آموزش و نکات آرایشتوصیه های پزشکی

ناخن مصنوعی و عوارض آن

استفاده طولانی از ناخن مصنوعی باعث صدمه به ناخن طبیعی می شود . ناخن مصنوعی روی ناخن طبیعی را می پوشاند و اجازه نمی دهد که مواد جمع شده در زیر آن پاک یا تبخیر شود . این مورد باعث نرم شدن ناخن طبیعی و ایجاد بد شکلی (اونیکودیستروفی ) در ناخن می شود .

در مورد ناخن کاشته شده چون ناخن مصنوعی محکم تر به ناخن طبیعی می چسبد ، وضعیتی به نام اونیکولیز (تخریب ناخن ) اتفاق می افتد که در آن ناخن طبیعی از بستر زیرین خودجدا می شود . ظاهر سفید صفحه ناخن در این بیماری به دلیل همین جدا شدن ناخن از بستر زیرین آن است .

ممکن است واکنش های آلرژیک نسبت به یکی از اجزای ناخن مصنوعی اتفاق افتد این واکنش ها معمولاً 2 تا 4 ماه بعد از تزیین ناخن رخ می دهند . گاهی این واکنش ها دیرتر حتی تا یک سال بعد دیده می شود .معمولاً اولین علامت واکنش آلرژیک خارش بستر ناخن است . ناخن مصنوعی همچنین ممکن است ایجاد عفونت باکتریال در بافت اطراف ناخن کند ( پارونیکیا) . به ندرت استفاده از ناخن مصنوعی موجب از بین رفتن کامل ناخن می شود .

در هر حال ، در صورت امکان بهتر است از ناخن های مصنوعی استفاده نکنید . در صورتی که بیماری بخواهد برای پوشاندن بدشکلی ناخن از ناخن مصنوعی استفاده کند ، بهتر از قبل به متخصص پوست مراجعه کند چون ممکن است بتوان مشکل را از جنبه پزشکی برطرف کرد .

در صورت استفاده از هر نوع ناخن مصنوعی باید هرچه زودتر آن را از روی ناخن برداشت . اگر عوارض جانبی ناخن مصنوعی بروز کرد باید ناخن را با محلول های پاک کننده یا سوهان ناخن با زبری متوسط (در صورتی که از ژله های بی رنگ استفاده کرده ایم ) برداشت .

دکتر شهریار نظری

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.