خواص درماني گیاهان و میوه ها

با خواص درمانی بادمجان آشنا شوید

 

بادنجان یا بادمجان یکی از صفی‌‌‏جاتی است که برخلاف باور مردم، بی‌‌‏بو و بی‌‌‏خاصیت نبوده و خواص تغذیه‌ای بسیار مفیدی دارد، البته به‌‌‏شرط این‌‌‏که سرخ نشود.

طبیعت آن گرم‌‌‏وخشک است. این گیاه در پخت غذاهایی مانند : کشک وبادمجان، خورشت یا دلمه بادمجان، میرزاقاسمی، بادمجان شکم‌‌‏پر ایتالیایی و … کاربرد دارد.

بادمجان گیاهی یک ساله است، با ساقه‌‌‏ای استوانه‌‌‏ای‌‌‏ شکل و پوشیده از کرک و پُرشاخه. برگ‌های آن بیضی، با نوک‌‌‏باریک و کرک‌‌‏های پنبه‌ای است. گل‌های آن بنفش و میوه آن اغلب دراز، به رنگ بنفش تیره یا سیاه بوده و بعضی از انواع آن نیز زرد یا سفید هستند. این میوه به وسیله کلاهکی سبز رنگ به ساقه متصل است. نوع سیاه آن خوردنی و سایر انواع آن زینتی هستند. بادمجان، بومی هند است و از آن‌‌‏جا به سایر مناطق رفته و درحال حاضر در اغلب کشورها کاشته می‌شود.

خواص درمانی بادمجان
– بادمجان، ملین، مُدر، مقوی معده و اشتهاآور است. مسمومیت ناشی از خوردن قارچ سمی را برطرف کرده و گرفتگی مجاری عروق را نیز باز می‌کند.

– آن را چهار قاچ کرده، نمک بپاشید و بخیسانید؛ آب خیسانده آن را به دست و پایی که زیاد عرق می‌کند و بو می‌دهد بمالید، بوی عرق را کاهش می‌دهد.

– آن را خشک کرده و بعد بسوزانید، خاکستر آن را با مقداری سرکه خمیر کرده و چند روز روی زگیل بگذارید. بعضی از انواع زگیل‌‌‏ها را برطرف می‌کند.

البته باید توجه داشت که بادمجان نفخ و درد پهلو نیز ایجاد می‌کند، هم‌‌‏چنین رنگ چهره را کدر وغیر شفاف کرده و استقامت سلول‌های بدن را در برابر بعضی ویروس‌‌‏ها کم‌‌‏ می‌کند. بنابراین کسانی‌‌‏که درد پهلو، بواسیر و درد چشم سوداوی « ناشی از مزاج سودایی »، دارند باید از مصرف آن پرهیز کنند.

پوست بادمجان
اگر هر بار مقدار کمی از آن خورده شود، ضد اسهال خونی است.

تخم بادمجان
خوردن تخم بادمجان، برای رفع تنگی نفس و افرادی که مشکلاتی مثل، ازدیاد ترشحات پشت حلق دارند، مفید است.

کلاهک بادمجان
کلاهک آن را خوب جوشانده و صاف کنید، مایع تغلیظ‌‌‏شده را دوباره با تخم کتان مخلوط کرده و بجوشانید و به عنوان ضماد استفاده کنید.
آن را با دُمش بجوشانید و پس از صاف کردن، روزی یک قاشق از آن را بنوشید؛ یا خشک‌‌‏شده آن را در آتش بریزید، دودِ حاصل از آن در مشکلاتی مثل بواسیر، خون‌ریزی‌های روده‌‌‏ای را بهبود می‌بخشد.
برگرفته از کتاب گیاهان دارویی، تألیف احمد حاجی شریفی

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.