توصیه های پزشکی

آیا می دانید ۱۰ نشانه رایج بیماری آلزایمر چیست ؟

آلزایمر نوعی اختلال مغزی است که فرد مبتلا را به فراموشی دچار می سازد. در این بیماری، سلولهای مغز به تدریج تخریب شده و فرد دچار فراموشی می شود، به طوریکه دیگر قادر نیست خاطرات گذشته را به یاد بیاورد و یا رویدادهای جدید را در مغز خود شکل دهد.
در صورت پیشرفت بیماری، حافظه دراز مدت هم تحت تأثیر قرار گرفته و در نهایت منجر به فوت می شود. علائم این بیماری معمولا به کندی پیشرفت می‌کنند و به مرور زمان وخیم‌تر می‌شود تا جایی که درکار‌های عادی روزانه و زندگی روز‌مره اختلال ایجاد می‌کند.

۱۰ نشانه هشداردهنده این بیماری عبارتند از:

۱ـ تضعیف حافظه و بروز حالت‌های فراموشی که زندگی روزمره را مختل می‌کند: یکی از شایعترین علائم آلزایمر از دست دادن حافظه بویژه فراموش‌ کردن اطلاعاتی است که فرد بیمار اخیرا آن‌ها را به خاطر سپرده است.
۲- چالش در برنامه‌ریزی یا حل مسائل:برخی افراد ممکن است تغییراتی را در توانایی‌شان برای برنامه‌ریزی یا کارکردن با اعداد و ارقام تجربه کنند. آن‌ها اغلب رسیدگی به صورت حساب‌های ماهانه را فراموش می‌کنند و در تمرکز کردن و انجام کارهای طولانی‌تر با مشکل مواجه می‌شوند.
۳- مشکل در انجام کارهای معمول و ساده در منزل، محل کار و حتی تفریحات.
۴- سردرگم شدن در زمان و مکان
۵- مشکل در درک تصاویر: در برخی از افراد داشتن مشکل بینایی در واقع نشانه‌ای از آلزایمر است. آن‌ها هم‌چنین در خواندن، تشخیص مسافت و رنگ و تضاد نورها مشکل پیدا می‌کنند. گاهی اوقات وقتی مقابل آیینه قرار می‌گیرند، تصور می‌کنند فرد دیگری مقابل آن‌ها ایستاده و درک نمی‌کنند که تصویر خودشان است.
۶- پیدا کردن مشکلات تازه با واژه‌ها در گفتن یا نوشتن :مبتلایان به آلزایمر در دنبال کردن یا پیوستن به یک گفت‌وگو ناتوان می‌شوند، آنها گاهی در حین گفت‌وگو متوقف می‌شوند و برای ادامه صحبت‌های خود هیچ ایده‌ای ندارند و دائم جملات مشابهی را تکرار می‌کنند.
۷- گذاشتن اشیاء در جای غیرمعمول و از دست دادن توان ردیابی مجدد برای پیدا کردن آن‌ها.
۸- ضعف‌ و ناتوانی در قضاوت و تصمیم‌گیری:بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب در قضاوت و تصمیم‌گیری دستخوش تغییراتی می‌شوند که توان‌ آن‌ها را در این زمینه‌ها کاهش می‌دهد.
۹- عقب نشینی از فعالیت‌های کاری و اجتماعی
۱۰- تغییر در خلق‌ و خو وشخصیت: ویژگی‌های شخصیتی و خلق‌ وخوی این بیماران نیز تغییر می‌کند. آن‌ها دچار سردرگمی، تردید و ظن، افسردگی، ترس واضطراب می‌شوند و به سادگی در شرایط مختلف آشفته و پریشان می‌شوند.

یافته های آماری نشان داده است میزان ابتلا به آلزایمر در افرادی که کار فکری منظم انجام می دهند، کمتر است.شایان ذکر است ، بیش از ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری آلزایمر هستند و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۲۲ میلیون نفر افزایش یابد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.