درمان و مراقبت از پوست

پوستتان پیرتر از سنتان است؟

بيشتر افراد افزايش سن را مترادف با چهره‌اي پرچين و چروك، شكسته و سرد مي‌دانند كه بدني فرسوده، ناتوان و خسته آن را يدك مي‌كشد. در نظر بسياري از ما يك فرد مسن بايد با زندگي خداحافظي كند يا فعاليت‌هاي روزمره را كنار بگذارد. درصد زيادي از مردم ورود به دهه چهل زندگي را افتادن در سراشيبي مي‌دانند و آغاز دوره‌اي كه شروع ناتواني‌هاي جسمي و رواني در آن رقم مي‌خورد؛ در حالي كه اين تصورات درست نيست و افراد مي‌توانند با داشتن رژيم غذايي مناسب، ورزش، رعايت بهداشت روان، شركت در فعاليت‌هاي اجتماعي مناسب و پويا نگه داشتن ذهن خود سال‌هاي دهه چهل زندگي و بعد از آن را نه افتادن در سراشيبي كه گام گذاشتن در مرحله نوين از زندگي بدانند كه مي‌تواند كيفيت زندگي آنها و كساني را كه با آنها زندگي مي‌كنند، ارتقا دهد. در هر حال شروع دهه چهل زندگي و سال‌هاي بعد از آن با تغييرات انكارناپذيري همراه است كه يكي از آنها تغيير در چهره افراد است. وقتي شما وارد دهه چهل زندگي خود مي‌شويد، احتمالا مي‌بينيد كه اطراف دهان و چشم‌ها و روي پيشاني‌تان خطوط و چروك‌هايي ظاهر شده و به طور كلي حس مي‌كنيد چهره‌تان شكسته و سرد به نظر مي‌آيد. ولي اگر مراقبت‌هاي ساده‌اي را در مورد پوست‌‌تان انجام دهيد، مي‌توانيد روند پيري پوست‌تان را كند كنيد و مدت بيشتري از داشتن پوستي سالم و شاداب لذت ببريد. در زير نكاتي را مي‌خوانيد كه با رعايت آنها مي‌توانيد به اين هدف برسيد.
پوست‌تان را ارزيابي كنيد
وقتي سن شما بالاتر مي‌رود،‌ پوست‌تان هم پير مي‌شود و كلاژن و فيبرهاي الاستين خود را از دست مي دهد. از اين‌رو پوست خشك و شل مي‌شود. حتي اگر در سال‌هاي قبلي پوستي عادي داشته‌ايد، در اين سال‌ها مشاهده مي‌كنيد كه با افزايش سن پوست‌تان خشك مي‌شود. اين نشان مي‌دهد كه بايد روش مراقبت از پوست‌تان و محصولاتي كه تا به حال استفاده مي‌كرده‌ايد را تغيير دهيد.
روش مراقبت از پوست خود را تغيير دهيد
ممكن است تا به حال شما از يك روش معمولي براي لايه‌برداري، پاك‌سازي يا مرطوب كردن پوست استفاده مي‌كرديد كه مناسب هم بوده است؛ ولي اكنون به دهه چهل زندگي پا گذاشته‌ايد، بايد روش مراقبت از پوست‌تان را تغيير دهيد تا نيازهاي جديد پوست‌تان برآورده شود. در اين دهه از زندگي شما اثرات چگونگي مراقبت‌هاي پيشين خود را از پوست‌تان مي‌بينيد. اين نشان مي‌دهد كه چقدر بايد روش مراقبت از پوست‌تان را تغيير دهيد. اگر در طي سال‌هاي گذشته هميشه از كرم ضدآفتاب استفاده كرده‌ايد و مراقبت‌هاي پيشگيري را انجام داده‌ايد، نيازي به تغيير زيادي در روش قبلي نيست؛ ولي اگر در سال‌هاي گذشته به پوست خود بي‌توجهي كرده باشيد، خواهيد ديد كه در اين سال‌ها چين و چروك و خطوطي روي صورت‌تان ظاهر خواهند شد.
از محصولاتي كه ضدپيري پوست هستند، استفاده كنيد
اين فرآورده‌ها حاوي تركيباتي هستند كه پوست را نرم و با فرايند پيري پوست مبارزه مي‌كنند. به دنبال محصولاتي باشيد كه حاوي تركيباتي چون آلفاهيدروكسي اسيد يا رتينوئيدها باشند. اين تركيبات نه تنها توليد كلاژن را در پوست تحريك مي‌كنند، بلكه از وضوح چين و چروك‌ها و خطوط مي‌كاهند. باز هم دقت كنيد كه سر خود به دنبال خريد اين محصولات نرويد و به خاطر اينكه فلان محصول براي دوست‌تان خوب عمل كرده، از آن استفاده نكنيد. ممكن است محصولي كه به دوست‌تان كمك كرده است، براي شما مضر باشد. بهترين كسي كه مي‌تواند شما را راهنمايي كند، متخصص پوست و مو است. او با توجه به خصوصيات پوست شما و معيارهاي ديگري كه به عنوان يك متخصص به آنها اشراف دارد، مي‌تواند بهترين محصول را به شما پيشنهاد كند.
آكنه را درمان كنيد
بروز آكنه در سال‌هاي دهه چهل زندگي امري شايع است؛ چون بدن با تغييرات هورموني مواجه مي‌شود كه مي‌توانند زمينه بروز آكنه را فراهم كنند. آكنه بزرگسالان يك نگراني جدي است. بنابراين اگر شما هم دچار چنين مشكلي شديد، به پزشك مراجعه كنيد و تحت درمان مناسب قرار بگيريد. از محصولاتي استفاده كنيد كه به بهبود آكنه و ناپديد شدن يا كاهش شدت جوش‌ها كمك مي‌كنند.
از مواد آرايشي زياد استفاده نكنيد
برخي از زنان در اين سنين و با مشاهده اين تغييرات بيشتر و غليظ‌تر از مواد آرايشي استفاده مي‌كنند تا چين و چروك‌ها يا جوش‌ها زير آن پنهان شوند. جدا از آسيبي كه استفاده زياد از مواد آرايشي به پوست مي‌زند، گاهي اوقات زيرسازي شديد پوست و استفاده زياد از پودرها باعث مي‌شود كه چين و چروك‌ها واضح‌تر به چشم آيند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.