توصیه های پزشکیخواص درماني گیاهان و میوه ها

درمان فوری سرماخوردگی و آنفلوانزا با این روغن!

 

 

روغن آویشن یکی ازموثرترین درمان‌های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفلوانز است. البته این همان آویشنی نیست که در سس ماکارونی استفاده می‌کنید !

این روغن ازبرگ‌ها و گُل‌های آویشنِ وحشی، با نام علمی « اُریگانوم وُلگاره » تهیه می‌شود؛ که عضوی از خانواده نعناعیان است. یکی از علل اصلی توانمندی روغن آویشن، وجود ماده شیمیایی کارواکِرول در آن است. این ماده قابلیت مبارزه با بیماری‌ را داشته و خواص ضدباکتری، ضد‌‏ویروس، ضدقارچ، ضدتومور، ضدالتهاب و ضدعفونی‌‏کننده دارد.

روغن آویشن حاوی ترکیبات موثر دیگری نیز هست که درجلوگیری یا درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا موثرند. این ترکیبات عبارتنداز :

تیمول : ضدعفونی کننده‌ای طبیعی، که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شفادهنده است.

بتا-کاریوفیلین : ضد التهاب است.

نارینجین یا نارینژین : قدرت آنتی‌‏اکسیدانی روغن آویشن را افزایش داده و با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا مبارزه می‌کند.

اسید رُزمارینیک : هم آنتی‌‏اکسیدان وهم آنتی‌‏هیستامینی طبیعی است.

 

البته بیش از چهل گونه آویشن وجود دارد و فقط روغن آویشنی که از « نوع اُریگانوم وُلگاره » تولید شده، این فواید گسترده را دارد. بنابراین قبل ازخرید این روغن، به برچسبش دقت کرده و فقط از تولیدکنندگان معتبرخریداری کنید.

روغن آویشن چقدر قدرت دارد؟
تحقیقی در « مجله میکروبیولوژی کاربردی » منتشر شده، که اثرات ضدویروسیِ روغن آویشن و ماده کارواکرول را در موش بررسی کرده است. نتایج نشان می‌‏دهد هر دو ماده، ویروس را غیرفعال می‌‏کنند؛ اگرچه اثر کارواکرول در این مورد بهتر بود.

اگر می‌خواهید از انتشار ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا روی دست‌‏ها‌‏ و وسایل خانه‌‏تان جلوگیری کنید، از صابون‌های مایعِ حاوی روغن آویشن استفاده کنید یا روغن آویشن را به صابون مایعی که درحال‌‏حاضر مصرف می‌‏کنید، بیفزایید. تحقیق دیگری نشان می‌‏دهد که افزودن نیم درصد روغن آویشن به یک شوینده محلول، باعث می‌‏شود تا آن شوینده به‌‏اندازه صابون ضدباکتری، موثر باشد؛ بدون این‌‏که اثرات نامطلوب شوینده‌‏های مضری ‌‏مثل، تریکلوزان را داشته باشد. به‌‏خصوص ازآنجایی‌‏که اخیرا سازمان غذاوداروی‌‏آمریکا، بسیاری ازمواد شیمیایی ضدباکتری را ممنوع کرده است، استفاده از جایگزین‌‏های خانگیِ مطمئن‌تر، ایده خوبیست.

 

 

درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا
به‌‏دلیلِ طعم زیاد روغن آویشن، پیشنهاد می‌شود چند قطره از آن را با آب‌‏پرتقال، روغن‌‏زیتون یا روغن‌ ‏نارگیل رقیق کنید. البته به گفته یکی از متخصصین تغذیه، اگربتوانید چند قطره روغن آویشن را مستقیما زیرزبان خود ریخته و چند دقیقه‌‏ای صبر کنید، مزه آن کم‌تر شده و بخاطر جذب سریعتر روغن، بیماری‌تان زودتر درمان می‌شود. اگر طعم آن را اصلا دوست ندارید، می‌توانید از کپسول خوراکی آویشن استفاده کنید.

چند قطره روغن آویشن را در دستگاه بخورساز ریخته و بگذارید در هوا پخش شود، این ‌کار به باز شدن مجاری سینوس و بینی می‌‏کند.
مقدار معمول مصرف روغن آویشن، برای بزرگسالان مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا، ۳ تا ۴ بار در روز و هر بار ۲ تا ۳ قطره است. برای درمان گلودرد، ۵ تا ۶ قطره از آن را به یک لیوان آب افزوده و چند بار در روز غرغره کنید. برای پیشگیری از گلودرد، ۲ تا ۳ قطره از آن را در یک لیوان آب، دو بار در روزغرغره کنید.

کودکان نیز می‌توانند از این روغن استفاده کنند، البته طعم قوی آن باعث می‌‏شود، خیلی استقبال نکنند. خوشبختانه در برخی کشورها، مکمل‌های خوراکی آن، برای کودکان فرموله شده تا قابل‌‏پذیرش‌‏تر باشند. درعین‌‏حال می‌توانید چند قطره روغن آویشن را به پاهای‌‏شان بمالید و سپس روی آن جوراب بپوشانید.

چند قطره روغن آویشن را در دستگاه بخورساز ریخته و بگذارید در هوا پخش شود، این‌کار به باز شدن مجاری سینوس و بینی می‌کند. روزی چند بار در این هوای معطر نفس بکشید.

و بالاخره این‌‏که، از این روغن فقط به مدت ۷ تا ۱۰ روز استفاده کنید. ضمنا، روغن آویشن برای این افراد توصیه نمی‌شود : نوزادان، خانم‌های باردار و شیرده، افرادی با فشارخون بالا یا بیماری‌های قلبی.

و همیشه، قبل از هرگونه درمان با متخصص مربوطه یا پزشک‌‏تان مشورت کنید.

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.