توصیه های پزشکیخواص درماني گیاهان و میوه ها

فواید فلفل قرمز برای سلامتی

این روزها با تغییر روند آداب غذایی و محبوبیت غذاهای اسپایسی درمیان عموم مردم، مصرف فلفل قرمز نیز رشد چشمگیری پیدا کرده است. به دلیل افزایش وزن و چاقی بسیاری از شرکت های تولید کننده ی مواد غذایی چربی را از محصولات خود حذف کرده اند. زمانیکه چربی از غذایی حذف می شود، مزه و بوی آن از بین می رود و فلفل جایگزین مناسبی برای بازگرداندن طعم و عطر طبیعی به خوارک ها محسوب می شود. هر چقدر مردم بیشتر غذاهای تند مصرف کنند، حرارت و گرمای بیشتری نیز در وجود خود احساس خواهند کرد. دیده شده که وقتی سن افراد بالا می رود، فلفل بیشتری به غذاهای خود اضافه می کنند. از نظر فیزیولوژیک با افزایش سن حس چشایی تحلیل می رود و باید نسبت به دوران جوانی چاشنی بیشتری مصرف کرد تا همان طعم قبلی احساس شود.

 

دلیل تند بودن فلفل

 

تندی فلفل قرمز معمولاً بر اساس مقیاسی که داروشناس معروف “ویبور اسکاول” در سال 1912 اختراع کرد، محاسبه می گردد. به عنوان مثال فلفل شیرین دارای اسکاول 0 می باشد، فلفل دلمه ای دارای اسکاول 5000 و اسکاول پودر فلفل قرمز یا سیاه چیزی در حدود 25000 تا 300000 تخمین زده می شود. قسمت تند فلفل قرمز را کپساسین (Capsaicin) تشکیل می دهد که دارای فواید بیشماری برای سلامتی است. Capsaicin شامل ماده خام طبیعی vanillylamides می باشد که حاوی اسیدهای monocarboxylic از زنجیزه های مختلف C-8 تا C-11 می باشد. لازم به ذکر است که این ماده دارای قابلیت چربی زدایی بوده و در برخی از میوه ها یافت می شود که در این میان فلفل قرمز بیشترین میزان آن را به خود اختصاص می دهد.

 

کاهش لخته شدن خون

 

اگر از فلفل قرمز به طور مداوم در رژیم غذایی خود استفاده کنید، نه تنها به هضم غذاها کمک کرده اید بلکه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش داده اید. پیش از این تصور می شد که فلفل قرمز سبب وخیم تر کردن زخم معده می شود، اما این ترس با توجه به تحقیقات گسترده ای که انجام پذیرفت از میان رفت و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که فلفل به دلیل دارا بودن کپسیکم (capsicum) می تواند از ایجاد لخته های خونی خطرناک نیز جلوگیری بعمل آورد. همچنین محققان در حال بررسی خواص ضد درد آن به منظور ساخت داروهای مسکن نیز هستند.

 

آخرین تحقیقاتی که در تایلند انجام گرفت نشان می داد افرادی که از مقادیر زیادی فلفل قرمز در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می کنند، کمتر به بیماری انسداد شریان های خونی مبتلا می شوند. محققان سپس تاریخچه پزشکی ساکنان کشورهایی را که معمولاًً از غذاهای تند مصرف می کردند را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که ریسک ابتلا به بیماری انسداد رگهایی خونی در افرادی که به طور مداوم از فلفل استفاده می کنند به مراتب کمتر از سایرین می باشد.

 

تسکین درد

 

علاوه بر توانایی جلوگیری از انسداد شریانهای خونی، محققان به این نتیجه رسیدند که کرم های موضعی که شامل capsicum هستند می توانند بسیاری از دردهای مزمن پوستی را التیام دهند. در حال حاضر این ماده به شکل پماد و کرم تجویز شده و برای تسکین درد تبخال، دردهای پس از عمل جراحی قطع عضو، و بهبود زخم ها از آن استفاده می شود. عملکرد capsicum به این شکل است که میزان ماده P را کاهش می دهد. وظیفه ماده P انتقال حس درد از پوست به سلول های عصبی مهره هاست. با مسدود کردن ماده P پمادهای حاوی capsicum مانند یک بی حس کننده قوی و طولانی مدت عمل کرده و تقریباً 75% از بیماران پوستی رضایت خود را از این نوع کرم ها و پمادها اعلام کرده اند. لازم به ذکر است که این کرم ها به هیچ وجه نباید با چشم تماس برقرار کنند چراکه سوزش شدیدی را ایجاد می کنند.

 

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

 

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در کشورهایی که به طور سنتی مصرف فلفل بالاست، میزان مرگ و میز به دلیل ابتلا به سرطان چه در زنان و چه در مردان به طور چشمگیری پایین تر از کشورهایی است که در رژیم غذایی خود از فلفل استفاده نمی کنند. محققان زمانیکه به موشهایی که دارای سلولهای سرطانی بودند، مقداری capsicum تزریق کردند متوجه توقف رشد بسیاری از سرطان ها در آنها شدند. در تحقیقات آزمایشگاهی دانشمندان به این نتیجه دست پیدا کردند که capsicum رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.