توصیه های پزشکیسلامت در دوران قبل و بعد از بارداری

همسرتان باردار است؟ توصیه هایی ضروری به آقایان

شکمش روز به روز بزرگ تر می شود؛ بزرگ تر و سنگین تر. دیگر نمی تواند کارهای روزانه اش را به سادگی انجام دهد. حتی نمی تواند کارهای شخصی اش را هم به سادگی انجام دهد. دوست ندارد خودش را در آینه ببیند…

از این وضعیت، کسل و بی حوصله است، اما چاره ای ندارد. خواندن این مطلب می تواند راهکارهای ساده اما کاربردی را پیش روی آقایانی بگذارد که همسرشان دارد چنین روزهایی را سپری می کند؛ روزهای مصائب شیرین بارداری.

● ۸ توصیه به آقایان در ۳ ماه اول بارداری همسرشان

اگر آقایان در ۳ ماهه اول بارداری، به این ۸ نکته توجه کنند، کمک شایانی به درک بهتر همسرشان و کنار آمدن راحت تر او با این دوران خواهند کرد:

۱ از شنیدن خبر بارداری همسرتان ابراز خوشحالی کنید و این خوشحالی را با خریدن یک هدیه کوچک و یک شاخه گل، به همسر خود نشان دهید.

۲ خانواده خود و همسرتان را به شام دعوت کنید و وجود نوه جدیدشان را به آنها تبریک بگویید. چند کتاب مرتبط با بارداری بخرید و روزی یک ساعت آنها را با همسر خود بخوانید تا اطلاعاتتان درباره این دوران بالا برود و استرستان کمتر شود.

۳ اطلاعات خود را درباره دوران بارداری کمی افزایش دهید تا بتوانید شرایط فیزیکی و روانی همسرتان را بهتر درک کنید. مثلا شما باید بدانید که شکم همسرتان طی ۱۴ هفته اول بارداری به اندازه یک طالبی کوچک، برآمده می شود. ایجاد همین تغییر کوچک در شکل ظاهری بدن خانم ها، می تواند آنها را از نظر روانی دچار مشکل کند.

۴ برخی خانم ها پس از پی بردن به بارداری شان، دچار افسردگی می شوند. برخی دیگر هم به دلیل تغییر سطح هورمون های بدن، بدخلق و بی حوصله می شوند، بنابراین نقش همسران آنها در ایجاد فضایی آرام و در عین حال شاد در خانه، بسیار پررنگ و بااهمیت است. آقایان می توانند برای تغییر روحیه همسر خود، او را به سفرهای کوتاه یک روزه ببرند یا یکی دو روز مرخصی بگیرند و با هم به مکان هایی که از آنها خاطره دارند، بروند.

۵ بهتر است بدانید که احساس تهوع صبحگاهی و حساسیت به بو و طعم بعضی غذاها یا عطر و ادکلن ها می تواند در ۳ ماهه اول بارداری شرایط بسیار آزاددهنده ای برای همسرتان ایجاد کند. وظیفه شما در این دوران، دور کردن ادویه ها، عطرها یا حتی صابون های معطری که خانمتان به آنها ویار دارد، از محیط خانه است.

۶ اگر همسرتان دچار تهوع های شدید صبحگاهی است، از درست کردن صبحانه های بودار مانند تخم مرغ یا املت پیش از رفتن به محل کارتان خودداری کنید. یک لقمه نان و پنیر و گردو با یک استکان چای برای خود و همسرتان تهیه کنید و از او بخواهید که در این مدت وظیفه تهیه صبحانه را به شما بسپارد.

۷ از همسرتان بخواهید برای تهیه شام و ناهار، خودش را زیاد به زحمت نیندازد و اگر از بوی ادویه ها اذیت می شود، در این مدت غذاها را بدون ادویه طبخ کند. به او اطمینان بدهید که از خوردن غذاهای بدون ادویه هم لذت می برید.

۸ برای اینکه عشق و علاقه خود را به همسر باردارتان ثابت کنید و حمایت های لازم روانی را انجام دهید، حتما در تمام مراحل آزمایش، سونوگرافی و مراجعه به پزشک با او همراه شوید.

● ۶ توصیه به آقایان در ۳ ماه دوم بارداری همسرشان

۳ ماهه دوم بارداری کمی راحت تر از ۳ ماهه اول سپری می شود؛ هم استرسش کمتر است و هم دردسرهایش، اما رعایت این ۶ نکته در این دوره به وسیله همسر خاطره خوشی بر جای می گذارد:

۱ رشد ناگهانی شکم در این دوره، باعث تغییر کامل ظاهر همسر می شود. با او به خرید بروید. برایش لباس هایی که فکر می کند با پوشیدن آنها ظاهر مناسب تری پیدا می کند بخرید و مدام این نکته را به او یادآور شوید که با این شکل و قیافه هم به چشم شما زیبا و خواستنی است.

۲ با خریدن خوراکی های مغذی و تشویق همسرتان به خوردن آنها، اطمینان او را از نظر اینکه توجه تان را به او از دست نداده اید، جلب کنید.

۳ از او به خاطر اینکه سختی پرورش کودکتان را به تنهایی به دوش می کشد، تشکر کنید.

۴ معمولا سینه خانم های باردار در این دوران کمی متورم و دردناک است. برخی از خانم ها هم تمایلی به برقراری رابطه زناشویی در ۳ ماهه دوم بارداری ندارند، بنابراین همسرتان را وادار به انجام کاری که دوست ندارد، نکنید و رابطه زناشویی را با میل و نظر او برقرار کنید.

۵ از اطرافیان خود بخواهید قید آمدن به منزل شما را بزنند. اگر به مهمانی دعوت شدید، هوای همسرتان را سر میز شام و در طول مهمانی داشته باشید تا دیگران بدانند که علاقه شما به او در این دوران، چندبرابر شده است.

۶ با مشورت همسرتان به دنبال انتخاب نامی مناسب برای فرزندتان باشید.

● ۸ توصیه به آقایان در ۳ ماه سوم بارداری همسرشان

معمولا خانم ها در ۳ ماهه سوم بارداری در اوج استرس هستند و همسران آنها می توانند با رعایت این ۸ نکته نقش بسزایی در رفع این مشکل داشته باشند:

۱ از اطرافیان خود بخواهید خبر سقط جنین، مرده زایی، مرگ نوزاد یا مادری که به تازگی در بین یکی از اعضای فامیل یا همسایه ها اتفاق افتاده است، برای همسرتان بازگو نکنند.

۲ همسرتان در این دوران خیلی سنگین شده و انجام کارهای شخصی خودش هم برایش مشکل است. پس لطفا در این ۲ تا ۳ ماه آخر بارداری، وظیفه شستن ظرف ها، اتوکردن لباس ها یا گردگیری خانه را به عهده بگیرید.

۳ امکان دارد همسر شما با زایمان زودرس مواجه شود. پس همیشه در دسترس باشید و شب ها کمی زودتر به خانه برگردید.

۴ ساک بچه را با مشورت همسرتان آماده کنید تا در صورت زایمان زودرس، تمام وسایل مورد نیاز را در اختیار داشته باشید.

۵ سنگینی و خانه نشینی همسرتان می تواند او را کسل و بی حوصله کند. شب ها کمی زودتر به خانه بیایید تا با هم بیرون بروید، دوری بزنید و حال و هوایتان را عوض کنید.

۶ آخر هفته ها را به خرید لباس و وسایل نوزادتان اختصاص دهید تا همسرتان مطمئن شود شما هم به اندازه او شوق و ذوق دارید.

۷ اگر همسرتان در این ماه های آخر دچار بی خوابی شده است، برایش فیلم ها و موسیقی های ملایم بخرید و بعد از شام، از دیدن و شنیدن آنها با هم لذت ببرید.

۸ به همسرتان اطمینان بدهید که دختر یا پسر بودن نوزاد برایتان اهمیتی ندارد و به این ترتیب، قدری از استرس های او را کاهش دهید.


منبع

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

بلاک کننده تبلیغ

لطفا جهت حمایت از ما برنامه بلاک کننده تبلیغات را غیرفعال نمایید.