توصیه های پزشکی

وزن بالا عامل ابتلا به 10 سرطان :

fat-man-2 پژوهش جدید دانشمندان که در مجله پزشکی Lancet منتشر شده، نشان می‌دهد وزن بالا و چاقی باعث افزایش خطر ابتلای فرد به 10 سرطان رایج می‌شود. بر اساس محاسبه دانشمندان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، افراد دارای اضافه وزن ممکن است بخشی از سالانه بیش از 12 هزار مورد سرطانی در انگلیس باشند.

آنها هشدار دادند که در صورت افزایش سطوح چاقی، ممکن است سالانه 3700 مورد به فهرست قبلی افزوده شود. بررسی پنج میلیون انسان در این پژوهش، بزرگترین نمونه انجام شده تا به امروز برای تائید این ارتباط است. پزشکان اغلب هشدار می‌دهند که افزایش وزن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد اما پژوهش حاضر به تاکید بر بیماریهایی پرداخته که خطر ابتلا به آنها بالاتر است.

محققان به جمع‌آوری اطلاعات از پنج میلیون ساکن انگلستان پرداخته و تغییرات در سلامت آنها را در یک دوره هفت ساله ارزیابی کردند. آنها دریافتند که هر 13 تا 16 کیلوگرم اضافه وزنی که یک انسان متوسط دارد، بصورتی پایدار و خطی با افزایش خطر ابتلا به شش سرطان مرتبط بود. افرادی که از شاخص توده بدن بالایی برخوردار بودند نیز بیشتر احتمال داشت به سرطان کبد، روده، تخمدان و سرطان پستان پس از یائسگی مبتلا شوند. اما اثرات این سرطانها چندان واضح نبود و توسط عوامل فردی مانند یائسگی تحت تاثیر قرار می‌گرفت. به گفته محققان، افزایش وزن با احتمال ابتلا به رایجترین سرطانها مرتبط بود اما در مورد برخی دیگر از سرطانها، هیچ ارتباطی مشاهده نشد. حتی شواهدی وجود دارد که شاخص توده بدن بالا با شانس کمتر ابتلا به سرطان پروستات همراه است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.