سلامت جنسی

همه چیز درباره ترشحات ژله ای واژن زنان و دختران در سنین مختلف + روش های درمان خانگی

 

ترشحات مهبل انواع مختلفی دارد که براساس رنگ و جنس و به توجه به وضعیت جسمی دسته بندی می شوند ، یکی از آنها که اکثر خانم ها در روزهای نزدیک به قاعدگی خود مشاهده می کنند ترشحات ژله ای واژن است .اگر شما متوجه ترشحات چسبناک از خود شدید احتمالا به معنی این است که، شما در حال تخمک گذاری هستید ، به گفته ی متخصص زنان درست قبل از تخمک گذاری، شما ممکن است متوجه افزایش شفافیت و رشته های ترشحات شوید. مایع چسبنده شرایط را برای سفر اسپرم به تخمک آسان تر می کند. البته به خاطر داشته باشید که اگر از نظر جنسی فعال هستید، در این ایام فوق العاده فوق العاده مواظب باشید.

 

قبل از هر توضیحی در مورد ترشحات چسبناک و کشدار که به اصطلاح به آن ترشحات خلطی هم گفته می شود بهتر است 2 دسته کلی ترشحات واژن را بشناسید:

ترشحات در خانم ها به 2 گروه فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم می شود:

ترشحات فیزیولوژیک معمولا از شروع اولین قاعدگی تا یائسگی به علت تخمک گذاری ایجاد می شود که شفاف، بی رنگ و کمی کش دار است و در حدود روز 10 تا 18 سیکل عادت ماهانه میزان شان افزایش پیدا می کند. در حقیقت این ترشحات «استروژنیک» نامیده می شود و نشانه ای از تخمک گذاری است. حتی گاهی اوقات مقدارشان آنقدر زیاد است که فرد را به شک وامی دارد و مجبور می شود به مطب مراجعه کند درحالی که این ترشحات هیچ خطری ندارد.

ترشحات فیزیولوژیک، ترشحات سفید رنگ به مقدار بسیار کم، بدون بو، تا حدی کش دار، پنیری و بدون خارش است. درواقع چون ناحیه واژن نزدیک به مقعد است درصد کمی احتمال رشد قارچ وجود دارد حتی در حالت عادی یک دختربچه 3ساله هم ممکن است به این قارچ مبتلا شود که هردوی این ترشحات طبیعی است و احتیاجی به درمان خاصی ندارد.

ترشحات ژله ای واژن و مهبل چیست؟
خروج ترشحات شفاف و ژله ای از واژن در طول چرخه قاعدگی مکررا اتفاق می افتد. در طول این چرخه، زمان هایی وجود دارد که موجب می شود غلظت ترشحات زیاد شود. همین افزایش غلظت ترشحات است که ظاهر آن ها را شبیه ژله می کند. این مخاط ترشح شده از لحاظ رنگ عموما یا روشن و شفاف هستند یا در صورت سفید بودن، شبیه ماده ای سفید و سبک می باشند. مثال ساده ای که می توان برای این نوع ترشحات در نظر گرفت این است که این ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ هستند.

معمولا ترشحات غلیظ و ژله ای درست قبل از وارد شدن به چرخه قاعدگی بعدی رخ می دهد. استروژن عامل تصمیم گیری های مهم در مورد تغییرات ترشحات واژن است. سطح استروژن در زمان تخمک گذاری به اوج خود می رسد و پس از این دوره سریعا شروع به کاهش می کند. بنابراین تغییر در میزان و فرم ترشح، در طول یک دوره قاعدگی، با توجه به تغییرات استروژن، موضوعی طبیعی است.

در طول دوره تخمک گذاری، هر چقدر ترشحات واژن ژله ای تر باشد، عبور و ورود اسپرم را به بدن ساده تر می کند. اما با افزایش غلظت ترشحات، گذشتن از کانال واژن و وارد شدن اسپرم به لوله های فالوپ کمی سخت خواهد شد. بنابراین زمانی که بافت ترشحات ژله ای است، شانس لقاح نیز بیشتر می شود.

علت ایجاد ترشح ژله ای در واژن چه می تواند باشد؟ دلیل ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ چیست؟
ترشح ژله ای واژن معمولا در چرخه قاعدگی زنان مشاهده می شود. این ترشحات دلیلی برای نگرانی ندارد و معمولا نشان دهنده این است که بدنتان آماده بارداری است. تغییرات مخاط دهانه رحم در سراسر چرخه قاعدگی معمولا رخ می دهد. این تغییرات به عنوان یک شاخص برای تعیین زمان تخمک گذاری استفاده می شود.

ترشحات کش دار و ژله ای واژن برای باروری و باردار شدن مفید هستند!
ترشحات واژن به طوری کلی کمک می کند که سیستم تولید مثل در زنان سالم بماند. بنابراین ترشح واژن، به طور کلی چیز بدی نیست و جای نگرانی ندارد. این ترشحات همچنین کمک می کنند تا باکتری ها موجود در سیستم تناسلی از بین بروند. اگر حساب دقیق چرخه قاعدگی خود را داشته باشید متوجه خواهید شد که ترشحات در طول این چرخه مدام در حال تغییر است. این تغییرات در مراحل مختلف چرخه رخ می دهند. ترشح ژله ای واژن نیز نکات مهمی را یاد آور می شود. به گفته ی برخی از متخصصان زنان مشاهده این نوع ترشحات در زنان نشانه ی خوبی است که می توان از آن به عنوان آمادگی بدن برای بارداری نام برد.

ترشحات ژله ای واژن چه زمانی نگران کننده هستند؟
اگر همراه با این ترشحات، بوی بدی نیز استنشاق شد، نشانه از این است که احتمالا باکتری یا عفونتی در سیستم تناسلی شما وجود دارد. بیماری های مقاربتی بسیاری وجود دارند که موجب ایجاد ترشح می شوند. اما ترشح ژله ای واژن در بازه های زمانی کوتاه در طول چرخه قاعدگی کاملا طبیعی است. همان طور که گفتیم این ترشحات شاخصی است برای تعیین دوره تخمک گذاری و تمیز نگه داشتن سیستم تناسلی. اما اگر عفونت یا باکتری در بدن وجود داشته باشد، بدن سلول های مرده به همراه باکتری ها و میکروب ها موجود را توسط این مخاط دفع می کند. همین موضوع باعث ایجاد بوی بدن از ترشحات واژن می شود.

ترشحات ژله ای واژن در بارداری
یکی از حساس ترین دوره های زندگی زنان دوران بارداری است که هر تغییری در وضعیت جسمی آنها باید جدی گرفته شود ، اصولا ترشحات واژن در این دوره افزایش می یابد که برخی خطرناک و برخی طبیعی هستند ؛ ترشحات ژله ای واژن چطور؟

ترشحات ژله ای و سفید رنگ واژن اولین نوع از ترشحات است که شما در اوایل بارداری می بینید که در مورد آنها نکات مهمی برایتان خواهیم گفت :
تنها تفاوت این ترشحات در اوایل بارداری و قبل از باردار شدن در مقدار آن است. مقدار آن در اوایل بارداری بیشتر خواهد بود.
این ترشحات بو ندارد و یا بوی خیلی ملایم شبیه بوی شیر دارد. حتی ممکن است شما این ترشحات را قبل از باردار شدن هم تجربه کرده باشید. اگر تجربه کرده اید این ترشحات چرکی بوده اند. تا در اواخر بارداری این ترشحات سفید رنگ تغییر کرده و غلیظ تر میشود.
زمانی که خارش و یا بوی بد را همراه با این ترشحات احساس نکرده اید، نگران نباشید.

 

ترشحات سفید رنگ مخلوطی از مایعات است که از دهانه رحم، واژن و باکتری های ساکن در واژن ترشح میشود.
زمانی که شما باردار هستید بدن هورمون استروژن را بیشتر ترشح میکند که نتیجه آن افزایش جریان خون به ناحیه واژن است.
در اوایل بارداری، ترشحات دهانه رحم شما را پر میکند که باعث ایجاد سد دفاعی شده با گذشت بارداری کم کم دهانه رحم از این ماده خالی میشود و ممکن است این ماده را بصورت ترشحات سفید رنگ خارج کند. این ماده بیشتر شبیه سفیده تخم مرغ است و گاهی هم ممکن است حاوی چند نقطه خونی باشد.
در مراحل بعدی بارداری و نزدیک شدن به زمان زایمان، ترشحات شفاف تر و آبکی تر شده که ممکن است نشت مابع آمنیوتیک باشد و سیگنالی برای زایمان بشمار رود.

روش تست و آزمایش ترشحات ژله ای واژن در خانه
اگر می خواهید ترحشات خود را چک کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

دست های خود را بشویید و خوب خشک کنید.

یک موقعیت مناسب را که در آن دستتان راحت تر به واژن می رسد، مانند حالت نشستن روی توالت ایرانی یا چمباتمه زدن را انتخاب کنید.

با انگشت مقداری از مخاط واژن را بردارید.

مخاط خارج شده را با بین انگشت شست و سبابه لمس کرده و سپس انگشتان را باز کنید.

 

با این روند می تواند متوجه تغییرات زیر بشوید:

اگر مخاط چسبنده بودند و بین انگشتان کش آمد یعنی دوره تخمک گذاری نزدیک است.

مخاط خامه ای که زیاد کش نمی آید نشان می دهد که نزدیک به چرخه قاعدگی هستید.

مخاط آبکی و مرطوب یا مخاط چسبناکی که کش می آید نشان می دهد که دقیقا در دوره تخمک گذاری قرار دارید.

ترشح ژله ای واژن که بیش از یک اینچ بین دو انگشتتان کش بیاید نشان می دهد که بدنتان بسیار حاصلخیز است. افزایش میزان نزدیکی می تواند شانس بارداری را به شدت افزایش دهد.

اما اگر ترشح ژله ای واژن تان در کل چرخه قاعدگی وجود دارد پیشنهاد می شود برای یافتن علت حتما به پزشک مراجعه کنید. تمام تغییرات مداومی که در قوام یا رنگ ترشحات واژن ایجاد می شود، ممکن است نشانه ای از بیماری باشد و باید توسط پزشک بررسی شود

 

درمان خانگی ترشحات ژله ای واژن
یکی از راههای درمان ترشحات ژله ای واژن استفاده از نسخه های خانگی و طب سنتی است هرچند نباید فراموش کنید که داشتن رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت فردی از اولین مراحل درمان این مشکل است، نسخه های خانگی و طبیعی درمان ترشحات ژله ای واژن عبارتند از :
درمان خانگی ترشحات ژله ای و چسبناک واژن با طب سنتی
برای درمان ترشحات واژن با طب سنتی پیشنهادات زیر توصیه میگردد:
انجام واژینال عسل به میزان 10 سی سی هنگام خواب و در زمان پاکی
دود دادن عنبر نسارا (پشکل الاغ ماده) به ناحیه واژن
انجام حجامت عام و بعد از یک ماه انجام حجامت گودی کمر
خوردن عرق رازیانه به همراه عسل
خوردن دوسین (ترکیب عسل و سیاهدانه) هرشب به میزان یک قاشق مرباخوری
شستشوی واژن با سرکه (یک لیوان سرکه را با 3 لیتر آب مخلوط کرده و در لگنی بریزید و به مدت نیم ساعت در آن بنشینید)

نسخه های خانگی و گیاهی درمان ترشحات واژن
جوشانده زعفران درمان خوشمزه ترشحات واژن
6 تا 8 نخ رعفران را در یک لیوان آب بجوشانید، زمانی که حجم لیوان به نصف رسید دو قاشق چایخوری از این جوشانده را برای چند روز متوالی، روزانه بخورید.

 

و عسل درمان ساده و راحت ترشحات واژن
یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با مقداری عسل در یک لیوان آب داغ حل کرده و صبح ناشتا مصرف شود، این کار باعث از بین رفتن و درمان عفونت واژن میگردد.

درمان خانگی ترشحات واژن با شستشوی مهبل به پوست انار
یکی از راههای درمان خانگی ترشحات واژن شستشوی این ناحیه با جوشانده پوست انار است. به این منظور یک قاشق غذاخوری پوست انار خشک را در نیم لیتر آب بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و به عنوان ماده شستشوی واژن استفاده نمایید.
درمان سریع ترشح و عفونت واژن با جوش شیرین
جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفید بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگیری میکند. کافی است دو قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت 20 دقیقه در محلول مورد نظر بنشینید و سپس با آب شسته و با حوله تمیز خود را خشک کنید.

شستشوی محل واژن پوست درخت انجیر برای درمان ترشحات
شستشوی محل واژن با جوشانده پوست درخت انجیر نیز برای درمان ترشحات واژن و رفع عفونت موثر است. نصف قاشق چایخوری پوست درخت انجیر و به همان میزان پوست درخت انجیر هندی را آسیاب کرده در یک لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و از آن برای شستشو استفاده نمایید.

 

برگرفته از نمناک

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.