توصیه های پزشکی

کمر درد و راه های درمان آن

نشستن ناصحیح، حمل اجسام سنگین و شرایط روانی برسلامت فیزیکی افراد تاثیر گزار است. به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، بیماری های اسکلتی عضلانی شایع ترین نوع بیماری های محیط کاری هستند، به طوری که بررسی های انجام شده نشان می دهد: حدود 70 درصد شاغلین در سیستم های اداری به نوعی به این بیماری ها دچار هستند. کمر، گردن، دست و موچ بیشتر در معرض آسیب هستند.
کمر درد یکی از شایع ترین بیماریهای شغلی است، ستون مهره‌ها از اجزای مختلف و متعددی تشكیل شده كه هر یك از آنها ممكن است آسیب ببیند و سبب كمردرد شود. درد پشت، در نتیجه فشار مكانیكی یا آسیب دیدن ستون مهره‌ها ایجاد می شود.

برخی از عواملی كه باعث كمردرد افراد شاغل می شوند، عبارتند از:

1 – نشستن ناصحیح، باعث فشار آمدن به ستون فقرات و در نتیجه كمردرد می شود.
2 – حمل اجسام سنگین، سلامت كمر را به خطر می اندازد.
3 – اضافه وزن، فشار وارده به كمر را تشدید می كند.
4 – ورزش نكردن، از عواملی است که  باعث کمر درد می شود.
5 – خارج نكردن وضعیت بدن از حالت خشك دائمی، مثل افرادی كه ساعت ها پشت میز می نشینند.
6 – کار در ساعت های طولانی با رایانه از دیگر عوامل بروز کمر درد است.
7 – شرایط روانی نیز بر سلامت فیزیكی تأثیرگذارند. به طوری كه استرس ، تنش كار و عصبانیت  نیز می توانند باعث بروز كمردرد می شود.

چند راه حل برای كاهش خطر كمردرد :

1 – رعایت نكات لازم در خرید مبلمان اداری نقش مهمی در پیشگیری از کمر درد ایفا می كند. بهتر است كارفرما به خرید مبلمان طبی توجه داشته باشد.
2 – آرامش و دوری از تنش های عصبی  بسیار مفید است.
3 – استراحت در خلال كار توصیه می شود.
4 – لازم است افراد ساعت های متمادی به یك حالت نمانند. پیشنهاد می شود كمی از جای خود بلند شوند و چند قدمی راه بروند یا به بدن خود حرکات کششی بدهند.
5 – ورزش را فراموش نكنید، یك نرمش چند دقیقه ای نیز مؤثر است. انجام ورزش‌هایی مثل شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری با افزایش میزان تناسب و توان فرد می‌تواند در کاهش ابتلا به کمر درد مفید باشد.
6 – افرادی که کار آن‌ها مستلزم بلند کردن اجسام سنگین است، یا ورزشکارانی که سروکارشان با وزنه سنگین است، هرگز از کفش‌های پاشنه بلند به مدت طولانی استفاده نکنند.
7- در هنگام ایستادن طولانی‌مدت، هرازگاهی به روی یک تکیه گاه یا دیوار تکیه کنید، یکی از پاها را روی یک پله یا چهارپایه به ارتفاع 20 سانتی متر قرار دهید تا فشار کمتری به کمر وارد شود و هر 10 دقیقه جای پاها را با هم عوض کنید تا از فشار بر روی کمر کاسته شود، هنگام ایستادن خود را به جلو خم نکنید. گوش‌ها، شانه و لگن را باید در یک امتداد و شکم را تو نگه دارید.
8- به جای چرخاندن کمرتان حین کار، از چرخش صندلی استفاده کنید.
9- ارتفاع میز و صندلی خود را تنظیم کنید.
10- از كفش های مناسب استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.