توصیه های پزشکی

سوزش ادرار را جدی بگیرید

یک فوق تخصص کلیه گفت: سوزش ادرار یکی از علائم مهم در عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری بوده و در هر جنس و سنی نیازمند توجه ویژه‌ای است.

دکتر داداش پور اظهار داشت: سوزش ادرار اغلب به علت عفونت در دستگاه ادراری تحتانی(مثانه) بوده که به علت تماس ادرار با مخاط مثانه ملتهب، ایجاد می‌شود.

وی افزود: در این حالت سوزش ادرار همراه با تکرر ادرار و فوریت در دفع ادرار است و آزمایش ساده ادرار بدون کشت و یا آزمایشات خون برای تشخیص لازم بوده و دوره درمان آن نیز کوتاه مدت است. این فوق‌تخصص بیان کرد: سوزش ادرار گاهی نیز به علت عفونت دستگاه ادراری فوقانی(کلیه ها) ممکن است رخ دهد که در این حالت علاوه‌بر علائم ذکر شده، تب، لرز، درد پهلو، حساسیت در لمس پهلوها، تهوع، استفراغ و گاهی دفع خون در ادرار نیز دیده می‌شود. وی عنوان کرد: بیمار در این حالت باید سریعا به پزشک مراجعه کند و اقدامات تشخیصی از قبیل آزمایش کشت ادرار، بررسی‌های تصویربرداری از نظر وجود آبسه‌های اطراف کلیه و یا سنگ‌های کلیه جهت بیمار انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی بستری شدن در بیمارستان نیز نیاز است، ادامه داد: دوره درمانی در این حالت طولانی‌تر از عفونت مثانه بوده و پس از دو هفته از اتمام درمان، نیازمند پیگیری است. وی در ادامه با اشاره به اینکه سوزش ادرار در زنان شایع‌تر از مردان است، افزود: در خانم‌ها این عارضه ممکن است به علت عفونت‌های ناحیه تناسلی باشد که در این حالت با ترشحات ناحیه ژنیتال همراه است. دکتر داداش پور افزود: در خانم‌های مسن بعد از یائسگی سوزش ادرار ممکن است به علت کاهش استروژن باشد.

وی بیان کرد: بارداری خطر عفونتهای سیستم ادراری را افزایش می‌دهد، پس زنان باردار باید توجه ویژه‌ای به سوزش ادرار داشته باشند.

این پزشک تصریح کرد: عفونت ادراری در دوران بارداری منجر به افزایش خطر تولد نوزاد زودرس، نوزاد کم وزن، سقط جنین و فشار خون بالای دوران بارداری می‌شود. این فوق تخصص کلیه در ادامه با تاکید بر توجه ویژه به سوزش ادرار به‌عنوان یک علت مهم در افراد خاطرنشان کرد: کودکان، خانم‌های باردار، افراد مسن بالای60 سال، بیماران دیابتی افراد دچار نقص سیستم ایمنی و افراد تک کلیه باید در صورت داشتن سوزش ادرار سریعا به پزشک مراجعه کنند.

دکتر داداش پور در پایان با توصیه بر مصرف مایعات کافی، ادرار کردن منظم، استفاده از کرم‌های استروژن موضعی در خانم‌ها پس از یائسگی و مراجعه به پزشک در افرادی که دچار عفونت‌های راجعه بیش از 3 بار در سال هستند یادآور شد: ثابت شده که آب کرانبری(میوه‌ای شبیه تمشک) می‌تواند مانع از اتصال باکتری‌ها به مخاط مثانه شده و در افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر ادراری مفید باشد.

آرمان

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.