انواع رژیم های چاقی و لاغری

لاغر شدن هم راهکار دارد !

شما از رژيمي پيروي مي‌كنيد كه چربي بسيار كمي دارد، سرشار از ميوه‌ها و سبزي‌هاست و پروتئين بدون چربي در خود دارد. با پيروي از اين رژيم بسيار خوش‌هيكل هم شده‌ايد و از وضع و تركيب بدني‌تان خيلي راضي هستيد. ولي ناگهان يك روز پس از گذراندن روز كاري سخت و پرتنش كه انرژي بسياري از شما گرفته است، مي‌بينيد كه در رستوران فست فود نزديك محل كار مشغول خوردن يك پيتزاي بزرگ با نوشابه و سيب‌زميني هستيد، به خود مي‌آييد و مي‌بينيد در كمال تأسف رژيم خود را زير پا گذاشته‌ايد و همين وقت است كه شديدا احساس گناه مي‌كنيد. خيلي از اين افراد با خود مي‌گويند: «خب رژيم امروز كه خراب شد، پس بقيه روز را به همين روش ادامه دهم؛ فردا دوباره رژيمم را رعايت مي‌كنم». آن وقت است كه به خانه مي‌روند و همان‌طور كه برنامه‌هاي تلويزيون را تماشا مي‌كنند، بشقاب بزرگ چيپسي را كه روي آن سس گوجه بسياري ريخته شده در بغل مي‌گيرند و باز هم با احساس گناه رژيم خود را زير پا مي‌گذارند. اين حالت براي بسياري از ما آشناست؛ نه؟ ما دوست داريم خوش‌هيكل باشيم و همه از ما تعريف كنند؛ ولي بايد راه سختي را طي كنيم. ما سعي مي‌كنيم بهترين غذاهايي كه بيشترين خواص تغذيه‌اي را دارند بخوريم؛ ولي اشكال اينجاست كه انجام اين كار در همه اوقات ممكن نيست و ايده‌آل نگاه كردن به اين مقوله جز اينكه خودمان را آزار دهد، فايده ديگري ندارد. بخشي از راهي كه براي داشتن اندام و وزني مناسب و بدني سالم مي‌پيماييم، آگاهي از موانعي است كه سر راه رسيدن به اين هدف قرار دارند. در اينجا درباره خطاهايي كه همه ما در رژيم گرفتن انجام مي‌دهيم، مي‌خوانيد و ياد مي‌گيريد چه كار كنيد كه در اين دام‌ها نيفتيد و در صورت گرفتاري چطور شرايط را به نفع خود و سلامتي‌تان تغيير دهيد.
گناه اول: رژيم‌‌هاي سفت و سخت
رمز موفقيت يك رژيم غذايي حفظ اعتدال است. تعدادي از كساني كه رژيم تجويز مي‌كنند، برخي غذاها را كاملا از رژيم غذايي فرد حذف مي‌كنند كه پيتزا، بستني يا شكلات از اين دست هستند. اين متخصصان تغذيه باور دارند كه اگر فرد مقدار كمي از اين غذاهاي «ممنوعه» بخورد، وسوسه مي‌شود كه همه آن را بخورد. پس بهتر است اصلا آنها را امتحان نكند. سوزان جيارد ابرل، نويسنده كتاب «تغذيه در ورزش‌هاي استقامتي» مي‌گويد: «معمولا كساني كه رژيم‌هاي سفت و سخت مي‌گيرند، پس از مدتي در خوردن زياده‌روي مي‌كنند.» او پيشنهاد مي‌كند افراد از رژيم متعادل پيروي كنند كه غذاهاي محبوب‌شان، مثل پيتزا يا بستني هم در آن گنجانده شده باشد. به اين معنا كه فرد هر چند وقت يكبار از هر كدام از اين غذاها به ميزان كم بخورد تا ديگر به خوردن آنها حريص نباشد و بعدا زياده‌روي نكند. اين متخصص تغذيه عقيده دارد كه زنان مي‌توانند به اندازه 150 كيلوكالري از غذاهايي چون شكلات و پيتزا را در رژيم غذايي‌شان بگنجانند. اين مقدار براي مردان به 200 كيلوكالري مي‌رسد. مثلا مي‌توان مقدار كمي از بستني كم‌چرب را يك بار در هفته به رژيم غذايي اضافه كرد. يك بار در هفته يك تكه كوچك از پيتزاي پنير را خورد. در آخر اينكه شما بايد غذاهايي را كه به سختي مي‌توانيد در برابرشان مقاومت كنيد، بشناسيد و در كنار ديگر غذاهاي سالم رژيم‌تان مقدار كمي از آنها را هم بخوريد.
گناه دوم: ديروقت غذا خوردن
يكي از افرادي كه رژيم غذايي صحيحي دارد، درباره برنامه غذايي روزانه‌اش مي‌گويد: «من صبح‌ها يك سفيده تخم‌مرغ و يك تكه نان تست ساده
مي‌خورم. در ميانه روز يك سيب مي‌خورم و براي ناهار يك سوپ ساده و سالم به همراه يك كاسه سالاد بدون سس و روغن مي‌خورم و ساعت 5 عصر هم ماهي و سبزيجات شامم را تشكيل مي‌دهند. به نظر عالي مي‌رسد نه؟ به بقيه ماجرا هم گوش كنيد: «ولي ساعت 8 باز هم گرسنه مي‌شوم و چند بيسكويت و يك كاسه بزرگ نان سوخاري مي‌خورم! به گفته سوزان ابرل كساني كه چنين عادتي دارند، بايد در آن تجديدنظر كنند. ممكن است اين افراد در طول روز به قدر كافي غذا نمي‌خورند و به همين علت در طي شب احساس گرسنگي مي‌كنند. به اعتقاد او يكي ديگر از مشكلاتي كه اين افراد با آن روبه‌رو هستند، اين است كه اكثر آنها ايستاده اين هله هوله‌ها را مي‌خورند. اشكال ايستاده غذا خوردن اين است كه فرد بدون توجه به حجم غذايي كه مي‌خورد، همچنان به خوردن ادامه مي‌دهد. او براي رفع اين مشكل توصيه مي‌كند كساني كه رژيم مي‌گيرند و شب‌ها گرسنه مي‌شوند، بين ناهار و شام يك يا دو ميان وعده سالم بخورند؛ مثلا دو عدد ميوه، مقداري از مغزها يا يك ليوان شير با دو بيسكويت بدون نمك. درباره مغزها دقت كنيد كه نبايد در خوردن‌شان زياده‌روي كرد، چون كالري بالايي دارند. در ضمن نوعي از اين مغزها را بخريد كه بدون نمك و چربي باشند.
گناه سوم: دردسر فست‌ فودها
بسياري از كساني كه رژيم مي‌گيرند، ناگهان هوس مي‌كنند و به رستوران فست فود مي‌روند و دلي از عزا در مي‌آورند! ولي رفتن به رستوران فست فود هميشه هم مغاير با اصول رژيم گرفتن نيست. شما مي‌توانيد در فست فودها هم غذاهاي سالم بخوريد. مثلا مي‌توانيد به رستوران‌هايي برويد كه غذاهاي سالم را هم در فهرست غذاهاي خود دارند. اگر قرار است 225 گرم مرغ در رژيم غذايي‌تان بخوريد، دو تكه سينه مرغ گريل شده و كاسه‌اي سالاد سبزيجات بدون سس يا با مقداري سيب‌زميني آب‌پز گزينه مناسبي خواهد بود. اگر به رستوران فست فودي برويد كه غذاهاي آماده كم‌چرب سرو مي‌كند، به رژيم‌تان آسيبي نخواهد رسيد. اگر مي‌خواهيد نوشابه هم بخوريد، نوشابه‌هاي رژيمي مناسب هستند.
گناه چهارم: ميان وعده‌هاي ناسالم در سر كار
اين گناهي است كه افراد معمولا سركار مرتكب مي‌شوند.
زماني كه مي‌خواهيد سر كار برويد و از جلوي سوپر ماركت‌ها رد مي‌شويد، بسته‌هاي رنگارنگ شكلات‌ها و شيريني‌ها وسوسه‌تان مي‌كند كه يكي از آنها را بخريد و هر وقت سر كار گرسنه شديد، آنها را بخوريد؛ ولي باز هم مقاومت مي‌كنيد و سريع از جلوي سوپر ماركت رد مي‌شويد. به هر حال كار سختي است و تقريبا همه ما از تنقلات، به خصوص شكلات خوش‌مان مي‌آيد. راه‌حل اين مشكل ساده است! ميان وعده‌هاي سالم بخريد تا چيزي براي خوردن داشته باشيد و هوس خوردن اين غذاهاي ناسالم به سرتان نزند. بسته‌هاي كوچك ماست، پنير كم‌چرب با نان رژيمي، ميوه و سبزي‌ها يا مقدار متعادلي از مغزها گزينه‌هاي خوبي هستند كه مي‌توانند جايگزين غذاهاي ناسالمي كه وسوسه‌تان مي‌كنند، باشند. اگر فروشگاه‌هاي نزديك محل كارتان اين غذاها را نمي‌فروشند، چاره‌اي نداريد جز اينكه غذا و ميان وعده‌هاي‌تان را از منزل
بياوريد.
گناه پنجم: فرار از غذاهاي شيرين
اين گناه مربوط به غذاها و خوراكي‌هاي شيرين است. بسياري از كساني كه براي لاغر شدن يا پرورش اندام رژيم مي‌گيرند، فكر مي‌كنند مثل انسان كه بايد از شيطان و وسوسه‌هاي شيطاني دوري كند، آنها هم بايد از شكر و غذاهاي شيرين دوري كنند. اين افراد معمولا مدام با وسوسه شديد خوردن غذاهاي شيرين درگيرند و بسياري اوقات هم طاقت‌شان را از دست مي‌دهند و با ولع زياد غذاهاي شيرين را مي‌بلعند؛ در حالي كه نمي‌دانند اگر مقدار كمي قند و مواد شيرين را در رژيم غذايي‌شان وارد كنند، بسيار از آن سود خواهند برد. در واقع اين خوردن غذاهاي شيرين نيست كه مهم است، بلكه مهم مقدار كالري دريافتي است. يك قهرمان پرورش اندام در اين باره مي‌گويد: «از هر غذاي شيرين دوري مي‌كردم، ولي وسوسه خوردن آنها مدام آزارم مي‌داد. كار به جايي رسيد كه ناگهان طاقتم تمام شد و با ولع بسيار سراغ غذاهاي شيرين رفتم؛ به طوري كه خودم هم تعجب مي‌كردم! ولي بالاخره فهميدم اگر مي‌خواهم لاغر شوم، بايد مقدار كالري دريافتي‌ام كمتر از مقدار نيازم باشد و با ورزش انرژي‌ام را مصرف كنم.» اين قهرمان عقيده دارد كه اگر پس از ورزش اندكي غذاي شيرين بخوريد، احتمال اينكه به چربي تبديل شود، كم خواهد بود.
گناه ششم: تند غذا خوردن
اين يكي مربوط به روش غذا خوردن است. همه متخصصان تغذيه و كساني كه در رژيم‌هاي لاغري‌شان موفق بوده‌اند عقيده دارند كه بايد با صبر و حوصله و آرام غذا خورد. كساني كه تند غذا مي‌خورند، درست آن را نمي‌جوند و با عجله آن را مي‌بلعند؛ همين باعث مي‌شود متوجه حجم غذايي كه خورده‌اند نشوند و پرخوري كنند. به گفته متخصصان، علت اين است كه مدتي طول مي‌كشد تا معده به مغز پيام سيري را برساند و ما ديگر به غذا ميل نداشته باشيم و دست از خوردن بكشيم. همان‌طور كه غذا به طرف معده حركت مي‌كند، پيام‌هايي را به مغز مي‌فرستد كه باعث مي‌شوند ما احساس سيري داشته باشيم.  وقتي شما آهسته غذا مي‌خوريد و آن را به طور كامل مي‌جويد، متوجه حجم غذايي كه مي‌خوريد، هستيد و معده هم فرصت مي‌كند پيام‌هاي سيري را به مغز برساند. اگر نكات بالا را رعايت كنيد، مي‌توانيد از داشتن اندامي زيبا و بدني سالم و نيز با انرژي و شادي بيشتر از زندگي‌تان لذت ببريد.

دنیای سلامت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.