تناسب اندام با ورزش

نکاتی درباره خرید تریدمیل

اگر از كم‌تحركي رنج مي‌‌بريد اما زمان كافي براي حضور در كلاس‌هاي ورزش را نداريد يا طاقت سرما و گرماي بيرون از منزل را براي انجام پياده‌روي نداريد و يا نمي‌خواهيد در هواي آلوده ورزش كنيد و به ده‌ها دليل ديگر در‌صدد هستيد كه در خانه كالري بسوزانيد و صد البته پول كافي هم در اختيار داريد و به‌دنبال وسيله‌اي مناسب براي خودتان و ساير افراد خانواده مي‌گرديد، قدري صبر كنيد شايد مقاله‌ زير بتواند پاسخي به پرسش‌هاي مطرح شده در ذهن‌تان باشد.

 

با وجود آنكه هر روز وسايل جديدي وارد بازار محصولات ورزشي خانگي مي‌شود اما در ميان همه‌ آنها تردميل از محبوبيت بیشتري برخوردار بوده و بيشترين سهم فروش در بازار را دارد.اما چرا؟جواب آن بسيار ساده است زيرا تردميل يكي از بهترين تجهيزات براي فعاليت درست قلب و اندام‌هاي بدن است.

بر‌طبق مطالعه‌ انجام شده در دانشكده‌ پزشكي ويسكانسين و يك مركز پزشكي در ميلواكي مشخص شده كه تردميل در ميان تجهيزات ورزشي خانگي بيشترين ميزان سوزاندن كالري را دارد.در اين مطالعه كالري سوخته شده در يك تردميل در مدت 60 دقيقه به‌طور متوسط 705 تا 865 برآورد شده است.اما اين رقم در ساير تجهيزات ورزشي در همان مدت زماني به‌مراتب كمتر است.در دستگاه كوه‌پيمايي كالري سوزانده شده 637 تا746 دستگاه پارو‌زني 606 تا739 دوچرخه ثابت با دسته متحرك 509 تا709 اسكي فضايي 595 تا678 و دوچرخه ثابت 498 تا604 محاسبه شده است.لازم به ذكر است كه اين مطالعه يكي از چند تحقيقي است كه درآن تردميل در ميان وسايل ورزشي خانگي بهترين معرفي مي‌شود.

 

اما چرا تردميل؟

تردميل دستگاهي است كه هدف تمامي خريدارن خود _ اعم از يك مصرف كننده معمولي تا علاقه‌مندان به لاغري_ را تامين مي‌كند.اما چگونه؟

1)تردميل مي‌تواند از سوی همه افراد خانواده و در هر سني مورد استفاده قرار گيرد.از طرفي شما مي‌توانيد برحسب توان فيزيكي و نيازتان در آن فعاليت سبك يا سنگين داشته باشيد.حتي براي آنها كه نمي‌توانند تعادل خود را به‌خوبي حفظ كنند، دسته‌هاي تردميل مي‌تواند در‌حين راه‌رفتن از ‌آنها محافظت كند.

2)از‌آنجاييكه سرعت تردميل قابل تغيير است و از دور كند تا بسيار تند به‌طور دستي يا خودكار تنظيم مي‌شود، مي‌توان روي آن از قدم زدن بسيار آهسته شروع كرد تا به‌تدريج قلب آماده شده و حرارت بدن به‌حدي برسد كه بتوان روي آن با سرعت زياد راه رفت يا دويد.

3)بيشتر تردميل‌ها را مي‌توان شيب‌دار كرد.افزايش شيب به كاربر اين امكان را مي‌دهد كه بر فشار كارش بيفزايد بدون آنكه سرعت دستگاه را افزايش دهد.

4)كار روي تردميل نياز به مهارت خاص و توان فيزيكي بالا ندارد.تنها كاري كه لازم است روي آن انجام دهيد، راه رفتن است يعني قرار دادن يك پا جلوي پاي ديگر!

5)تردميل ماهيچه هاي بزرگ در بدن شما را به‌حركت وا مي‌دارد و باعث يك فعاليت عالي در ماهيچه‌هاي قلبي عروقي مي‌شود.براي آنكه تردميل سلامت شما را تضمين كند 4 تا 5 بار در هفته به مدت 30 دقيقه يا بيشتر با يك شتاب متوسط روي آن ورزش كنيد.

 

چگونه يك تردميل خوب بخريد؟

اگر شما تصميم داريد كه يك تردميل بخريد، در‌ درجه نخست بايد اطلاعات لازم را در‌مورد آن به‌دست آوريد. سپس در مغازه‌هاي مختلف مدل‌هاي گوناگون را امتحان كرده و با يكديگر مقايسه كنيد تا به بهترين دست يابيد!

سعي كنيد در هنگام خريد به خصوصيات زير در دستگاهي كه مي‌خريد توجه كنيد:

1)بدنه:فولاد فشرده معمولا” مقاوم‌تر از آلومنيوم اما سنگين‌تر از آن است و حتما” بايد با مواد ضد زنگ پوشيده شود تا تردميل زنگ نزند.روي دستگاه انتخابي خود راه برويد. اگر احساس مي‌كنيد شل و لق است، از خريد آن اجتناب كنيد.همچنين در هنگام خريد دقت كنيد كه در بدنه تردميل به جاي پيچ و مهره از جوش براي اتصال قطعات استفاده شده باشد.پيچ و مهره به مرور زمان شل مي‌شود.در ضمن از تردميل‌هايي كه بدنه آنها تماما” پلاستيك است پرهيز كنيد.

2)دسته:محل قرارگيري دسته‌ها در دستگاه مساله بسيار مهمي است.اگر مي‌خواهيد تردميلي بخريد كه دسته‌هايش در جلو يا در دوطرف دستگاه باشد، اطمينان حاصل كنيد كه دسته‌ها شل نباشد و در هنگام حركت يا دويدن شما به بازويتان نخورد.

3)موتور:بيشتر تردميل‌هاي خانگي داراي موتور با جريان برق مستقيم هستند اما تردميل‌هايي كه براي باشگاه‌هاي بدن‌سازي طراحي مي‌شوند ممكن است داراي موتور با جريان برق متناوب يا جريان برق مستقيم باشند.موتور‌هاي با جريان برق متناوب در هنگام كار پرسروصدا‌ تر بوده و معمولا” نياز به جريان برق اختصاصي دارند.

4)قدرت موتور:قدرت موتور تردميلي را كه مي‌خواهيد بخريد كنترل كنيد.اگر قدرت موتور دستگاه برحسب اسب بخار سنجيده شود اطمينان يابيد كه عدد آن بيشتر از 5/1 باشد.دستگاهي كه قدرتش كمتر از 5/1 اسب بخار باشد ممكن است به‌سرعت خراب شود.

5)سرعت:بيشتر تردميل‌ها سرعتي بين صفر تا 10 ساعت/مايل (صفر تا 5/4  ثانيه/متر) دارند.يك تردميل خوب بايد با شيوه راه رفتن شما كه در آن احساس راحتي مي‌كنيد، هماهنگ باشد.يك سرعت شروع 5/0 ساعت/مايل(20 ثانيه/سانتي‌متر) يا كمتر به‌دلايل ايمني بسيار مهم است.

6)تسمه:اطمينان حاصل كنيد كه درازاي تسمه دستگاه به‌حد كافي براي بلند‌ترين گام شما مناسب باشد.عرض تسمه نيز بايد به‌اندازه‌اي باشد كه دست شما به‌راحتي به دسته‌هاي تردميل برسد.

7)تحمل وزن:هر تردميلي تا وزن مشخصي را مي‌تواند تحمل كند.به یاد داشته باشيد فشاري كه از طرف شما در حين دويدن به دستگاه وارد مي‌شود خيلي بيشتر از وزن طبيعي شماست.

8)ايمني در حركت:بعضي از تردميل‌ها داراي گيره‌اي هستند كه با اتصال به لباس ايمني شما را در حين حركت تضمين مي‌كنند، به‌طوري كه اگر در هنگام راه‌رفتن يا دويدن تعادل خود را از‌دست بدهيد با تكان ناگهاني شما گيره از لباس كنده شده و دستگاه به‌طور اتوماتيك خاموش مي‌شود.اگر در زمره افرادي هستيد كه نمي‌توانيد تعادل خود را به‌خوبي حفظ كنيد يا كودك شيطاني در خانه داريد، از اين ويژگي در تردميل غافل نشويد.

9)اثر ارتجاعي:محل حركت شما روي تردميل نبايد حالت فنري يا ارتجاعي زياد داشته باشد.اين امر از لرزش و تكان‌هاي شديد دستگاه در هنگام دويدن و راه رفتن سريع مي‌كاهد.

10)تنظيم شيب:روش‌هاي متعددی براي تنظيم شيب تردميل وجود دارد.از سيستم‌هاي اتوماتيك گرفته كه متناسب با ضربان قلب شما تغيير مي‌كند تا روش‌هاي دستي تنظيم شيب.در هنگام خريد تردميل‌هاي اتوماتيك مراقب باشيد كه تنظيم شيب آن پرسروصدا نباشد و سبب لرزش تردميل در هر درجه نشود.

11)صفحه كنترل:معمولا” بيشتر تردميل‌ها داراي يك صفحه كامپيوتري روي دسته جلويي خود هستند كه از نوع ساده تا بسيار پيچيده تقسيم مي‌شود.با استفاده از صفحه كنترل هرآنچه شما از تردميل خود انتظار داريد، به‌راحتي تنظيم مي‌كنيد.كار‌هايي مانند خاموش و روشن كردن و يا تنظيم سرعت انتخابي.البته قيمت يك تردميل تحت تاثير پيچيدگي صفحه كنترل است.بنابراين تنها آن چيزي را بخريد كه مطمئن هستيد به‌طور مرتب استفاده مي‌كنيد.

12)نمايشگر ضربان قلب:اين بخش يكي از مشخصات اختياري است.در بعضي از نمونه ها گيره‌هايي كه به لاله گوش يا انگشت مي‌چسبد، ضربان را محاسبه مي‌كند كه دقت آن كمتر از نمايشگر‌هايي است كه با اتصال به قفسه سينه ضربان را محاسبه مي‌كند.براي افرادي كه ناراحتي قلبي دارند و نبايد ضربان قلب آنها از حدي بالاتر رود وجود اين ويژگي امر مهمي است.

13)قيمت:هرچند به‌اندازه‌اي كه پول دهيد، آش مي‌خوريد اما بايد به‌خاطر داشته باشيد كه اگر مي‌خواهيد يك تردميل كاملا” اتوماتيك و با امكانات عالي و البته قيمت بيشتر بخريد، بهتر است عاقلانه تر عمل كنيد.به‌جاي آنكه مبلغي گزاف صرف خريد تردميلي با امكانات آنچناني بكنيد يك تردميل خوب و معمولي بخريد و با پول باقي‌مانده شرايط لازم براي كار با تردميل را در خانه خود فراهم آوريد.اگر شما امكان و انگيزه لازم براي كار با تردميل را به مرور زمان از دست بدهيد هم پول و هم سلامت‌تان را به باد خواهيد داد.   

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.