درمان و مراقبت از مو

چرا بايد از نرم كننده مو استفاده كرد؟

نرم‌كننده‌هاي حاوي مواد محافظ در برابر اشعه ماوراي بنفش”.

شايد شما هم عبارت بالا را روي جعبه‌هاي نرم كننده‌هاي مو ديده‌ باشيد. واقعا اين نرم‌كننده‌ها كارايي بيشتري دارند؟ اصلا نرم‌كننده به چه دردي مي‌خورد و چرا بايد از آن استفاده كرد؟

با دكتر بهروز باريك‌بين، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در همين رابطه به گفتگو نشسته‌ايم.

روي بعضي نرم‌كننده‌ها نوشته: «محافظ در برابر اشعه‌ ماوراي بنفش خورشيد». اين نرم‌كننده‌ها را شما توصيه مي‌كنيد؟

يكي از علل آسيب كوتيكول مو، اشعه فرا بنفش خورشيد است و اين مساله به خصوص در مورد موهاي رنگ‌كرده صادق است.

نور خورشيد علاوه بر آسيب به ساقه ي مو، موجب كم شدن و از بين رفتن رنگ موهاي رنگ شده نيز مي‌شود.

امروزه بسياري از نرم‌كننده‌هاي مخصوص موهاي رنگ شده حاوي مواد ضدآفتاب‌اند تا از تاثير اشعه مخرب فرابنفش روي موهاي رنگ‌شده بكاهند.

مگر اشعه‌ فرابنفش چه آسيبي به موها مي‌زند؟

اشعه فرابنفش خورشيد علاوه بر آسيب زدن به ساقه مو، موجب پير شدن زودرس و نازك‌تر شدن فوليكول‌هاي مو نيز مي‌شود و به همين دليل امروزه علاوه بر ضدآفتاب‌هاي پوست، محصولات ضدآفتاب براي موها نيز مورد توجه قرار گرفته‌اند و حتي اسپري‌هاي مو كه حاوي ضدآفتاب‌اند، براي پيشگيري از تجزيه پروتئين‌هاي مو در برابر نور آفتاب به بازار عرضه شده‌اند.

اصلا چرا بايد از نرم‌كننده‌‌ها استفاده كرد؟

بيروني‌ترين لايه تنه مو را كوتيكول تشكيل مي‌دهد و نماي ظاهري موها به سلامت و يك‌دست بودن اين لايه بستگي دارد. خصوصياتي مثل نرمي، شفافيت، انعطاف‌پذيري و غيره به طور عمده به اين لايه بستگي دارد.

نرم‌كننده‌هاي مو سبب تاثير روي سطح خارجي مو مي‌شوند. شفافيت مو در نتيجه انعكاس نور در سطح هر يك از موهاست و اگر اين سطح دچار آسيب شود، در اثر كاهش اين انعكاس، شفافيت مو كم مي‌شود.

با آسيب ديدن سطح مو در تنه آن، شارژ‌هاي الكترواستاتيك ايجاد مي‌شود كه موجب دور شدن موها از هم شده و شانه كردن و مرتب كردن آنها مشكل مي‌شود.

لطافت و صافي مو به دليل يك دست بودن و نظمي است كه در كوتيكول مو وجود دارد. كوتيكول سالم و طبيعي داراي نظم ظاهري مشابه سلول‌هاي چيده شده روي سقف خانه‌هاست.

در صورت آسيب رسيدن به اين كوتيكول، سطح مو خراب و نامنظم شده و مو حالت خشن پيدا مي كند. لذا شاهد كدر شدن و حتي شكستن و دو شاخه شدن انتهاي مو (موخوره) خواهيم بود.

موهاي ما در اثر كدام كارهاي ما آسيب مي‌بينند؟

شستن بيش از حد موها، به خصوص در مورد موهاي بلند و عدم استفاده از شامپوهاي ملايم، افراط در برس كشيدن يا شانه كردن، سشوار كشيدن بيش از اندازه، فر كردن موها، رنگ كردن موها با رنگ‌هاي دايمي، بي‌رنگ كردن موها و بالاخره تاثير شرايط محيطي مانند اشعه ماوراي‌ بنفش خورشيد، باد و آب استخرها، همگي موجب آسيب سطح خارجي يا همان كوتيكول مو مي‌شوند. لذا كوتيكول‌ و رشد موها معمولا تحت‌تاثير قرار مي‌گيرند.

چگونه نرم‌كننده‌ها، مو را براق و نرم مي‌كنند؟

نرم‌كننده‌ها به منظور جلوگيري از آسيب رسيدن به سطح خارجي موها طراحي شده‌اند. آنها با ايجاد يك پوشش روي سطح خارجي و خشن مو، به آن حالت صاف و يكنواخت مي‌دهند. همچنين موجب خنثي شدن بارهاي الكتريكي سطح مو مي‌گردند و به اين ترتيب موها آشفته و بي‌نظم به نظر نرسيده و راحت‌تر حالت داده شده و شانه مي‌شوند.

همچنين نرم‌كننده‌ها باعث مي‌شوند موها ضخيم‌تر به نظر رسيده و از ايجاد گره در موها ممانعت مي‌نمايند.

نرم‌كننده‌ها فقط روي سطح موها اثر مي‌كنند يا به عمق موها هم نفوذ مي‌كنند؟

نرم‌كننده‌ها فقط بر سطح خارجي موها اثر گذاشته و تاثيري روي قسمت‌هاي مركزي‌تر مو يا عمق فوليكول مو ندارند. تاثير آنها نيز موقت و محدود به چند روز است و با شستن مو، نرم‌كننده‌ نيز از سطح مو پاك مي‌شود.

چرا پس از رنگ كردن و مش كردن موها توصيه مي‌شود از نرم‌كننده‌ها زياد استفاده شود؟

مو در حالت طبيعي داراي شارژ منفي است و زماني كه در تماس با اكسيدان (رنگ، مش و مواد دكلره، و يا مواد فر دهنده) قرار گيرد، ميزان اسيد سولفوريك در ساختمان مو بالا رفته و باعث افزايش شارژ منفي مو مي‌شود.

شما خودتان چه نرم‌كننده‌هايي را توصيه مي‌كنيد؟

اولين نرم‌كننده‌ها، سورفاكتانت‌هاي كاتيوني هستند كه داراي شارژ مثبت بوده و باعث كاهش شارژ منفي مو و در نتيجه كاهش زبري و خشونت مو مي‌شوند.

افرادي كه موهاي بلند، كلفت و يا دكلره و فرشده دارند، نياز به نرم‌كننده‌هاي قوي دارند، ولي براي افرادي كه موي كوتاه، نازك و رنگ‌نشده دارند، مصرف نرم‌كننده‌هاي ملايم كافي است.

شامپوهاي 1×2 چه‌طور؟

امروزه در بازار شامپوهاي 1×2 متعددي وجود دارد كه در واقع شامپوهاي حاوي مواد نرم‌كننده هستند.

اين شامپوها اثر خوبي دارند، اما در موهاي آسيب ديده، استفاده از نرم‌كننده به طور جداگانه، اثر مطلوب‌تري خواهد داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.