توصیه های پزشکی

درمان های خانگی بوی عرق بدن به روشی موثر

بوي عرق بدن افراد به نوعي خود يک بيماري محسوب نمي شود، اما بعضي اوقات افرادي که مشکل تعرق دارند ممکن است متوجه نباشند که بوي بدن آنها ديگران را اذيت مي کند.
بوي بدن از ترکيب عرق و باکتري حاصل مي شود. البته عرق به نوبه ي خود کاملاً بي بوست، اين باکتري است که با عرق بدن مخلوط مي شود و چنين بوي زننده يي را به وجود مي آورد.
بدن ما دو نوع عرق ترشح مي کند؛ «آپوکرين» و «اکرين». عرق اِکرين براي پايين آوردن درجه حرارت بدن ما، مثلاً هنگام ورزش يا زماني که هوا خيلي گرم است، کاربرد دارد. اين نوع عرق در همه ي قسمت هاي بدن بطور يکنواخت ترشح مي شود وبي بوست.
آپوکرين نوع ويژه يي از ترشحات بدن است که در محل هاي مخصوصي مثل زير بغل، کشاله هاي ران، دست ها و پاها ايجاد مي شود. اين نوع عرق است که دليل پيدايش بوي تند و زننده است، ولي اين هم مثل اِکرين کاملاً بي بو و حاوي چربي و پروتئين است.
اما چه چيز باعث مي شود که عرق آپوکرين چنين بوي زننده يي در بدن ما ايجاد کند؟
باکتري هايي روي بدن ما وجود دارد که از عرق آپوکرين تغذيه مي کنند. وقتي باکتري ها اين عرق را مصرف مي کنند، همان کاري از آنها سرمي زند که ساير موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام مي دهند؛ بله، غذا را دفع مي کنند. اين بوي زننده و منزجر کننده از اينجا ناشي مي شود. در واقع، باکتري ها عمل دفع غذا را دقيقاً مثل ما انجام نمي دهند. آنها پيوندهاي شيميايي را مي شکنند. اما ازعرق ما تغذيه مي کنند و همين باعث بوي بد و چندش آور مي شود.
به هر حال، اگر شما شکل بوي بد عرق داريد، شيوه هاي طبيعي درمان خانگي ميتواند به شما کمک کند.
1ـ استحمام کنيد، سپس آب شلغم را بگيريد، به اين صورت که شلغم را رنده کنيد و داخل يک پارچه ي شل بافت بريزيد و فشار دهيد. عصاره ي بدست آمده را با يک قاشق چايخوري به زير بغل هاي تان بماليد و ماساژ دهيد.
2ـ استفاده از جوش شيرين بوي بد زير بغل و پاهاي شما را کاهش مي دهد.
3ـ چند ليمو را در دست خود کم کم فشار دهيد تا نرم شود. سپس از وسط به دو نيم کنيد و به زير بغل هاي تان بماليد تا هسته هاي ان خارج شود، سپس حمام کنيد. اگر زير بغل شما موهاي زايد دارد يک روز قبل از اين کار آن موها را از بين ببريد تا اسيد ليموها بوي بدن شما را از بين ببرد.
4ـ هر روز به حمام برويد و بعد از آن به زير بغل هاي تان پودر بزنيد. اين کار علاوه براينکه بوي بدن را مي گيرد پوست تان را نيز سفيد مي کند.
5ـ روغن زيتون ،آب پرتغال، آب ليمو و گريپ فروت هم موادي هستند که شما مي توانيد استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که افشره ي آنها بايد تازه باشد. زير بازوهاي تان را پودر بزنيد. جوش شيرين را به افشره اضافه کنيد و به زير بغل خود بماليد. سپس با روغن زيتون پاک کنيد؛ بوي بدن شما از بين خواهد رفت.
اگر شما گوشت و مرغ مي خوريد و با مشکل بوي بدن بدن مواجه هستيد رژيم غذايي خود را عوض کنيد. مصرف گوشت و مرغ را کاهش دهيد و خود را به خوردن سبزيجات عادت دهيد.

توصيه هاي غذايي مفيد

هر روز قبل از صبحانه پانصد ميلي گرم پودر جوانه ي گندم را در آب حل کنيد و بنوشيد. اگر سوپر مارکت هاي اطراف خانه ي شما جوانه ي گندم تازه دارد، مي توانيد از جوانه ي گندم تازه استفاده کنيد توجه داشته باشيد محلول جوانه را با معده ي خالي و با آب معدني بنوشيد. کلروفيل بوي بدن را به صورت چشمگيري کم مي کند يا کاملا از بين مي برد.
ـ اگر کشمکش هاي عصبي باعث مي شود که شما تعرق تان افزايش يابد و اين نيز باعث مي شود که بوي بدن تان زياد شود، چاي سبز بنوشيد. يک قاشق چايخوري چاي سبز خشک يا دو عدد چاي کيسه يي را در يک فنجان آب بريزيد و بگذاريد به مدت ده دقيقه خيس بخورد و کم کم در طول روز آن را بنوشيد. اين چاي به شما کمک مي کند آرامش پيدا کنيد و ديگر عرق نکنيد.

نگران نباشيد

اگر بدن تان بويي زننده و انزجار آور از خود متصاعد ي کند، اصلا نگران نباشيد. راه هاي بسياري براي رفع اين مشکل پيش روي شماست. اولين کاري که بايد بکنيد اين است که علت و سبب اين بوي بد را کشف کنيد. بعد مي توانيد با توجه به آن از روش هاي درماني ويژه استفاده کنيد.ا گر ديديد که با روش هاي معمول مشکل تان برطرف نشد، ترديد نکنيد، حتماً به پزشک مراجعه کنيد تا به شما در اين زمينه کمک کند.

اين نکات را هم حتماً بخوانيد وعمل کنيد

در فصل تابستان حداقل هر دو هفته يک بار ملحفه ها را تعويض کنيد.
از خريدن لباس هاي زير يا رويي که در آنها الياف مصنوعي زياد استفاده شده بپرهيزيد. (بهترين نوع لباس براي لباس هاي زير و رو، انواع نخي است.)به هيچ وجه از عطر، ادکلن، مام يا هر نوع خوشبوکننده ي ديگر زماني که احساس مي کنيد عرق کرده ايد استفاده نکنيد. تعرق بين انگشتان پا و پشت لاله هاي گوش، اين مناطق را مستعد رويش قارچه هاي پوستي مي کند. از اين رو به نظافت اين نقاط توجه کنيد. براي رفع بوي بدن پا از سنگ پا استفاده کنيد، اما فراموش نکنيد پس از استحمام، حتماً کف پاها را با کرم مخصوص مرطوب کنيد و بلافاصله جوراب بپوشيد. ترک پا عاملي جهت رويش قارچ به ويژه در فصل تابستان است. در فصل تابستان ، هفته يي يک بار و در فصول ديگر هر دو هفته يک بار کفش هاي تان را بشوييد. اين نکته درباره ي کفش هاي ورزشي بسيار حايز اهميت است. استفاده از خوشبوکننده به ويژه براي پسران در دوران بلوغ لازم است. از صابون ها و شامپوهاي خوشبوکننده و ترجيحاً سازگار با پوست بدن استفاده کنيد. تحريک پوست بدن عاملي جهت تشديد تعرق است.

درمان هاي ديگر

اگر بوي بد عرق بدن تان با هيچ کدام از روش هاي بالا از بين نرفت، بدانيد که راه هاي ديگري نيز براي رفع آن وجود دارد که نيازمند تجويز پزشک است. موارد بسيار شديد احتمالاً از بيماري هايي خاص ناشي مي شوند که بايد تحت درمان پزشکي قرار گيرند.
منبع: مجله 7 روز زندگي شماره 101

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.