توصیه های پزشکی

علل ایجاد سکسکه و راه درمان

سکسکه

سکسکه چیزی است که بی گمان همه در طول زندگی خود با آن مواجه شده اند. هق هق های بی امانی که در صورت تداوم، فرد را مستأصل می کند و در مواردی حالت بیماری به خود می گیرد. در زبان لاتین به سکسکه SINGULTUS اطلاق می شود که از لغت SINGULT به معنی تلاش برای نفس کشیدن در حین هق هق گریه مشتق شده است. سکسکه همچنان به عنوان یکی از اسرار پزشکی باقی مانده است و تا به حال، نقش و عملکرد مفیدی برای آن شناخته نشده است.

در واقع سکسکه عبارت است از انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم و عضلات تنفسی بین دنده ای.

سکسکه یک علامت است، نه یک بیماری.

اکثر موارد سکسکه سریعا متوقف می شود و نیازی به درمان ندارد. گاهی اوقات به علت بعضی بیماری ها، سکسکه های طولانی ایجاد می شود که چندین ساعت تا چندین روز

طول می کشد.

علل ایجاد سکسکه

علل ایجاد سکسکه تحریک اعصابی است که عضلات تنفسی، خصوصاً دیافراگم را تحریک می کنند. علت سکسکه کوتاه مدت معمولاً ناشناخته است، اما در صورتی که سکسکه طولانی مدت باشد یا به شکل مکرر رخ دهد، امکان دارد به علت موارد زیر ایجاد شده باشد:

خوردن یا آشامیدن غذا یا نوشیدنی داغ یا مواد تحریک کننده، بیماری پرده جنب (پرده ای که روی ریه را می پوشاند)، ذات الریه، اورمی (جمع شدن مواد زاید سمی در اثر نارسایی کلیه)، الکلی بودن، مصرف برخی از داروها، اختلالات معده و مری و روده یا لوزالمعده، حاملگی، تحریک مثانه، هپاتیت، سابقه عمل جراحی (خصوصاً جراحی روی شکم)، علل عاطفی، پُر بودن معده، خنده شدید یا احساسات قوی، تغییر در دمای محیط.

چنانچه گفته شد، معده خیلی پُر و انباشته نیز می تواند باعث حمله های سکسکه شود که به شکل غیرارادی بروز می کند و در شرایط زیر پیش می آید: خوردن بیش از حد و سریع غذا؛ به درون کشیدن هوای بیش از اندازه به داخل ریه ها؛ تغییر ناگهانی در دمای معده، مثل نوشیدن مایعات سرد بلافاصله بعد از خوردن یک نوشیدنی داغ.

برای قطع سکسکه روش های زیر را به کار ببرید.

۱-    می توان با پرت کردن حواس بیمار از مشکل فعلی، سکسکه را برطرف کرد.
۲-    – بو کردن موادی که بوی نافذی دارند.
۳-    در برخی مطالب، به گذاشتن یخ و لیمو روی زبان برای متوقف کردن سکسکه، اشاره شده است.
۴-    با حبس کردن نفس تا جای ممکن می توان موجب بهبود سکسکه شد.
۵-    با تحریم بینی و ایجاد عطسه می توان موجب متوقف شدن سکسکه شد.
۶-    یک لیوان را پر از آب کنید. دهان خود را روی لبه ی مقابل لیوان بگذارید سپس روی لیوان خم شوید و سعی در نوشیدن آب نمایید.
به طور کلی سکسکه معمولاً حالت خوش خیم داشته و با درمان های خانگی برطرف می شود، در مواردی هم که به طول بیانجامد یا به درمان های معمولی جواب ندهد، معمولاً با دخالت پزشک برطرف خواهد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.