توصیه های پزشکی

گزگز کردن دست و پا نشان از چیست ؟

 

کمبود کلسیم یکی از مشکلاتیه که امروزه افراد زیادی درگیرش هستند و این مشکل با بالا رفتن سن خودش رو بیشتر نشون میده بیماری هایی که منشا اصلی آنها کاهش کلسیمه عواقب خطرناکی برای سلامتی فرد دارن که معمولا ستون فقرات و استخوان ها دچار بیشترین عواقب و آسیب های کمبود کلسیم خواهند شد

 

اصلی ترین دلیل ابتلا به این مشکل نرسیدن مواد مغذی استخوان ساز به بدنه. متأسفانه افراد زیادی به لبنیات که منبع مفیدی از کلسیمه حساسیت دارن و بی میلند. شاید مصرف شیر، ماست، پنیر و کشک که بیشترین کلسیم رو در بین لبنیات دارن برای افراد غیرقابل تحمل باشه اما این افراد برای اینکه دچار مشکل نشن باید از مواد مغذی جایگزین مثل ماهی، آجیل، دانه ها مثل دانه کنجد، سبزیجات بخصوص انواع پربرگ و سبز، گوشت کم چرب و تخم مرغ که منبع غنی کلسیم هستند استفاده کنند.

 

کمبود کلسیم چه خطری برای بدن داره؟

 

در صورت ابتلا به کمبود کلسیم و بی توجهی به این مشکل به مرور ماهیچه و استخوان ها ضعیف و ضعیف تر شده و عواقبی مثل پوکی استخوان، رماتیسم و آسیب پذیری بافت استخوان نسبت به ضربه، پرش و فشار کاری را خواهیم داشت. ستون فقرات بسیار ضغیف میشه و معمولا دردهای مفصلی_استخوانی مثل پا درد و کمردرد، فرد رو کلافه میکنه و در بعضی موارد فرد دچار بیماری عصبی_استخوانی ام اسمیشه.

 

بی حسی و گرفتگی عضلات از علائم کمبود کلسیم

 

یکی از علائم پایین اومدن کلسیم در بدن ما، احساس سوزش و خارش و به اصطلاح عامیانه تر گزگز کردن یا حس سوزن زدن در نوک انگشتان دست و پا و در بعضی موارد زبان و لب ها هست. اگر دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم ماهیچه ها یا بی حسی و کرختی بخصوص در قسمت پاها میشین حتما این مشکل رو جدی بگیرین.

 

کمبود کلسیم و احساس بی حالی، ضعف و خواب آلودگی

 

با پایین اومدن سطح کلسیم میزان انرژی بدن کمتر شده و با احساس درد و ضعف در ماهیچه های دست و پا میزان نشاط و شادابی و تحرک کمتر میشه. احساس ضعف و نیاز به استراحت یک علامت از کاهش سطح کلسیمه که نشون میده استخوان ها و ماهیچه ها به اندازه کافی قوی نیستن و به همین دلیل خیلی زود حس خستگی و ضعف خواهیم داشت.

 

کاهش اشتها و بی میلی به غذا از علائم کاهش کلسیم در بدن

 

اگه مثل همیشه احساس گرسنگی نمیکنین و به مرور شاهد کبودی و کوفتگی روی پوست و اندامهای بدن هستین این مورد میتونه به کمبود سطح کلسیم بدن که منجر به کاهش اشتها میشه، سوء تغذیه و آسیب به اندام ها مربوط باشه. داشتن یک برنامه غذایی منظم و خواب کافی در رفع این مشکل کمک زیادی میکنه.

کمبود کلسیم عامل ناخن شکننده و دندان های خراب

کاهش کلسیم بدن تنها به استخوان ها آسیب نمیزنه بلکه ناخن های ضعیف که براحتی شکسته میشه و دندان هایی که مقاومت کمی دارند و زود خراب میشن هم از علائم آن است. استفاده نکردن از مواد غذایی سرشار از کلسیم و در نتیجه ضعف توده استخوانی بدن میتونه باعث ایجاد حفره، شکستگی و پوسیدگی دندان و تغییر شکل ناخن بشه.

برچسب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.