دانش یوگا

تاثير يوگا بر كمردرد

ستون فقرات که در کمر جای دارد یکی از مهمترین بخش های حیاتی بدن انسان به شمار می‌رود. ستون فقرات، ‌تکیه گاه بدن، نخاع و عصبهای نخاعی می‌باشد و مسئول حرکات بدن می‌باشد. بسیاری از مردم، ‌در طول زندگی با انواعی از کمردرد زندگی کرده اند که این درد در دوره های مختلف پیشرفته تر می‌گردد.

مشکلات کمر یکی از دلایلی است که به طرز کار افراد چه زن و چه مرد در همه گروههای سنی بستگی دارد.  اگرچه، ‌کمردردها می‌توانند بوسیله ورزش و حرکات صحیح بدن قابل پیشگیری باشند…

ستون فقرات تقریباً 75 سانتیمتر طول دارد و از 33 مهره که به 5 قسمت تقسیم شده اند تشکیل شده اند.
1. مهره های گردنی
2. مهره های پشتی
3. مهره های کمری
4. استخوان خاجی
5. استخوان دنبالچه
مهره های گردنی از هفت مهره تشکیل شده اند و در قسمت بالای ستون مهره ها قرار دارد.

1. مهره های گردنی بعنوان قابی برای گردن بکار می‌رود و از سر حمایت می‌کند.  این استخوانها انعطاف پذیر می‌باشند.  اولین مهره گردنی C1 یا اطلس و دومین مهره C2 یا اکسیس نام دارد.
2. دومین گروه از ستون مهره ها را مهره های پشتی می‌نامند که از 12 مهره تشکیل شده است و در قفسه سینه و یا وسط کمر قرار دارند.  استخوانها در مهره های پشتی بوسیله تاندون حرکت می‌کنند و بسیاری از ارگانهای حیاتی را حمایت می‌نمایند.

3. در امتداد مهره های پشتی،  مهره های کمری وجود دارد که از 5 و یا 6 مهره تشکیل شده است.  مهره‌های کمری از دو گروه مهره‌های گردنی و پشتی بلند‌تر است و بیشترین وزن بدن را دارا می‌باشند.

4. زیر مهره های پشتی، ‌استخوان خاجی قرار دارد که یک مهره مثلثی شکل است. این استخوان در کودکی از 5 مهره تشکیل شده است که بعد از سن 26 سالگی به یک مهره تبدیل میگردد.

5. بعد از مهره های خاجی،  استخوان دنبالچه را داریم که آخرین مهره از ستون فقرات می‌باشد.  استخوان دنبالچه نیز از 3 تا 5 استخوان تشکیل شده است که در بزرگسالی با هم ترکیب می‌شوند.  هر مهره، ‌یک دهانه کوچک دارد و بوسیله دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می‌شوند.  دیسکها از سلول دوکی شکل (فیبروسیت) تشکیل شده اند و گرفتن ضربه های ناشی از حرکت در ستون مهره ها، کار آنها می‌باشد.

بیشترین صدماتی که به کمر وارد می‌شود، صدمات ماهیچه ای ـ اسکلتی است که استخوانها،  ماهیچه ها،  تاندونها و رباطها را درگیر می‌نماید.  بنابر تحقیقات انجام شده،  منشاء بیشترین کمردردها،  ‌ناراحتیهای عصبی است که از ستون فقرات بالا می‌رود و باعث ایجاد تنش در ماهیچه‌ها می‌گردد.

 

سیمرغ

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.