراکی‌ها عبارت‌اند از: شبدر، بادام، کنجد، شاهدانه، دم‌کرده رازیانه، شیر، ماست و دوغ، ماءالشعیر، ماهی، کاهو و غلات پرک شده به خصوص جوی‌ پرک شده که توصیه می‌شود به‌صورت تلفیق ‌شده در کنار هم به مصرف شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.