ویژه نامه رمضان

نیازهای بدن روزه دار

۲ – روزه بی سحری توصیه نمی شود در این افراد کمبود بیش از حد انرژی باعث می شود از منابع چربی برای تامین انرژی در اثر سوخت ناقص چربی ها ترکیبات شیمیایی ستونی در بدن ایجاد می شود که باعث بوی بد دهان و دردهای غضلانی و سردرد می شود …. سحری باید یک وعده غذای کامل برای هر فرد خصوصا در نوجوانان در حال رشد باشد.

۳ – زنان شیرده روزه دار باید هنگام سحر و افطار مواد غذایی با کمیت و کیفیت مطلوبی مصرف کنند تا لطمه ای به کودک وارد نشود هرگونه نیاز بدن به غذا باید تامین شود که حجم آن را خود فرد تعیین می کند به عبارتی نمی توان برای همه افراد در ماه رمضان یک الگوی تغذیه ای واحد پیاده کرد.

۴ – افرادی که به بیماری گوارشی مزمن مبتلا هستند با اجازه پزشک ترجیحا از روزه داری معاف هستند. افرادی که از داروهای خاصی استفاده می نمایند با راهنمایی پزشک مربوطه در صورت روزه داری داروها را تنظیم نمایند. سنگ کلیه بیماری نیست مانع روزه داری نمی شود ولی هنگام افطار تا سحر ۷-۶ لیوان آب میل نمایند.

۵ – به مقدار کافی بین افطار تا وقت خواب آب بنوشید تا از کم آبی جلوگیری شود از مصرف زیاد مواد غذایی شیرین بپرهیزید خصوصا به جای زولبیا و بامیه، خرما و کشمش میل نمائید از مصرف غذاهای تند و سریع اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند کوکا، قهوه چای پر رنگ اجتناب نمائید چون کافئین ادرار آور بوده مایعات بدن دفع می شود.و مسواک کردن دندان ها بعد از افطار و قبل از خواب سلامتی را تضمین می کند. از نوشیدن نوشابه های گازدار در ابتدای افطار بپرهیزید چرا که این نوشابه ها هم موجب کمبود کلسیم در بدن و هم باعث تورم معده و ایجاد سیری کاذب می شود. برای شروع افطار بهتر است از خرما شیر گرم یا چای استفاده شود تا معده به آرامی کار خود را شروع کند. مستحب است تا انسان گرسنه نشده است لب به غذا نگشاید و مستحب است انسان نیمه سیر از سر سفره بلند شود از نظر اسلام پیشگیری عبارتست از منع افراط در هر چیزی اعم از خواب و خوراک و غیره.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.