توصیه های پزشکیسلامت

۵ علت درد پاها و راه درمان آنها

پیاده‌روی یکی از آسان‌ترین، موثرترین و پذیرفته‌ترین شکل‌های ورزش است که بسیار مورد ستایش قرار گرفته و این کاملا درست است. البته این امر مادامی که با پا درد که هر قدم را عذاب آورتر می‌کند، سروکار نداشته باشید، صحت دارد.

بر اساس گزارش انجمن ارتوپدیک پاها و مچ پا در آمریکا حدود ۸۰٪ از زنان با مشکلاتی در پاهایشان مواجهند، یعنی اکثر ما چنین مشکلی داریم، پیاده‌روی احتمالا کمتر از لم دادن روی کاناپه برایتان جذاب است.

ریک اولدرمن فیزیوتراپیست در دنور و نویسنده‌ی کتابی برای درمان شما با عنوان درد پا و مچ پا، می‌گوید: پاها نیز تقریبا به‌اندازه‌ی دست و مچ دست دارای استخوان است، بنابراین بخشی پیچیده‌ایی از بدن است. با این حال تا زمانی که مشکلی بروز نکند، توجه چندانی به پاها نمی‌شود.

این امر به ویژه برای زنان کاملا صدق می‌کند. نظرسنجی اخیر که توسط انجمن فیزیوتراپی انجام شد، نشان داد که احتمال پا درد در زنان به نسبت مردان ۹ برابر بیشتر است، به احتمال زیاد این امر ناشی از این واقعیت است که از هر ۱۰ زن ۹ نفرشان کفش‌هایی که برای پاهایشان خیلی کوچک است را می‌پوشند. و نتیجه؟ بیش از ۷ زن از هر ۱۰ زن عوارضی همچون انحراف شست، انگشت چکشی پا یا سایر ناهنجاری‌های دردناک پا را متحمل می‌شوند، این تمام آن چیزیست که می‌تواند جست و خیز را از قدم‌های شما دور کند.

توصیه‌هایی مختص افرادی که پیاده‌روی می‌کنند، به‌ویژه اگر گستاخانه عاشق کفش‌های پاشنه بلند هستند؟ اولدرمن می‌گوید: اولین گام در درمان درد مزمن پا دانستن علت آن است. در ادامه به ۵ مورد از رایج‌ترین مشکلاتی که زنان را از پیاده‌روی‌های طاقت‌فرسا رها می‌کند و بار دیگر پاهایی شاد را به شما باز می‌گراند برایتان آورده‌ایم.

۱: التهاب بافت همبند پاشنه

دکتر جفری ای اوستر، متخصص پا در نیویورک می‌گوید: التهاب بافت همبند پاشنه تاحد زیادی شایع‌ترین مشکلیست که در بیماران میانسالم مشاهده می‌کنم.

سندرم التهاب بافت همبند پاشنه ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از پاهاست که منجر به التهابات دردناکی در دسته‌ا‌یی از بافت‌های فیبری می‌شود که تا کف پا نیز ادامه می‌یابد. اوستر می‌گوید: التهابات پاشنه در کودکان وجود ندارد زیرا آن‌ها به سرعت درمان می‌شوند. در افراد مسن نیز وجود ندارد زیرا امکان انجام فعالیت‌هایی که منجر به این بیماری شود، در آن‌ها نیست.

اگر شما در محدوده‌ی سنی ۴۰ تا ۶۵ سال هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که درد و التهاب پاشنه پا را تجربه کنید، به‌ویژه اگر اضافه وزن دارید. اوستر می‌گوید: نیروی روی پاها حدودا ۱۲۰٪ وزن شماست. همین امر موجب می‌شود که در طول زمان پاها خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهندکه منجر به درد می‌شود.

درمان: ماساژ دادن و کشش پاها و زانوها. به گفته‌ی راشل اسکات، درمانگر و ماساژ درمانگر در لینوود، این مورد نه تنها منجر به فعال شدن منبع تازه‌ای از اکسیژن در خون آن ناحیه از پاها می‌شود، بلکه ماساژ و کشش می‌تواند التهاب عضلات را از بین برده و به حرکت آزادنه با درد کمتر کمک کند. اسکات می‌گوید: مردم اغلب صرفا به کف پا توجه کنند و فراموش می‌کنند که بافت همبند پاشنه بخشی از یک سیستم است که از ماهیچه‌های ساق پا شروع و تا تاندون آشیل ادامه می‌یابد.

۲: انحراف شست و انگشت چکشی پا

دکتر سوزان سی. فوشز، پزشک متخصص و تناسب اندام در نیویورک پارک معتقد است ناهنجاری‌های دردناک انگشت بزرگ پا (انحراف شست پا) و انگشتان کوچک (انگشت چکشی پا) می‌تواند ژنتیکی باشد، اما اگر به طور مداوم کفش‌های خیلی تنگ بپوشید، اوضاع آن‌ها وخیم‌تر می‌شود.

او اضافه می‌کند که این مفاصل معمولا هنگامی که کفش دائما به آنها ساییده شود، دردناک‌تر می‌شوند و باعث التهاب، تورم و قرمزی می‌شود. در انحراف شست معمولا با برآمدگی دردناک و سفت در انگشت بزرگ پا مواجه هستیم، این عارضه گاهی‌اوقات موجب می‌شود انگشت به‌طور مورب به‌ سمت انگشت دوم تغییر جهت دهد.

فرم انگشت چکشی زمانی پدید می‌آید که یکی از عضلات انگشت ضعیف شود و درنتیجه روی تاندون‌ها و مفاصل یک انگشت یا انگشتان بیشتر فشار وارد کند، که باعث می‌شود انگشت پا به مفصل بچسبد.

درمان: کفش‌های مناسب انتخاب کنید. فوشز می‌گوید اولین گام برای جلوگیری از انحراف شست پا یا عارضه‌ی انگشت چکشی پا این است که قطعا کفش‌هایی با جلوی پهن بپوشید تا انگشتانتان فضای کافی داشته باشند.

باید حدود یک ونیم سانت فضا بین نوک بلندترین انگشت شما و انتهای کفش باشد. او می‌گوید: کفش‌های شما نباید موجب فشار زیاد روی پا و انگشتان یا موجب شکستگی آن‌ها بشود. همچنین می‌توانید یک پد ویژه جهت از بین بردن میخچه به کفشتان اضافه کنید ( هنگامی که مفاصل بزرگ انگشتان پا به جلوی کفش سائیده شود، میخچه‌ها ظاهر می‌شوند.) یا می‌توانید یک پد ویژه که قسمتی از آن در کفش و در ادامه تا ساق پا را می‌پوشاند به کفش‌ها اضافه کنید. این پد می‌تواند ساختار و کارکرد زیستی پا را بهبود بخشد، به تعادل عضلات و تاندون‌ها کمک کند و مانع از وخامت انحراف شست پا و انگشت چکشی پا شود.

۳: میخچه

Alena Ivochkina/Getty Images

به‌گفته ‌یاستر، علاوه بر اینکه که بسیاری از ما تصور می‌کنیم قسمت‌های ضخیم پوست واقعا بدمنظره هستند، میخچه‌ها نوعی از خال‌های فشاری هستند که در حین راه رفتن می‌توانند دردناک نیز باشند. جالب توجه اینکه آنها در واقع روش دفاعی بدن برای جلوگیری از گسترش تاول‌های دردناک هستند.

در صورت عدم بروز میخچه فشار و سایش، پوست را برای ایجاد حباب‌های پر از مایع و دردناک که به‌عنوان تاول شناخته می‌شوند، تحریک می‌کند. اما از طرف دیگر میخچه‌های روی پاشنه، قوزک، یا انگشت چکشی مانعی بر سر راه پیاده‌روی شما هستند.

درمان: خیس‌خوردن و سپس نرم‌شدن. برای درمان میخچه در خانه، پاهای خود را در آب گرم غوطه‌ور کنید و سپس یک لوسیون مرطوب‌کننده که مملو از اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اوره می‌باشد به پاهایتان بمالید. این مواد می‌تواند به نرم شدن پوست کمک کند و میخچه را کوچک نماید. اگر میخچه‌ بزرگ و دردناک است، به یک متخصص پا یا متخصص پوست مراجعه کنید که تا با یک تیغ جراحی آن ‌را بردارد و یا اگر چندان درد ندارید احتمالا پزشک داروی کورتیزون تجویز می‌کند.

۴: التهاب تاندون آشیل

به‌گفته‌ی فوشز، تاندون آشیل در پشت پا به استخوان پاشنه می‌رسد و اگر بیش از حد از آن کار بکشید می‌تواند ملتهب و تحریک‌پذیر شود. عارضه‌ایی که در پی دارد التهاب تاندون خواهد بود و البته دونده‌ها مانند کسانی که مرتب کفش پاشنه‌‌ بلند می‌پوشند، مستعد التهاب هستند. گرچه چندان رایج نیست اما دلیل بالقوه‌ی بیماری‌های التهابی دیگر مانند ورم مفاصل روماتوئید یا نقرس است.

درمان: استراحت کردن، گذاشتن یخ و تکرار. به‌گفته‌ی فوشز، هرچه سریع‌تر آنها را در نطفه خفه کنید، بهتر است، پیشنهاد او این است که به مدت یک هفته یا یک ماه از انجام هر گونه فعالیتی که درد را شدیدتر می‌کند، اجتناب نمایید. هنگامی که درد ناگهانی و شدید را احساس کردید، سریعا در آن نقطه یخ بگذارید. شاید پزشکتان یک ضدالتهاب غیر استروئیدی برای تسکین ناراحتی و التیام التهاب تجویز کند.

۵: تورم عصب مورتون

به‌گفته‌ی فوشز، این وضعیت موجب درد در بغل پای شما می‌شود که به سمت انگشتان سوم و چهارم پخش می‌شود. او می‌گوید: این حس شبیه وجود شن ریزه یا سنگ در کفش است. از دیگر دلایل نفرین خلقت کفش‌های پاشنه بلند‌: آن‌ها می‌توانند محرک این شرایط دردناک شوند. بنابراین ورزش‌هایی سنگین برای پا مانند تنیس، دویدن، یا پیاده‌روی می‌تواند، آزار دهنده باشد.

کوبیدن مکرر پا در سطوح سخت موجب آسیب به عصب‌های منتهی به انگشتان می‌شود. افرادی که انحراف شست، انگشت چکشی، قوس کف پا یا کف پای صاف دارند نیز در خطر ابتلا به تورم عصب مورتون هستند.

درمان: کفش‌هایی جدید، ارتوتیک‌های معمول و احتمالا تزریق کورتیزون. به‌گفته‌ی فوشز، نخست، پزشک شما برای جلوگیری از سایر مشکلات عکس‌برداری را تجویز می‌کند و احتمالا به ‌دنبال آن اسکن و ام آر ای که ابزارهای دقیق‌تری برای تشخیص ناهنجاری‌های بافت نرم هستند را توصیه می‌کند.

سپس، همچنان که غرق شادی کفش جدیدتان هستید، تازه متوجه می‌شوید همین کفش‌ نامناسب منجر به مشکل شده و درد را شدیدتر می‌کند. او می‌گوید که محافظ قوس داخلی پا، پد کف پا یا ارتوتیک‌های معمول را امتحان کنید، زیرا درهنگام راه رفتن به شکل پا و نرم نگه‌داشتن آن کمک می‌کند. اگر این تاکتیک محافظه کارانه موثر نبود، تزریق کورتیزون یا حتی عمل جراحی برای کاهش فشار روی عصب می‌تواند یک انتخاب موثر باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.